Beindult a karácsonyi cserebere

2005.12.28. 08:12
Erősödik a fogyasztói tudatosság, a vásárlók sok esetben tájékozottabbak a jogaikról, mint a kereskedők. A karácsonyt követő ajándék-visszaváltás általában nem okoz nagy gondot a kereskedőknek, mert készülnek rá.

Beindult a karácsonyi cserebere, a fogyasztók egy része a két ünnep között igyekszik visszaváltani a fa alá duplán került vagy nem megfelelő méretű termékeket. A csereláz csaknem minden termékkört érint - kiemelten a ruhaneműket, azon belül is a kiegészítőket, cipőket, illetve a könyveket és a lemezeket. Általában a kereskedőtől függ, mennyire kezeli rugalmasan a kérdést - válaszolta lapunk kérdésére Kathy Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Tapasztalatai szerint van, ahol akkurátusan és precízen követik a jogszabályokat, és van, ahol blokkot sem kérnek, viszont minden esetben a boltban kell levásárolni a termék árát.

Öröm az ürömben, ha olyan boltba viszi vissza a fogyasztó a terméket, ahol közvetlenül karácsony után kezdődik az árleszállítás. Ilyenkor a fa alá került termék árából akár többet is vehet. Bosszankodás lehet viszont a cseréből a nagy áruházakban, ahol ilyentájt a fogyasztók szinte megrohamozzák az ügyfélszolgálatot, és hosszan kell sorban állni. A Tesco például ilyenkor külön szabályt vezet be a kiszolgálás gyorsítása érdekében - mondta Danks Emese, az üzletlánc szóvivője. A cég már karácsony előtt felkészült a cserebererohamra: a tartós fogyasztási cikkeknél a jótállási jegy érvényesítésekor közölték, hogy a terméket a két ünnep között minden további nélkül visszaveszik, s ehhez csak a blokkot kérik. Tapasztalataink szerint más kereskedők is alkalmazkodnak a fogyasztói igényekhez, de van, ahol ennél jóval szigorúbbak: volt olyan kereskedő, aki kategorikusan kijelentette, a terméket kizárólag jótállással, hibátlan csomagolásban hajlandó visszavenni.

A fogyasztói tudatosság egyre erősebb - állítja Kathy Attila. A termékek visszaváltására vonatkozóan az ünnepek előtt megszaporodtak a főfelügyelőséghez intézett kérdések. A szervezet a fogyasztói tudatosság erősítése mellett a kereskedők felkészítését is fontosnak tartja, ugyanis az eladó sok esetben nem tudja, milyen jogszabályoknak kell eleget tennie és milyen lehetőségei vannak, ha hibás árut visznek vissza. Kathy Attila szerint ebben is fejlődés mutatkozik fogyasztói részről, a vásárlók mindinkább tisztában vannak, mit tegyenek abban az esetben, ha a termék hibás.

A kereskedők szerint jó, ha a vevő már a vásárláskor tisztázta, hogy a termék ajándék lesz, így a cserével történő visszaváltás ideje csak karácsony után kezd ketyegni. Az esetek többségében elég a blokk a termék jótállásának érvényesítésére, de van, ahol a kereskedő a lepecsételt jótállási jegyet is kéri. A szabályok elvileg lehetővé teszik, hogy a két dokumentum külön-külön is "működjön", de Kathy szerint a bosszúságok elkerülése érdekében jó, ha mindkettő kéznél van. Az áfás számla is ugyanolyan jogosítványokkal bír, mint a blokk, vagyis a kereskedő ez esetben sem bújhat ki a visszavétel vagy csere alól.

Továbbra is gyakoriak a fogyasztók megtévesztéséről szóló hírek - nyilatkozta néhány napja Kóka János gazdasági miniszter, aki szerint a kereskedelem fejlettségének egyik fokmérője, hogyan érvényesül a versenyjog és mennyire sikerül megvédeni a fogyasztók érdekeit. Nyilatkozata szerint a meglevő hatóságokat tovább erősítené, de a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ennél pontosabban nem kívánta kommentálni az elhangzottakat. Arra kaptunk ígéretet, hogy a miniszter január másodika után készséggel beszámol arról, mire is gondolt pontosan. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől mindenesetre megtudtuk: 2006-ban várható a fogyasztóvédelmi törvény néhány pontjának módosítása, pontosítása, ami akár a szervezet jogosítványát is bővítheti, de arról az intézmény falain belül nem tudnak, hogy a miniszter ezen szándéka esetleg létszámbővítéssel vagy forrásnöveléssel is együtt járna.