További Magyar cikkek
Magyarország az egyetlen olyan ország az eurócsatlakozásra váró tagállamok közül, amelyik egyetlen konvergenciakritériumot sem teljesít, és amelynek jövőre sincs esélye egyetlen kritiréium szerinti referencia értéket elérni - derül ki az Európai Központi Bank kétévente közzétett konvergenciajelentéséből. A beszámolóban ezúttal nem szerepel az idén egyszer már külön vizsgált Litvánia, így most a jelentésben "csak" a Cseh Köztársaság, Észtország, Ciprus, Lettország, Málta, Lengyelország, Szlovákia és Svédország áll előttünk. Az EKB ugyan rangsort nem állít fel, azt azonban megállapítja: az úgynevezett "eltéréssel rendelkező" országok - azaz amelyek nem teljesítik a csatlakozás feltételeit - eltérő eredményességgel haladnak az euró bevezetése felé.
A Bizottság által Szlovénia 2006. március 2-i kérésére, majd röviddel ezután Litvánia kérésére összeállított egyedi konvergenciajelentés megállapította, hogy Szlovénia valamennyi feltételt teljesíti és 2007. január 1-jén bevezetheti az eurót, ezzel szemben Litvánia státusa változatlan marad. A Tanács 2006 júliusában jóváhagyta a Bizottság megállapításait. (Svédország a csatlakozás valamennyi előírásának megfelel, ám többször népszavazáson utasították el a közös pénz bevezetését.)
Infláció
Az éves átlagos inflációs ráta négy ország esetében maradt a 2006 októberében 2,8 százalékos referenciaérték alatt. Az árstabilitási kritériumot teljesítő négy ország a következő: a Cseh Köztársaság, Ciprus, Lengyelország és Svédország.
Költségvetési egyenleg
A költségvetési egyenlegre vonatkozó kritérium akkor teljesül, ha az adott ország nem esik a túlzott hiány fennállását megállapító tanácsi határozat hatálya alá. A kilenc vizsgált tagállam közül jelenleg négy ország, nevezetesen Észtország, Ciprus, Lettország és Svédország teljesíti a kritériumot. Ugyanakkor idei előrejelzés szerint már a háromszázalékos limit alatt teljesít Lengyelország (ők már 2005-ben is) és Málta, Csehország pedig a tavalyi 3,6 után az idén 3,5 százalékos hiányt vár.
Árfolyamstabilitás
A Szerződésben előírt árfolyamstabilitási feltétel szerint az árfolyamnak legalább két éven át árfolyam-mechanizmus (ERM II) normális ingadozási sávján belül kell maradnia, jelentősebb zavarok, és főként az euróval szembeni leértékelés nélkül. A kilenc vizsgált ország közül az ERM II-ben a legrégebb óta részt vevő Észtország az egyetlen, amely teljesíti az árfolyamstabilitási kritériumot. Az ERM II-ben részt vesz még Ciprus, Málta és Lettország (2005. május 2-tól), valamint Szlovákia (2005. november 28-tól).
Hosszú távú kamatlábak
A kilenc vizsgált ország közül csak Magyarország nem teljesíti a kamatláb-kritériumot, amely szerint a vizsgálat előtti évben az átlagos hosszú távú kamatlábak legfeljebb 2 százalékponttal haladhatják meg az árstabilitási szempontból legjobban teljesítő - legfeljebb - három ország kamatlábait. Az egy éves átlagos hosszú távú kamatlábak a Cseh Köztársaság, Észtország, Ciprus, Lettország, Málta, Lengyelország, Szlovákia és Svédország esetében maradtak a (2006 októberében 6,2%-os) referenciaérték alatt. Észtország esetében nem áll rendelkezésre olyan irányadó hosszú távú államkötvény vagy más összehasonlítható értékpapír, amelynek segítségével a konvergencia a hosszú távú kamatlábak tekintetében értékelhető lenne; mindazonáltal nincs ok arra a feltételezésre, hogy az ország nem teljesítené a hosszú távú kamatlábakra vonatkozó kritériumot.
Magyarország, te csodás
Magyarország a túlzott hiány állapotában van - állapítja meg a jelentés. A 2005-ös referenciaévben Magyarország költségvetési hiánya a GDP 7,8 százalékának felelt meg, vagyis jóval meghaladta a referenciaértéket. Az Európai Bizottság 2006-ra vonatkozó előrejelzése szerint a hiány a GDP 10,1 százalékára fog nőni. A GDP-arányos adósságállomány 2005-ben 61,7 százalékot tett ki, és az előrejelzés szerint 2006-ban 67,6 százalékra emelkedik, azaz továbbra is meghaladja a 60 százalékos referenciaértéket. További konszolidáció szükséges, amennyiben Magyarország a GDP 3 százalékának megfelelő referenciaérték alá kívánja vinni a hiányt, és meg akar felelni a Stabilitási és Növekedési Paktumban meghatározott középtávú célnak, amelyet a 2006 szeptemberi konvergenciaprogramban a GDP 0,5-1 százaléka körüli, ideiglenes intézkedésektől megtisztított, ciklikusan kiigazított hiányként számszerűsítettek.
Nyugdíjreformot, de most
Az EU Gazdaságpolitikai Bizottsága és az Európai Bizottság legfrissebb prognózisai szerint 2050-ig Magyarországon várhatóan számottevően nőni fognak, és - a múltban megvalósított strukturális nyugdíjreformok ellenére - a GDP 7,0 százalékpontját teszik majd ki az életkorral kapcsolatos közkiadások - emeli ki külön is az EKB, mint lehetséges veszélyforrást. A jelentés szerint "könnyebb lesz ezzel a teherrel megbirkózni, ha az állami pénzügyekben elegendő mozgásteret hoznak létre még azon időszak előtt, amikorra a demográfiai helyzet rosszabbodását prognosztizálják". Ismeretes, ez a jelentésben szereplő időszak a következő évtized első éveire tehető, amikor az ún. ratkó-generáció tagjai nagy számban nyugdíjba vonulnak.
A recept
Mindent egybevetve, a fenntartható konvergencia magas szintjének elérése érdekében Magyarország számára döntő lesz, hogy ambiciózus és hiteles fiskális konszolidációs intézkedéseket valósítson meg, különös tekintettel a kiadások fenntartható csökkentésére és a fiskális teljesítmény kézzelfogható javítására - áll az EKB Magyarországról szóló értékelésben. A jelentés szerint ez ugyancsak segítene a kereslet által gerjesztett inflációs nyomás ellensúlyozásában. Ezen túlmenően fontos a hálózati iparágak liberalizációjának befejezése, és intézkedéseket kell tenni Magyarország viszonylag alacsony foglalkoztatási rátájának növelése érdekében, például a munkaerő magas adóterhének csökkentésével, a munkaerő mobilitásának növelésével, valamint azzal, hogy az oktatás jobban feleljen meg a piac igényeinek. Ez hozzájárulna a potenciális növekedés emeléséhez és a bérnyomás féken tartásához.
A béremeléseknek összhangban kellene lenniük a munka termelékenységének növekedésével, figyelembe véve a munkanélküliségi rátát és a konkurens országokban zajló eseményeket. Megfelelő monetáris politikával párosulva az ilyen intézkedések segíteni fognak egy árstabilitáshoz vezető környezet elérésében, valamint hozzájárulnak a versenyképesség és a foglalkoztatás növeléséhez.