Anna, Anikó, Panka
19 °C
35 °C

100 engedély kell még az 1000. autópálya-kilométerhez

2007.07.31. 18:19
Az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza közötti 39 kilométeres szakaszának átadásával megduplázódik a magyar autópályák hossza 2002-höz képest. Már csak 100 engedély, néhány szalagkorlát és némi aszfaltozás választja el a keleti régiót attól, hogy megérkezzen a munkalehetőség, a tőke és az infrastruktúra, legalábbis Kóka János miniszter szerint.

Egy hónap múlva várhatóan mindennel készen leszünk – nyugtatták meg a kivitelezők Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert az M3-as sztráda Görbeházát Nyíregyházával összekötő szakaszának bejárása előtt.

Tíz hónap helyett kilenc

A 39 km hosszú szakasznak 2006 végén el kellett volna készülnie, ám előbb eltulajdonlási problémák adódtak, majd a belvíz okozott csúszást. A műszaki átadás új időpontja szeptember végére módosult, a használhatóságig pedig idén október végéig kellett volna várni. A munkálatok azonban gyorsabban haladnak a tervezettnél, ezért "remélhetőleg már szeptemberben bárki igénybe veheti a szakaszt" – mondta Kóka János.

Az autópálya-szakasz átadásával már több mint 1000 kilométernyi sztrádája lesz Magyarországnak. A miniszter úgy számolt, a 2003 és 2007 között megépült autópályákkal megduplázták a korábban épülteket, ami Európában egyedülálló teljesítmény.

A keleti régió nagy lehetőséghez jut

"A minden korábbinál nagyobb lendület" megmarad, 2009-ben elkezdik a Nyíregyházát Vásárosnaménnyel összekötő sztráda építését, amit várhatóan 2011-re fejeznek be. Szeretnék bekapcsolni Záhonyt is a hálózatba, s a tervek között szerepel a 49-es út nyomvonalán az M49-es autóút, mely Rohodot köti majd össze Csengerrel. A végső cél Románia, ugyanis eddig a "keleti határszél megközelítése majdhogynem lehetetlen volt" – fogalmazott a miniszter.

"A semmiből jönnek létre autópályák", viszont befektetőket, munkalehetőségeket, infrastruktúrát hoznak magukkal – vélte Kóka a 69,9 milliárd forintból épülő szakaszon tartott sajtótájékoztatóján.

Van még mit tenni

Az autópályán nagyrészt az útburkolati jelek is fel vannak festve, a szélső szalagkorlát azonban sok helyen hiányzik. A bekötőutak nincsenek készen, és a felüljárókon látogatásunkkor is aktívan dolgoztak a Betonút Zrt. emberei.

Az átadást hátráltatja mintegy 100 hatósági engedély, amelyek közül néhány központi hatáskörű, ezek ügyében a miniszter lépéseket tesz, hogy időben megérkezzenek a papírok.

Még meg sem épült teljesen a sztáda, már jelentkeztek befektetők, akik szívesen települnének Kelet-Magyarországra, jelentette ki a miniszter, ám arról nem beszélt, mely cégekkel tárgyalnak.