További Magyar cikkek
Az 1960-as években készült el az M7-es autópálya első két szakasza, előbb, 1964-ben az M1-essel közös városi része, majd 1966-ban a bal pálya Martonvásárig. Teljesen, a horvát határig – vagy legalábbis Letenyéig – várhatóan jövőre lesz kész, de szerdától már a Balaton déli partjának legtávolabbi pontjáig eljuthatunk autópályán. Így a 180 kilométeres Budapest-Balatonkeresztúr távolságot a sebességhatárt betartva mintegy másfél óra alatt lehet megtenni ezentúl.
Ekkor adják át ugyanis a forgalomnak a már számos alkalommal megünnepelt, motoros-repülős show-nak és kerékpárversenynek is otthont adó, de egy áttervezés miatt az eredetileg tervezettnél később elkészülő Zamárdi-Balatonszárszó szakaszt. A mintegy 14 kilométeres sztráda része az 1,8 kilométer hosszú kőröshegyi – és még két további kisebb, egy 168 és egy 300 méteres – völgyhíd, ami miatt a beruházás rekordáron, 76 milliárd forintért valósul meg.
Megyünk a kőröshegyin százzal
A nagy viadukton – amelyet statikai-műszaki okok miatt át kellett terveztetni, ezért kettővel több pillér épült, és a költségek 1,9 milliárddal nőttek – 100 kilométer/órás sebességgel lehet áthajtani, mivel tervezési sebessége 110 kilométer/óra volt. Az állami beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szakemberei szerint kisebb völgyhíd is épülhetett volna, de akkor annak nagyobb lett volna a lejtése, így 80 kilométeres sebességkorlátozást kellett volna elrendelni; ráadásul nem biztos, hogy a kamionok azt tudták volna tartani, és nem csak hatvannal mentek volna az emelkedőn.
- Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.
- Kivitelező: Völgyhíd konzorcium (Hídépítő Zrt. és Strabag Zrt.)
- Felelős tervező:
Hídépítő Zrt. (Wellner Péter) - Társtervező: Pont-Terv Zrt.
- Kiviteli szerződés aláírása:
2004. május 7. - Befejezési határidő:
2007. augusztus 12.
- Hossza: 1872 méter
- Szélessége: 23,8 méter
- Legnagyobb magassága: 88 méter
- Pillérek száma: 16
- Összes felhasznált beton:
120 ezer köbméter - Összes betonacél: 19 ezer tonna
Az 1872 méter hosszú völgyhíd nagyjából 41,5 milliárd forintba került, ezzel ez az ország második legdrágább hídja. A nemrég átadott dunaújvárosi híd 43 milliárdért készült el, és bár az rövidebb, mint a viadukt –, csak 1675 méter –, a járda, leállósáv és kerékpárút miatt szélesebb annál: míg a völgyhíd mintegy 24 méteres széles, a Dunán 41 méteren ível át a híd. A legdrágább magyarországi híd a jövőre elkészülő északi M0-sé lesz, az 62 milliárd forintba kerül. Az 1872 méteren 54 métert emelkedik az út, ami 3 százalékos emelkedést jelent, ha ennél több lett volna, már kapaszkodósávot kell építeni.
Ahhoz is jelentős földmunkák kellettek, hogy a szintkülönbség csak 54 méter legyen. A kivitelezők 2,6 millió köbméternyi földet mozgattak meg a domboldalon, az úgynevezett bevágások kialakítása során, míg további 1,4 millió köbméternyi földmunkát jelentett a töltések megépítése. A híddal együtt mintegy 14 kilométernyi autópályába 78 ezer köbméter aszfaltot építettek bele, a beruházás részeként tíz hektáron 206 ezer növényt, fát és cserjét telepítettek.
Arról, hogy a gyakran emlegetett dunaújvárosi világrekordhoz hasonlóan jelent-e világcsúcsokat a viadukt is, Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. vezérigazgatója azt mondta: nem szereti az építkezések olyan értelmezését, hogy rekordokat építünk. Hozzátette ugyanakkor, örvendetesnek tartja, hogy egy-egy ilyen beruházás komoly mérnöki-műszaki innovációt erdményez.
Harmincéves tervek
A Zamárdi utáni autópálya fejlesztésére már a hetvenes években voltak tervek, a Zamárdi-Szárszó közötti szakaszra engedélyeztetési tervek is készültek, végül azonban nem volt pénz a megépítésére – mondta egy hétfői sajtóbeszélgetésen Reményik Kálmán. A terveket a kilencvenes években porolták le, akkor a tóhoz közeli – öt kilométeren belüli –, a tótól 5-10 kilométerre, valamint 15-20 kilométerre megvalósuló nyomvonalakra is készítettek változatokat (bár ez utóbbi már annyira messze lett volna a Balatontól, hogy több mint száz kilométert tett volna ki a tóparti településeket elérő bekötőutak hossza).
Nagyjából tíz év alatt összesen 47 tervváltozat készült, ezek közül azonban – az önkormányzati törvényben biztosított jogával élve – az 1800 lakosú kőröshegyi és a 2300 lakosú balatonföldvári önkormányzat mindössze egyet, a most megvalósuló völgyhidas megoldást támogatta. Ez a változat már 1996-ban építési engedélyt kapott, az engedély azonban 1998-ban lejárt, mivel a Bokros-csomaggal fémjelzett stabilizációs időszakban az államnak nem volt pénze autópályát építeni.
Rendben épül a nem Colbert híd
Megfelelő ütemben halad az M0-s északi híd építése is, így a terveknek megfelelően 2008 augusztusában megindulhat a forgalom a 62 milliárd forintos beruházás keretében készülő új létesítményen – közölte Rapkay Kálmán, a kivitelező Hídépítő Zrt. igazgatóságának elnöke.
Az ország leghosszabb hídja valójában öt hídból áll majd. A teljes hossza 1862 méteres lesz, a nagy Duna-ágon átvezető mederhíd hossza 591 méter, a szentendrei Duna-ág mederhídja 331 méteres.
A két renitens településsel végül 2000-ben sikerült megállapodni a völgyhidas megoldásról, s azt önkormányzatok képviselő-testületei 2001 februárjában fogadták el azt. A 2002-es választási évben már folytak is tárgyalások a Vegyépszer-Ganz kettőssel egy acélszerkezetű híd megépítéséről, azonban ezt az elképzelést elvetették. Az acélhíddal már akkori árakon 87 milliárdért épült volna meg ez az autópálya-szakasz, míg néhány évvel későbbi áron is csak 76 milliárdért jött létre a beruházás. Ráadásul egy acélhídra a korrózióvédelem miatt 50-60 év alatt rá kell költeni a megépítésének az árát, érvelnek a betonhíd mellett a NIF szakemberei, hozzátéve azt is: az acélból készülő Duna-hidak építése miatt nem is lett volna itthon megfelelő mennyiségű nyersanyag egy ilyen beruházáshoz.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Hivatalos: a Budapest Közművek Zrt. Rákosrendező új tulajdonosa
Karácsony Gergely is megszólalt.
március 7., 09:32
- Gazdaság
Vizsgálatot indított a bankautomatákat üzemeltető Euronettel szemben a GVH
Megtévesztő volt az ATM-en megjelenő szöveg.
március 7., 13:24
- Gazdaság
Kapaszkodjon meg: elképesztő profitot jelentettek be Csányi Sándorék
Megszólaltak a bank vezetői.
március 7., 10:23
- Mindeközben
A Házasság első látásra Szabija az anyagi helyzetéről: „Megtehetném, hogy hátradőlök, és soha többé egy gyufaszálat sem teszek keresztbe”
2 órája
- Gazdaság
Az MNB csaknem 49 millió forint bírságot szabott ki a Gránit Bankra
Enyhítő körülmény volt, hogy a bank teljes mértékben együttműködött a vizsgálat alatt.
március 7., 11:02
- Gazdaság
Valami készül, támadás jöhet a kormánytól
Bejelentésre készülhet Orbán Viktor, először mond beszédet jegybankelnökként Varga Mihály.
március 7., 08:50
- Gazdaság
Térképen a 2024-ben megfiatalodott gyorsforgalmi utak
5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra.
március 6., 11:13
- Mindeközben
Dancs Annamari szerint élete traumája, hogy nem kellett Kerényi Miklós Máténak: „Kényszerítve voltam egy válásba”
5 órája
- Címlapon
Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged
A felelősség és a terhelés óriási, de a javadalmazás ennek fényében kiemelkedő.
32 perce
- Gazdaság
Pénzlavina zúdult a bankokra, hatalmasat kaszáltak
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
március 5., 13:26
- Gazdaság
Elindult a visszaszámlálás, ultimátumot kaptak a kormánytól a boltok
Legkésőbb egy héten belül, jövő hét elejére kell a válasz a minisztériumnak.
március 5., 10:27
- Mindeközben
Odáig vannak a népek azért a szerelmespárért, akik Shreknek és Fiónának öltöztek az esküvőjükön
6 órája
- Gazdaság
Nagy Mártonék komplex lépéssorozattal küzdenek az árnövekedés ellen
Mindez egy hosszú egyeztetés végeredménye.
március 7., 17:55
- Gazdaság
Kitart a Trump-tornádó, tovább csökken az üzemanyagok ára
Ismét kevesebbért tankolhatnak az autósok.
március 5., 13:27
- Gazdaság
Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét
Nagy bajban az ipari termelés.
március 6., 08:58
- Gazdaság
Előre tervezhetnek az autósok, a NAV új alkalmazásával kiszámítható a gépjárműadó
A kalkulátorral kiszámítható az adóhatóságnak fizetendő összeg.
március 6., 10:59
- Gazdaság
Sokan nem is sejtik, hogy Kína rejtett birodalmat épít Magyarországon
Egyre inkább beférkőznek a hálószobánkba is.
március 6., 09:49
- Gazdaság
Lecsapott a fővárosi kormányhivatal, súlyosan megbüntették a Foodorát
Több panasz is érkezett a fogyasztóktól.
március 7., 14:25
- Címlapon
A legnagyobb ellenségének küldött üzenetet Varga Mihály
Ennél egyértelműbben nem lehet fogalmazni.
4 órája
- Gazdaság
Rendkívüli és meghatalmazott nagykövet lett Jászai Gellért, a 4iG csoport elnöke
A kinevezése nem érinti a 4iG-nál betöltött szerepét.
március 5., 21:11
- Mindeközben
Kevés kínosabb videó létezik annál, mint amiben Kylie Jenner turbékolna Timothée Chalamet-val, de az ügyet sem vet rá
8 órája
- Gazdaság
Rendkívüli költségvetési átcsoportosításról döntött Orbán Viktor
Majdnem 200 millió forintról határozott a kormányfő.
március 5., 21:28
- Gazdaság
Továbbra is mindenki olcsóbb élelmiszerárakat szeretne: itt a kezdeti lépés
Fel van adva a lecke, de van hozzá rekordmértékű támogatás.
március 5., 16:36
- Gazdaság
Bejelentést tett a Richter, új korszak kezdődik a gyógyszergyártásban
A vállalat bemutatta a 2035-ös stratégiáját.
március 5., 16:36
- Gazdaság
800 ezer forintos részesedést kapnak a kecskeméti Mercédesz-gyár dolgozói
Jelentős bónuszra számíthatnak az autógyár alkalmazottai áprilisban.
március 5., 17:01
- Mindeközben
Gubás Gabi: Amikor a férjem belépett az életembe, ráébredtem, milyen jó is gyenge nőnek lenni
9 órája
- Mindeközben
Egészen szokatlanul reagált James Cameron felesége az Avatar 3. első vetítésére
tegnap, 21:12
- Mindeközben
Az egykori ValóVilág-szereplő, Filipánics Bálint eljegyezte Czibolya Nikit, a Next Top Model Hungary modelljét
tegnap, 20:17
- Gazdaság
Év végén nyitja kapuit Budapest új bevásárlóközpontja
Átfogó városfejlesztési projekt részeként valósul meg a főváros negyedik legnépesebb kerületében.
március 6., 06:01
- Gazdaság
Bejelentést tett Varga Mihály, felülvizsgálják a Magyar Nemzeti Bank kiadásait
Növeli a jegybank gazdálkodási fegyelmét.
március 5., 13:42
- Gazdaság
Fontos döntést halasztott fel fél évvel a Ryanair
Papírmentességre áll át a légi cég.
március 5., 17:43
- Gazdaság
Németország reszkethet: hamarosan becsapódhatnak Washington vámjai
Hatalmas lépésekre készül a legnagyobb kereskedelmi partnerünk.
március 5., 18:54