További Magyar cikkek
Az 1960-as években készült el az M7-es autópálya első két szakasza, előbb, 1964-ben az M1-essel közös városi része, majd 1966-ban a bal pálya Martonvásárig. Teljesen, a horvát határig – vagy legalábbis Letenyéig – várhatóan jövőre lesz kész, de szerdától már a Balaton déli partjának legtávolabbi pontjáig eljuthatunk autópályán. Így a 180 kilométeres Budapest-Balatonkeresztúr távolságot a sebességhatárt betartva mintegy másfél óra alatt lehet megtenni ezentúl.
Ekkor adják át ugyanis a forgalomnak a már számos alkalommal megünnepelt, motoros-repülős show-nak és kerékpárversenynek is otthont adó, de egy áttervezés miatt az eredetileg tervezettnél később elkészülő Zamárdi-Balatonszárszó szakaszt. A mintegy 14 kilométeres sztráda része az 1,8 kilométer hosszú kőröshegyi – és még két további kisebb, egy 168 és egy 300 méteres – völgyhíd, ami miatt a beruházás rekordáron, 76 milliárd forintért valósul meg.
Megyünk a kőröshegyin százzal
A nagy viadukton – amelyet statikai-műszaki okok miatt át kellett terveztetni, ezért kettővel több pillér épült, és a költségek 1,9 milliárddal nőttek – 100 kilométer/órás sebességgel lehet áthajtani, mivel tervezési sebessége 110 kilométer/óra volt. Az állami beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szakemberei szerint kisebb völgyhíd is épülhetett volna, de akkor annak nagyobb lett volna a lejtése, így 80 kilométeres sebességkorlátozást kellett volna elrendelni; ráadásul nem biztos, hogy a kamionok azt tudták volna tartani, és nem csak hatvannal mentek volna az emelkedőn.
- Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.
- Kivitelező: Völgyhíd konzorcium (Hídépítő Zrt. és Strabag Zrt.)
- Felelős tervező:
Hídépítő Zrt. (Wellner Péter) - Társtervező: Pont-Terv Zrt.
- Kiviteli szerződés aláírása:
2004. május 7. - Befejezési határidő:
2007. augusztus 12.
- Hossza: 1872 méter
- Szélessége: 23,8 méter
- Legnagyobb magassága: 88 méter
- Pillérek száma: 16
- Összes felhasznált beton:
120 ezer köbméter - Összes betonacél: 19 ezer tonna
Az 1872 méter hosszú völgyhíd nagyjából 41,5 milliárd forintba került, ezzel ez az ország második legdrágább hídja. A nemrég átadott dunaújvárosi híd 43 milliárdért készült el, és bár az rövidebb, mint a viadukt –, csak 1675 méter –, a járda, leállósáv és kerékpárút miatt szélesebb annál: míg a völgyhíd mintegy 24 méteres széles, a Dunán 41 méteren ível át a híd. A legdrágább magyarországi híd a jövőre elkészülő északi M0-sé lesz, az 62 milliárd forintba kerül. Az 1872 méteren 54 métert emelkedik az út, ami 3 százalékos emelkedést jelent, ha ennél több lett volna, már kapaszkodósávot kell építeni.
Ahhoz is jelentős földmunkák kellettek, hogy a szintkülönbség csak 54 méter legyen. A kivitelezők 2,6 millió köbméternyi földet mozgattak meg a domboldalon, az úgynevezett bevágások kialakítása során, míg további 1,4 millió köbméternyi földmunkát jelentett a töltések megépítése. A híddal együtt mintegy 14 kilométernyi autópályába 78 ezer köbméter aszfaltot építettek bele, a beruházás részeként tíz hektáron 206 ezer növényt, fát és cserjét telepítettek.
Arról, hogy a gyakran emlegetett dunaújvárosi világrekordhoz hasonlóan jelent-e világcsúcsokat a viadukt is, Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. vezérigazgatója azt mondta: nem szereti az építkezések olyan értelmezését, hogy rekordokat építünk. Hozzátette ugyanakkor, örvendetesnek tartja, hogy egy-egy ilyen beruházás komoly mérnöki-műszaki innovációt erdményez.
Harmincéves tervek
A Zamárdi utáni autópálya fejlesztésére már a hetvenes években voltak tervek, a Zamárdi-Szárszó közötti szakaszra engedélyeztetési tervek is készültek, végül azonban nem volt pénz a megépítésére – mondta egy hétfői sajtóbeszélgetésen Reményik Kálmán. A terveket a kilencvenes években porolták le, akkor a tóhoz közeli – öt kilométeren belüli –, a tótól 5-10 kilométerre, valamint 15-20 kilométerre megvalósuló nyomvonalakra is készítettek változatokat (bár ez utóbbi már annyira messze lett volna a Balatontól, hogy több mint száz kilométert tett volna ki a tóparti településeket elérő bekötőutak hossza).
Nagyjából tíz év alatt összesen 47 tervváltozat készült, ezek közül azonban – az önkormányzati törvényben biztosított jogával élve – az 1800 lakosú kőröshegyi és a 2300 lakosú balatonföldvári önkormányzat mindössze egyet, a most megvalósuló völgyhidas megoldást támogatta. Ez a változat már 1996-ban építési engedélyt kapott, az engedély azonban 1998-ban lejárt, mivel a Bokros-csomaggal fémjelzett stabilizációs időszakban az államnak nem volt pénze autópályát építeni.
Rendben épül a nem Colbert híd
Megfelelő ütemben halad az M0-s északi híd építése is, így a terveknek megfelelően 2008 augusztusában megindulhat a forgalom a 62 milliárd forintos beruházás keretében készülő új létesítményen – közölte Rapkay Kálmán, a kivitelező Hídépítő Zrt. igazgatóságának elnöke.
Az ország leghosszabb hídja valójában öt hídból áll majd. A teljes hossza 1862 méteres lesz, a nagy Duna-ágon átvezető mederhíd hossza 591 méter, a szentendrei Duna-ág mederhídja 331 méteres.
A két renitens településsel végül 2000-ben sikerült megállapodni a völgyhidas megoldásról, s azt önkormányzatok képviselő-testületei 2001 februárjában fogadták el azt. A 2002-es választási évben már folytak is tárgyalások a Vegyépszer-Ganz kettőssel egy acélszerkezetű híd megépítéséről, azonban ezt az elképzelést elvetették. Az acélhíddal már akkori árakon 87 milliárdért épült volna meg ez az autópálya-szakasz, míg néhány évvel későbbi áron is csak 76 milliárdért jött létre a beruházás. Ráadásul egy acélhídra a korrózióvédelem miatt 50-60 év alatt rá kell költeni a megépítésének az árát, érvelnek a betonhíd mellett a NIF szakemberei, hozzátéve azt is: az acélból készülő Duna-hidak építése miatt nem is lett volna itthon megfelelő mennyiségű nyersanyag egy ilyen beruházáshoz.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Tovább szigorítja a kormány a vendégmunkásokat érintő szabályozást
Maximalizálják a kiadható engedélyek számát.
december 24., 09:17
- Gazdaság
Vallottak a magyarok, ezért őrülnek meg a dubaji csokiért
Meglepő érvekkel szálltak fel a pisztáciás trendvonatra.
december 23., 20:38
- Gazdaság
Mutatjuk, hová szaladjon, ha valami még hiányzik az ünnepi menühöz
A gyógyszertárak és a posták nyitvatartása is változik.
december 24., 08:15
- Mindeközben
Görög Zita kíméletlenül őszinte véleményt mondott a dubaji csokiról, minden az arcára van írva
32 perce
- Címlapon
Itt az ideje, hogy megismerjük az igazi Indiana Jonest, aki magyar volt
Számos expedíciót szervezett Afrikába, életéről rengeteg legenda született, de mi a valóság?
17 perce
- Gazdaság
Lerántották a leplet: itt a meglepő igazság az osztrák bolti árakról
Jelentős az árszintkülönbség a szupermarketekben.
december 24., 07:06
- Gazdaság
Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését
Pogátsa Zoltán kérdezte a volt jegybankelnököt az Economx Exlusive-ban.
4 órája
- Gazdaság
Mostantól egyetlen minisztérium sem indíthat állami beruházást Lázár János jóváhagyása nélkül
A minisztereknek meg kell várniuk az írásos engedélyt, mielőtt szerződést kötnének.
december 24., 07:46
- Gazdaság
Ártatlannak vallotta magát az amerikai egészségbiztosító vezérigazgatójának meggyilkolásával vádolt férfi
Luigi Mangione hétfőn jelent meg először a manhattani bíróságon.
december 23., 21:09
- Címlapon
Leszállás közben kigyulladt egy dél-koreai utasszállító, csak ketten élték túl a katasztrófát
A gépen 181 ember tartózkodott.
5 órája
- Címlapon
A felrobbant gép egyik utasa utolsó üzenetében utalt arra, mi okozhatta a balesetet
Az egyik túlélő is megerősítette az utastársa által leírtakat.
2 órája
- Gazdaság
Így drágulnak a budapesti fürdőbelépők
Már 2025 januárjában emelkednek az árak.
december 24., 08:21
- Gazdaság
Itt a nagy állampapír-cserebere és egy új ajánlat
Erről mindenkinek érdemes tudnia.
december 23., 16:02
- Mindeközben
Egészen fura ajándékkal lepte meg Vilmos herceg Katalin hercegnét, aki rendre fel-felemlegeti azt
tegnap, 18:44
- Gazdaság
320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
Új bankkártyát kapnak az ügyfeleik ebben az országban.
december 22., 11:08
- Gazdaság
Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
A folyamat az energiaválságot idézi.
december 24., 20:15
- Gazdaság
Sínen van az üzlet: nagyot kanyarít a Waberer’s
Vonatra száll a kamionkirály.
december 23., 19:07
- Gazdaság
Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
Úgy tűnik, nem bírnak el a magyar kreativitással.
december 25., 08:15
- Gazdaság
Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása
A tisztviselők egy ország pénzügyi fedezetét biztosító vagyonon ültek, miközben a fagyhaláltól féltek.
december 24., 10:35
- Címlapon
Miközben a horvátok a magyarok miatt tajtékoznak, az ország sorsáról döntenek
Érheti-e váratlan meglepetés a horvát Donald Trumpot?
5 órája
- Gazdaság
Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Az üzlet hivatalos napi forgalma azóta meredeken megugrott.
december 22., 13:41
- Mindeközben
Kulcsár Edina személyi asszisztenst keres, ezek a kritériumai „kicsit sem egyszerű élete miatt”
tegnap, 17:02
- Gazdaság
Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
Kihúzták a lottószámokat.
december 22., 17:35
- Gazdaság
Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
Szilágyi Gábor ügyvezető igazgató árult el részleteket az Indexnek.
december 22., 15:50
- Mindeközben
Keanu Reeves szerint hiába szeretné, egyetlen akadálya van a John Wick 5. részének
tegnap, 15:06
- Gazdaság
A karácsonyi hét első csatáját elveszítette a forint az euróval szemben
A gáz és az olaj ára is emelkedett.
december 23., 12:04
- Gazdaság
Emelkedéssel debütált a Gránit Bank a tőzsdén
Háromszoros túljegyzéssel zárult a Gránit Bank részvényjegyzése, a bank részvényei a kibocsátási ár felett startoltak a BÉT-en.
december 23., 11:09
- Gazdaság
Fenyőtől a halig: karácsonyi körkép, forintban mérve
Most különösen fontos szempont az ár.
december 23., 05:51
- Címlapon
Öngyilkossági hullám az ukrajnai háború legújabb borzalma
A Fehér Ház szerint az oroszok feláldozhatóként tekintenek a Phenjanból érkező erősítésre.
4 órája
- Gazdaság
Publicus Intézet: a magyarok többsége szerint a tavalyinál megterhelőbb anyagilag az idei karácsony
Az is kiderült, mennyit költenek az emberek ajándékokra.
december 23., 15:02
- Gazdaság
Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
Korábban problémát észleltek az egyik szivattyútelepen.
december 22., 14:33
- Mindeközben
23 év után újrajárták első randihelyszíneiket Schobert Norberték, aki azt is elárulta, hány unokára vágyna
tegnap, 11:02
- Mindeközben
Bódi Gusztiék idén is Thaiföldön töltötték a karácsonyt: Nagyon kemény évünk volt ismét
tegnap, 09:36