Rosszul járhat, aki használt lakást vett
Ha valaki tízmillió forintot vett fel néhány hónappal ezelőtt, hogy abból használt lakást vásároljon, arra számíthatott, hogy húszéves futamidővel számolva havonta és a hitelező banktól függően körülbelül hatvanöt-hetvenezer forintot kell fizetnie az első ötéves kamatperiódus idején (az egyéves kamatperiódus esetén a különbség legfeljebb egy-két ezer forint volt). Ha azonban megtörténnek azok a módosítások, amelyeket a kiszivárgott hírek szerint a kormány tervez, akkor a törlesztés havi összege az Index számításai szerint hamarosan akár nyolcvanezer forintra is emelkedhet.
A múlt héten olyan hírek kaptak szárnyra, hogy megszüntetni tervezik a lakáscélú hitelek törlesztő részletének szja-támogatását, és szigorítanák a kedvezményes hitelfelvételhez jutás lehetőségét is. Ahogyan akkor megírtuk, a tervek szerint csökkentenék a kedvezményes hitel felső határát, és annak, aki kedvezményes hitelért folyamodik, meg kellene válnia meglévő ingatlanjától.
Akkor még csak arról volt szó, hogy azok számíthatnak a változásra, akik még csak tervezik a hitel felvételét. Most viszont a már hitellel rendelkezők is készülhetnek a szigorításra. A Magyar Hírlap információi szerint a húsz évre vállalt állami garancia tíz évre csökken, és megszűnik a mai hatszázalékos kamatplafon. A támogatások állam által tervezett megvonása a használt lakást hitellel vásárlók teljes körére kiterjedne.
Tízezrekkel drágulhat a törlesztő részlet
![]() |
|
A tervezet az intézkedések ahhoz vezethetnek, hogy a hitelek kamatszintje - az összességében csökkenő kamatok ellenére is - a szerződésben szereplő egy- vagy ötéves periódus leteltével megnő. Ma használt lakás vásárlására évi négy százalék körüli kamattal lehet hitelt felvenni, igaz, ehhez jön még másfél-két százaléknyi kezelési költség.
Összességében tehát a lakáshitelnek évi öt-hat százalékos költségei vannak, a tervezett változások után ez akár kilenc százalékra is emelkedhet (bár a változás mértékét az euró bevezetése még módosíthatja). A kamatszint két-két és fél százalékpontos emelkedése már havi ötven-ötvenötezer forintos törlesztő részlet esetén mintegy tízezer forintos emelkedést jelentene.
A lakáshitelek többségét 10-15 évre és ötéves kamatperiódussal vették fel, így az emberek többsége arra számíthat, hogy tartozásának kamatszintjét - és így a törlesztő részleteket - még kétszer fogják módosítani. A Magyar Hírlap úgy tudja, nemcsak a használt lakás vásárlói kerülhetnek nehéz helyzetbe: az új lakásra felvehető kiegészítő kamattámogatásos hitel állami visszafizetési garanciája is megszűnhet. A bankosok szerint ez növeli a kockázatot, így drágítja a hitelt.
A pénzügyminisztérium a lakástámogatás rendszerének módosításával kapcsolatos kérdésünkre már korábban is úgy tájékoztatott: az év folyamán áttekintik a lakástámogatás rendszerét, és megvizsgálják, hogy a kialakult gyakorlat mennyiben egyeztethető össze az eredeti célokkal. Máté Dániel a pénzügyi tárca szóvivője kérdésünkre akkor hozzátette, hogy az elmúlt hónapban nagyon sok találgatás kapott szárnyra a lakáshitelezés rendszerének módosításáról, ám az átvizsgálás tapasztalatairól és következményéről semmi konkrétumot nem közölt.
A per lesz a megoldás?
Ha a lakáshitelezés rendszerét módosítják, a kölcsönszerződéssel rendelkezők bíróság előtt próbálhatnak érvényt szerezni igazuknak. Kérdéses azonban, hogy ennek milyen eredménye lesz. Egyrészt ugyanis a szerződések a hitelek kamatait csak az adott kamatperiódusnak megfelelően (egy vagy öt évre) rögzítik. Másrészt pedig a magyar jogértelmezés sem egységes a lakáshitelek kamataival kapcsolatban.
Az Alkotmánybíróság 1991-ben még úgy foglalt állást, hogy a megengedhető a lakáshitelek kamatainak utólagos módosítása a szerződés megkötése óta bekövetkezett lényeges és előre nem látható változások - például az, hogy az infláció miatt az általános kamatszint harminc százalék közelébe emelkedett - a költségvetést aránytalanul megterhelte.
A taláros testület négy évvel később ismét foglalkozott a kérdéssel. Ekkor azonban már elutasította a hitelkamatok utólagos módosításának alkotmányosságát, mondván: a költségvetés rossz helyzete önmagában nem elégséges indok arra, hogy jogszabállyal változtassák meg több százezer szerződés feltételeit.
|
- Budapest, IX. kerület Pápay István utca 5.
- Alapterület 72 m2 Szobák 1+2 db Vételár 76,92 M Ft
- Budapest, IX. kerület Mester utca 85.
- Alapterület 94 m2 Szobák 4+1 db Vételár 82,49 M Ft
Rovataink a Facebookon