Tavaly még jobban felgyorsult a lízingpiac növekedése, a 16 százalékos bővülés üteme több mint kétszerese az előző évi 7 százalékos értéknek. A második félév még ennél is kedvezőbb volt, 25 százalékot is meghaladta a bővülés az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A szövetség tagjai összesen 1200 milliárd forintot helyeztek ki tavaly. Az összeg túlnyomó többségét az autófinanszírozás adja, igaz egyre csökkenő arányban. Tavaly 56,3 százalék volt a részarány, míg egy évvel korábban 62 százalék. Az esés oka, hogy kevesebb új autót adnak el. A legdinamikusabb növekedést a gépek, berendezések és ingatlanok lízingje produkálja, az utóbbiakra fordított kihelyezés több mint ötven százalékkal nőtt.
A Lízingszövetség a legfontosabb feladatának tartja, hogy ez a finanszírozási forma ne kerüljön hátrányba más termékekkel, például a hitellel szemben. A hitelkonstrukciókkal szemben elszenvedett, főként a gépberuházási, illetve az ingatlanfinanszírozási területeken észlelhető diszkriminációval szembeni hatékony fellépés a szervezet egyik legfontosabb feladata – mondta Mészáros György elnök.
A versenyhátrány megszüntetésének több lépése van. Azt szeretnék elérni például, hogy a lízingnél is elszámolható legyen az értékvesztés ugyanúgy, mint a hiteleknél. Egyenlő feltételeket szeretnének elérni az EU-s támogatásoknál is: ennek érdekében egyebek között azt javasolják, hogy a gépberuházási támogatásoknál szüntessék meg a futamidő- és tulajdonjog-korlátozást. Az ingatlanlízingnél Mészáros György nagy versenyhátránynak nevezte, hogy lízingelésnél nem lehet például szocpolt igénybe venni, és több illetéket is kell fizetni. Emiatt pedig az ügyfelek inkább az olcsóbb és elérhetőbb hiteleket választják.
Az is fontos feladat, hogy minél jobban visszaszorítsák a kockázatos finanszírozást, a lízingcsalásokat. A lízingcsalások jelentősen nőttek az emúlt években, tavaly négymilliárd forintnyi kárt okoztak. A visszaszorításért a rendőrséggel szeretnének komolyabb együttműködést, a megelőzés érdekében pedig egy naprakész adatbázist alakítanának ki. Ennek érdekében a lízingcégek megkezdték meglévő adataik egyeztetését. Az elmúlt évben sokszor felmerült, hogy sok a bedőlt autóhitel, mert az ügyfelek nem tudják felmérni saját teherbíró képességüket, illetve elcsábulnak az önrész nélküli autóvásárlás lehetőségétől. Mészáros György szerint ezen például oktatóanyagokkal lehetne segíteni különböző szervezetek segítségével (például PSZÁF, MNB).