A hitelkeret-emelés titkai: kilóg a sorból az OTP Bank

2007.07.13. 10:16
"Nem lehet megemelni a hitelkártyához tartozó hitelkeretet, hiába emelkedett a fizetése. A rendszerben nincs ilyen funkció. A legegyszerűbb, ha visszaadja a meglévő hitelkártyáját, és újat igényel" - ezt a választ kapta egy hitelkártya-tulajdonos az OTP Bank egyik fiókjában. Az ügyintéző ugyanakkor elismerte, fizetése alapján az eddigi hitelkeret háromszorosát is megkaphatná az ügyfél. Máshol is ilyen körülményes emelni?

Néhány éve még nem tudtuk, mi a hitelkártya és a betéti kártya közti különbség. Később már a magyarországi bankok is kibocsátottak hitelkártyákat, és egyre többen igényeltek ilyet. Eleinte még kisebb hitelkeretet kapcsoltak a kártyákhoz, így aki egy éve igényelt ilyet, jelemzően kisebb hitelkeretet határoztak meg nála, mint azoknál, akik most igényelnek. Az ilyen eseteken kívül az is előfordulhat, amikor a kártyatulajdonos fizetését megemelik annyival, hogy már nagyobb hitelkeretet szeretne hozzá. Változtatni azonban nem egyszerű.

A bankok a különböző hitelkártyatípusokhoz különböző hitelkereteket állapítanak meg, ez általában egy tól-ig tartomány. Igényléskor a bank az ügyfél által megadott adatok és saját minősítési rendszere alapján dönti el, mekkora keretet biztosít az ügyfeleknek. A legtöbb bank bizonyos időközönként felülvizsgálja a hitelkeretet, és azt az elmúlt időszak tapasztalatai alapján csökkentheti, illetve növelheti.

A bankok többségénél nem csinálnak problémát abból, hogy megemelik a meglévő hitelkeretet. A pénzintézetek általában bekérik az igazolásokat aj új jövedelemről, újraminősítik az ügyfelet, és döntenek az új keretről. Így történik ez a K&H Banknál, a CIB Banknál, az MKB Banknál, a Raiffeisennél, az Inter-Európa Banknál és a Credigen Banknál is. Az ügyintézés általában ugyanúgy zajlik: az ügyfél bemegy valamelyik bankfiókba (esetleg felhívja a bank ügyfélszolgáltatát, mint például a CIB-nél), és benyújtja az új minősítéshez szükséges dokumentumokat. A pénzintézetnél ezek után újraminősítik az ügyfelet, és ha megfelelőnek találják a fedezetet, megemelik a hitelkeretet a kártya mögött.

Megkérdeztük a bankoktól, előfordulhat-e náluk a cikk elején említett példa. Természetesen mindegyiktől azt a választ kaptuk, hogy ennél ők sokkal rugalmasabbak, és hogy náluk nagyon egyszerű keretet emelni. Az OTP válaszából viszont kiderült, náluk az ügyfél kérésére nem emelik a hitelkeretet, csak saját éves felülvizsgálatuk alapján dönthetnek erről.

Előfordulhat az is, hogy a bank még a hitelkártya lejárta előtt visszavonja a plasztikot. Ilyen akkor történhet, ha az ügyfél rendszeresen nem törleszti legalább a minimumrészt. Visszavonhatják a kártyát akkor is, ha valamilyen visszaélés, kártyamásolás, hamisítás gyanúja merül fel. De az ügyfél is dönthet úgy, hogy neki nem kell a kártya, és visszaadja azt a kibocsátó banknak. Ennek feltétele az, hogy valamennyi tartozását megfizeti.