További Magyar cikkek
A kormány nem a vasút, hanem a teljes magyar személyszállítás reformját tervezi, bár a járatmegszüntetések miatt eddig a vasúti átszervezések kaptak nagyobb hangsúlyt - mondta a Közúti Közlekedési Szakszervezet rendezvényén Felsmann Balázs. A GKM infrastruktúráért felelős szakállamtitkára szerint a közösségi közlekedés reformja arról szól, hogy meghatározzák: hol preferálják a személyszállításban a vasutat és hol a buszjáratokat.
Buszjárat tanyára is?
A kormánynak az a szándéka, hogy megszüntesse a közúti és vasúti személyszállítás közötti párhuzamosságokat, nem jelenti azt, hogy Mávautokat akarnának létrehozni - mondta az államtitkár. Azt azonban szeretnék elérni, hogy egy jó kihasználtsággal működő intercityjárattal párhuzamosan ne közlekedjenek részben állami vagy önkormányzati forrásból finanszírozott, közszolgáltatást nyújtó buszjáratok.
Az állam célja, hogy a közlekedési társaságok a nullszaldó körüli, attól egy kissé felfelé eltérő szinten teljesítsenek. Nem a közlekedési közszolgáltatásból kell húsz százalékos profitot elérni, mondta Felsmann. Hozzátette, a hatékony és gazdaságos működés érdekében meg kell vizsgálni, a közösségi közlekedés alkotmányos alapjoga kinek járjon: egy tanyának is, vagy egy ötven-, esetleg százlakosú településnél húzzák meg a határt. Az viszont biztos, hogy a személyszállítás reformja a kormány tervei szerint másfél év alatt zajlik le, és még idén ősszel megkezdődik a dél-alföldi és a nyugat-magyarországi régióban.
Légkondi pluszpénzért
A párhuzamosságok megszüntetése mellett a reform részeként a kormány egységesíti a vasúti és a közúti tarifákat, valamint a kedvezmények rendszerét. Az erről szóló előterjesztés várhatóan október elején kerül a kormány elé - mondta Felsmann. A változtatást részben az indokolja, hogy ne kelljen összehasonlítgatni, hol melyik közlekedési eszköz az olcsóbb, most ugyanis arra is van példa, hogy két település között a busz az olcsóbb, és arra is, hogy a vonat.
A változtatás mellett szól, hogy a fogyasztói árkiegészítés rendszere Felsmann szerint távlatilag nem jó megoldás, és a személyszállítás piacán várhatóan kialakuló versenyben sok torzulást okozhat. Márpedig verseny lesz: 2012-től hazánknak is fel kell szabadítania a személyszállítás piacát. A liberalizáció a közúti szervezett közlekedésben azt jelenti majd, hogy térségi koncessziókat fognak tendereztetni - közölte a szakállamtitkár.
Az új tarifarendszerről részleteket még nem közölt a minisztériumi illetékes, ám annyit elmondott: a terveik szerint a szabályozás lehetővé teszi a cégeknek, hogy minőségi többletszolgáltatások fejében eltérjenek a díjtáblázatban alkalmazott bázisártól. A közszolgálati szerződés kiterjed arra, milyen minimumszolgáltatásokat kell majd egy cégnek nyújtania. Ha ennél többet vállal - például légkondicionálóval felszerelt buszokat indít -, az alapárnál magasabb díjakat is szedhet. Meg kell teremteni annak a rendszerét is, hogy ha az emelt díjas szolgáltatás nem teljesül - például nem működik a légkondi -, a Volán társaságnak vissza kelljen fizetnie a díj egy részét.