A megkérdezett kis- és középvállalkozások 70 százaléka már érzi a recesszió hatásait, vagy a közeljövõben számít rá, míg 25 százalékuk egyelõre nem tart a gazdasági válságtól, sõt, 5 százalék fejlõdési lehetõséget lát a kialakult világpiaci helyzetben.
A Kampány a Sikeres Vállalkozásokért szervezésében megrendezett Vállalkozók és Cégvezetõk Második Országos Csúcskonferenciáján ismertetett felmérés szerint a legtöbben a megrendelések számának csökkenését tapasztalják, 20 százalékuk a vevõi pánikot, illetve az erõteljes takarékossági intézkedéseket látja a tendencia hátterében. A válaszadók 15 százaléka az ügyfelek elvesztése miatt aggódik leginkább, míg 10 százalékuk szerint az árfolyam ingadozása a legnagyobb kockázat. Kisebb mértékben ugyan, de a vállalkozók a fenyegetõ tényezõk közé sorolták a munkahelyen belüli bizonytalan hangulatot, és a kereszttartozásokat is.
A megoldások terén, azaz hogy mit tehet egy kisvállalkozás vezetõje a recesszió hatásainak elkerülése érdekében, a legtöbben, 30 százalék a tanulást, képzést, innovációt emelték ki. A válaszadók közel egyötöde egyfajta elõre menekülést, piaci terjeszkedést tart jó megoldásnak, míg 15 százalékuk a piaci pozíció megerõsítését, aktívabb marketingtevékenység folytatását tervezi.
Mindezek mellett többen az eladások növelésére, valamint a termék vagy szolgáltatás minõségének javítására koncentrálnának (10 százalék), és vannak, akik a szektor összefogásában (6 százalék) látják a megoldást, és persze akadnak olyan vezetõk is akik a kompromisszumokra, az óvatosabb mûködésre helyezik a hangsúlyt (4 százalék).