Olcsóbb lett a karácsonyi kosár

2008.12.18. 08:18
Soha nem volt még akkora áreltérés a Napi karácsonyi kosarában, mint az ideiben. Lapunk 2000 óta figyeli a budaörsi kereskedelmi arany háromszögben működő hipermarketek árait - 2003 óta változatlan a kosár tartalma. A szerdai árfelmérésben a Tesco bizonyult a legolcsóbbnak, 8,5 százalékkal alatta maradt a tavalyi saját kosárértékének.

Több mint 1500 forint a különbség a Napi idei karácsonyi kosarában a két szélső érték között - ilyen jelentős eltérés még nem fordult elő, jóllehet komoly árszórások mutatkoztak korábban az élelmiszer áfájának 15-ről 20 százalékra növekedésekor. A lap által vizsgált három hipermarket közül idén a Tesco kosara bizonyult a legolcsóbbnak, az összesített ár 8,5 százalékkal volt alacsonyabb, mint tavaly.

Olcsóbb pulyka, hal

Nem volt meglepetés, hogy az Auchan is hasonló árszintcsökkenést produkált, és voltaképp a Cora sem mutatott fel kevésbé versenyképes árakat, hiszen több termékét ugyancsak olcsóbban kínálta, mint tavaly, ám a kosár ennek ellenére mintha tartotta volna a novemberi, 7 százalék feletti feldolgozóipari inflációt, így 2007-hez képest kicsivel több mint 8 százalékkal került többe.

Az idei feldolgozóipari inflációt figyelembe véve a Cora kosárértékének növekedése reális, ám a lefékeződő n ovemberi inflációs adatokkal összevetve a Tesco és az Auchan árcsökkentése sem meglepő.

A jellegzetes karácsonyi cikkek közül idén olcsóbb lett a pulykamellfilé és hal is, a Tesco pedig még az Unicum árát is befagyasztotta, ami azért meglepő, mert ennél a terméknél korábban rendre a Cora volt a legolcsóbb.

Az akciósnál is akciósabb

A három áruházban készített kosár árkülönbségének titka, hogy a Tesco két nappal előrébb hozta az aranyvasárnap tetőző ünnep előtti hajrát és jelentősen megvágta a karácsonyi termékek már amúgy is akciós árát. Az ármarketing a kosárban nyilvánvaló előnyt jelent számára - kérdés, bevételi szempontból hoz-e többletet. A kosárban szereplő termékek árszintjét annyira lenyomta, hogy ha például nem az akciós, hanem az eredeti árért kínált Unicum került volna a listára, még akkor is nagyjából 300 forintot vert volna rá az Auchanra.

A korábbi évek tapasztalatai szerint nem kérdés, hogy a Tesco korai hajrájára a hétvégén mind az Auchan, mint a Cora reagálni fog, azt azonban egyelőre nem tudni, ki meddig mehet el, kinek milyen beszállítói szerződései vannak. A szezonban a beszállítók folyamatosan figyelemmel követik az árakat, hogy egyetlen lánc se menjen a beszerzési ár alá.

Tesco: hal, Auchan: dió

A hal nagyon olcsó az áruházakban, a piacon az élő ponty kilója 700-800 forint körül alakul. A Tesco 495 forintos ára nagy valószínűséggel a beszerzési ár közelében van, s a többi lánc is tovább akciózza az egyébként is akciós terméket, így az árból megint probléma lehet, mint két évvel ezelőtt volt. A brit hipermarketlánc jól játszik a bejgli árával is, amelyet ugyancsak a tavalyi szinten tart és a banánnál is meglepően jó árral jött elő.

Az Auchan a dióban produkált rendkívül jó árat, főleg annak tükrében, hogy a Cora ebben a termékben a tavalyihoz hasonlóan magas minőséget listázott be és a Napi hiába keresett olcsóbbat, nem talált az áruházban. A Cora a máknál kalkulálta el magát, ennél a terméknél is nagyon magas minőséget helyezett ki és meg is kérte az árát. Ugyanakkor meglepő, hogy a 4-5 évvel ezelőtti ömlesztett kiszerelésű mák és dió eltűnt a három hipermarketből, és már csak az előre csomagolt termékeket lehet megvásárolni, mint ahogy az is szokatlan, hogy az áruházak ezeket nem is teszik a vásárlók "szeme elé".

Az idei kosárban ismét jól látszott, hogy a három hipermarket egy-egy terméknél más-más konkurenciát vett alapul. Egy-egy termékkörben a Tesco az Auchannal, másokban viszont a Corával versenyezett, és ugyanez a többiek felől nézve is igaz volt.