További Magyar cikkek
Ahhoz képest, hogy két hete még vészfékhúzogatós akciót tervezett a diákkedvezmények megkurtítása elleni tiltakozásul egy diákszervezet – igaz, a kezdeményezést két nappal később lefújták –, akár hatékonynak is mondható, hogy mostanra megszületett a megállapodás a felsőoktatási hallgatókat tömörítő HÖOK és a közlekedési tárca között a tömegközlekedési kedvezményekről. Ha abból indulunk ki, hogy Kóka János már decemberben tényként közölte, hogyan változik a tarifarendszer, már árnyaltabb a kép. Ha azt is hozzátesszük, hogy a minisztériumi tervektől jócskán eltérően változnak a kedvezmények, végképp előkészítetlennek tűnik az eredeti miniszteri bejelentés.
Kevés nagy helyett több kicsi
A HÖOK és a GKM mostani megállapodása értelmében a korábban prognosztizáltnál egyszerűbb lesz a rendszer. Május 1-jétől jegyvásárláshoz 50, bérletvásárláshoz 67,5 százalékos támogatást kapnak minden utazásra a 18 évet be nem töltött középiskolások. A felsőoktatásban bonyolultabb a helyzet, de egyszerűbb, mint ami a tervekben szerepelt.
A hallgatók jegyártámogatásában a tervezettől eltérően nem tettek különbséget a nappali, az esti és a levelező tagozat között. Így mindenki, aki a kedvezményre jogosító viszonylaton utazik, májustól féláron vehet jegyet. A korábbi tervezet szerint csak a nappalisoknak járt volna a kedvezmény a lakóhely és az oktatási intézmény között, míg Kóka decemberi bejelentése szerint az estisek például minden kedvezményüket elveszítették volna.
Kattintson a nagyításhoz! (a per jel előtti, kisbetűvel írt számok a korábban tervezett támogatásmértéke mutatják)
Ők és a nappalisok a megállapodás értelmében minden viszonylatra félárú jegyet vehetnek, a levelezősök viszont csak a lakóhelyük és az oktatási intézmény között utazhatnak így (jól jártak a legalább papíron Szombathelyen vagy Sopronban tanuló kelet-magyarországiak és a Nyíregyházát, Debrecent választó nyugat-dunántúliak).
A levelezősök a kedvezményes bérletvásárlásból is ki vannak zárva. Erre csak az estisek és a nappalisok jogosultak, mindkét tagozaton a lakóhely és az oktatási intézmény között.
Azzal, hogy bővül a kedvezményre jogosultak köre, megszűnik az eddig is meglévő nagymértékű, buszra 86, vonatra, HÉV-re 90 százalékos bérlettámogatás. Ez azt valószínűsíti, hogy a bérletet ezután már inkább csak a "bejáró" hallgatók, a lakóhelyükhöz közeli felsőoktatási intézményben tanulók váltanak, hiszen havi 1-2 utazáshoz aligha lesz érdemes bérletet váltani.
Mit vállaljon az állam?
A minisztérium és a diákszervezetek közötti megállapodásról Garamhegyi Ábel államtitkár elmondta: nem sérült az a kormányzati szándék, hogy az állam 10 milliárd forintot spóroljon a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításával. "Miután a hallgatók elfogadták ezeket a kereteket, a minisztérium elfogadta a szakmai észrevételeket" – fogalmazott Garamhegyi.
A mostani megállapodással nem zárultak le a HÖOK és a kormányzat közötti tárgyalások – erről már Felsmann Balázs infrastruktúráért felelős szakállamtitkár beszélt. "Tovább dolgozunk azon, hogy meddig terjedjen az állam szerepvállalása a felsőoktatásban, hogy hány félévet támogassunk" – mondta a szakállamtitkár.