Maradjon munka
Csak kisebb munkákról van szó - hangsúlyozta Bodnár. Felfüggesztésük a folyó fejlesztéseket nem érinti. A leállított előkészületek nem kapcsolódnak az M0-shoz, s az M6-oshoz. A többi, még el nem kezdett beruházáshoz ütemezési listát készítenek. Célja: az előkészületek úgy haladjanak, hogy 2007-ben legyenek olyan projektek, amelyekhez EU-pénzek lehívhatók.
Az NA Rt. vezetője szerint a jövő évi előkészítések költsége nehezen becsülhető. Az M0-s keleti szektorával is számolva, várhatóan mintegy 23 milliárd forint körül alakul. Az M0-s előkészítésénél a kohéziós alapra számítanak, de nem tudni, mennyi jut rá. A 2005. évi büdzsé tervezete szerint a gyorsforgalmi úthálózat előkészítési előirányzatára 15 milliárd forintot szánnak, de ez - hasonlóan az idei költségvetési törvényhez - felülről nyitott érték, a kormány jóváhagyásával túlléphető.
Ütemeznek
Az idén a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének előkészítésére tízmilliárd forintot irányoztak elő, ami a kormány határozata szerint maximum 11,1 milliárddal megnövelhető, az MFB Rt. eddig nyújthat készfizető kezességet, bankgaranciát vagy kölcsönt az NA Rt.-nek a gyorsforgalmi úthálózat építésének felgyorsítása, a kivitelezések megkezdéséhez szükséges előkészítő beruházások finanszírozása érdekében. Ugyanakkor a gazdasági tárca október eleji előterjesztésében ezekre mintegy 28 milliárd forintot tartott szükségesnek az idén.
Az NA Rt.-nek a már megkötött szerződések szerint kivitelezésekre jövőre közel 180 milliárd forintot kell kifizetnie - mondta el Bodnár Zoltántól. A sztrádatársaság a 2005. év könnyítése érdekében kivitelezőkkel tárgyal a fizetések ütemezésének megváltoztatásáról. Erről egyelőre többet nem árult el, így nem sikerült megtudni, kikről és mekkora összegekről van szó. A 2005. évi büdzsé tervezetében a gyorsforgalmi úthálózat programjára a felzárkóztatási infrastrukturális fejlesztési alapprogramban 33 milliárd forintot irányoztak elő, s az épülő sztrádák koncesszióba adásából 137 milliárdot.