Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megszűnik az olcsó diákbérlet

2007.01.22. 13:52
Három hétig tartó egyeztetések után megállapodott a közlekedési minisztérium a felsőoktatási hallgatókkal arról, hogyan változnak idén a diákok tömegközlekedési kedvezményei. A tervezetthez képest egységesítették a rendszert: a jegyekre 50, a bérletekre 67,5 százalékos kedvezmény jár majd. A 90 és 86 százalékos bérlettámogatás megszűnik.

Ahhoz képest, hogy két hete még vészfékhúzogatós akciót tervezett a diákkedvezmények megkurtítása elleni tiltakozásul egy diákszervezet – igaz, a kezdeményezést két nappal később lefújták –, akár hatékonynak is mondható, hogy mostanra megszületett a megállapodás a felsőoktatási hallgatókat tömörítő HÖOK és a közlekedési tárca között a tömegközlekedési kedvezményekről. Ha abból indulunk ki, hogy Kóka János már decemberben tényként közölte, hogyan változik a tarifarendszer, már árnyaltabb a kép. Ha azt is hozzátesszük, hogy a minisztériumi tervektől jócskán eltérően változnak a kedvezmények, végképp előkészítetlennek tűnik az eredeti miniszteri bejelentés.

Kevés nagy helyett több kicsi

A HÖOK és a GKM mostani megállapodása értelmében a korábban prognosztizáltnál egyszerűbb lesz a rendszer. Május 1-jétől jegyvásárláshoz 50, bérletvásárláshoz 67,5 százalékos támogatást kapnak minden utazásra a 18 évet be nem töltött középiskolások. A felsőoktatásban bonyolultabb a helyzet, de egyszerűbb, mint ami a tervekben szerepelt.

A hallgatók jegyártámogatásában a tervezettől eltérően nem tettek különbséget a nappali, az esti és a levelező tagozat között. Így mindenki, aki a kedvezményre jogosító viszonylaton utazik, májustól féláron vehet jegyet. A korábbi tervezet szerint csak a nappalisoknak járt volna a kedvezmény a lakóhely és az oktatási intézmény között, míg Kóka decemberi bejelentése szerint az estisek például minden kedvezményüket elveszítették volna.


Kattintson a nagyításhoz! (a per jel előtti, kisbetűvel írt számok a korábban tervezett támogatásmértéke mutatják)

Ők és a nappalisok a megállapodás értelmében minden viszonylatra félárú jegyet vehetnek, a levelezősök viszont csak a lakóhelyük és az oktatási intézmény között utazhatnak így (jól jártak a legalább papíron Szombathelyen vagy Sopronban tanuló kelet-magyarországiak és a Nyíregyházát, Debrecent választó nyugat-dunántúliak).

A levelezősök a kedvezményes bérletvásárlásból is ki vannak zárva. Erre csak az estisek és a nappalisok jogosultak, mindkét tagozaton a lakóhely és az oktatási intézmény között.

Azzal, hogy bővül a kedvezményre jogosultak köre, megszűnik az eddig is meglévő nagymértékű, buszra 86, vonatra, HÉV-re 90 százalékos bérlettámogatás. Ez azt valószínűsíti, hogy a bérletet ezután már inkább csak a "bejáró" hallgatók, a lakóhelyükhöz közeli felsőoktatási intézményben tanulók váltanak, hiszen havi 1-2 utazáshoz aligha lesz érdemes bérletet váltani.

Mit vállaljon az állam?

A minisztérium és a diákszervezetek közötti megállapodásról Garamhegyi Ábel államtitkár elmondta: nem sérült az a kormányzati szándék, hogy az állam 10 milliárd forintot spóroljon a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításával. "Miután a hallgatók elfogadták ezeket a kereteket, a minisztérium elfogadta a szakmai észrevételeket" – fogalmazott Garamhegyi.

A mostani megállapodással nem zárultak le a HÖOK és a kormányzat közötti tárgyalások – erről már Felsmann Balázs infrastruktúráért felelős szakállamtitkár beszélt. "Tovább dolgozunk azon, hogy meddig terjedjen az állam szerepvállalása a felsőoktatásban, hogy hány félévet támogassunk" – mondta a szakállamtitkár.