A konkurensektől csábít vásárlókat a Lidl

2005.06.27. 15:09
A hazai kiskereskedelem tavalyi legfontosabb eseménye a Lidl magyarországi diszkontpiacra való belépése volt. A lánc főleg a piacon már huzamosabb ideje jelen lévő más üzletláncoktól hódította el vásárlóit, a vevőkört főként közepes vagy viszonylag magas jövedelmű háztartások alkotják.
A Lidl főleg az országos átlagnál alacsonyabb vásárlóerejű megyékben, Dél-Magyarországon jelent meg, vásárlói körét elsősorban más üzletláncoktól sikerült elnyernie és nyereségének csupán mintegy kilenc százaléka származik a vásárlási intenzitás növekedéséből. Egy Lidl vásárló háztartás átlagosan 2583 forintot költ el az üzletláncban egy vásárlás alkalmával és FMCG termékeknek (Fast Moving Consumer Goods - gyorsan forgó fogyasztási cikkek) több mint 90 százalékát más üzletekben vásárolja.

Pizzát és kávét

Az üzletlánc vásárlói a Gfk Hungária Piackutató Intézet kutatása szerint átlagon felüli mértékben hajlandók a Tesco, Match, Penny Market és Spar üzletláncok boltjait is látogatni. A vásárlók elsősorban kis-, illetve nagyvárosi, 3-4 fős, gyermekes háztartások, ahol a háziasszony még nem töltötte be 40. életévét, valamint közepes vagy viszonylag magas jövedelemmel rendelkeznek.

A Lidl hazai eredményeit jól példázza, hogy 29 üzletével működésének első hat hónapjában a háztartások megközelítően 29 százalékát érte el. Piaci részesedésének arányai termékkategóriánként változók: az üzletlánc hard-diszkont jellegéből eredően az élelmiszerek és italok piacán erősebb, míg a vegyi áruknál piacrésze kisebb.

Az üzletlánc legnagyobb piacrészt a mélyhűtött pizzák (12 százalék), a pörkölt kávékeverékek (10,4), a jeges tea (7,8), a sajtkrém (7,7), a salátaöntet (7,1) és a reggeliző pelyhek szegmensében ért el. A kereslet a Lidl esetében túlnyomórészt a kereskedelmi márkás termékek iránt nagy, és ennek köszönhetően a "Lidl" márka a vizsgált időszakban az egyik legerősebb kereskedelmi márkává vált.