40 év után lesz kész a balatoni sztráda

2007.08.06. 14:13
Elkészült az M7-es balatoni részének utolsó szakasza, a Zamárdi és Balatonszárszó közötti, viadukttal ékesített autópálya. A hetvenes évek óta tervezték, de akkor pénz nem volt rá, később az önkormányzatok akadályozták az elkészítését: a kilencvenes évek elejétől tíz év alatt 47 tervváltozat készült, ebből egy tetszett a kőröshegyieknek és a földváriaknak, így lesz völgyhidunk. Eredetileg acélt terveztek, de az drágább lett volna az elkészült betonnál is.

Az 1960-as években készült el az M7-es autópálya első két szakasza, előbb, 1964-ben az M1-essel közös városi része, majd 1966-ban a bal pálya Martonvásárig. Teljesen, a horvát határig – vagy legalábbis Letenyéig – várhatóan jövőre lesz kész, de szerdától már a Balaton déli partjának legtávolabbi pontjáig eljuthatunk autópályán. Így a 180 kilométeres Budapest-Balatonkeresztúr távolságot a sebességhatárt betartva mintegy másfél óra alatt lehet megtenni ezentúl.


Nézze meg az egyetlent, ami tetszett négyezer embernek - klikk a képre!

Ekkor adják át ugyanis a forgalomnak a már számos alkalommal megünnepelt, motoros-repülős show-nak és kerékpárversenynek is otthont adó, de egy áttervezés miatt az eredetileg tervezettnél később elkészülő Zamárdi-Balatonszárszó szakaszt. A mintegy 14 kilométeres sztráda része az 1,8 kilométer hosszú kőröshegyi – és még két további kisebb, egy 168 és egy 300 méteres – völgyhíd, ami miatt a beruházás rekordáron, 76 milliárd forintért valósul meg.

Megyünk a kőröshegyin százzal

A nagy viadukton – amelyet statikai-műszaki okok miatt át kellett terveztetni, ezért kettővel több pillér épült, és a költségek 1,9 milliárddal nőttek – 100 kilométer/órás sebességgel lehet áthajtani, mivel tervezési sebessége 110 kilométer/óra volt. Az állami beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szakemberei szerint kisebb völgyhíd is épülhetett volna, de akkor annak nagyobb lett volna a lejtése, így 80 kilométeres sebességkorlátozást kellett volna elrendelni; ráadásul nem biztos, hogy a kamionok azt tudták volna tartani, és nem csak hatvannal mentek volna az emelkedőn.

Építkezés
Völgyhíd
  • Hossza: 1872 méter
  • Szélessége: 23,8 méter
  • Legnagyobb magassága: 88 méter
  • Pillérek száma: 16
  • Összes felhasznált beton:
    120 ezer köbméter
  • Összes betonacél: 19 ezer tonna

Az 1872 méter hosszú völgyhíd nagyjából 41,5 milliárd forintba került, ezzel ez az ország második legdrágább hídja. A nemrég átadott dunaújvárosi híd 43 milliárdért készült el, és bár az rövidebb, mint a viadukt –, csak 1675 méter –, a járda, leállósáv és kerékpárút miatt szélesebb annál: míg a völgyhíd mintegy 24 méteres széles, a Dunán 41 méteren ível át a híd. A legdrágább magyarországi híd a jövőre elkészülő északi M0-sé lesz, az 62 milliárd forintba kerül. Az 1872 méteren 54 métert emelkedik az út, ami 3 százalékos emelkedést jelent, ha ennél több lett volna, már kapaszkodósávot kell építeni.

Ahhoz is jelentős földmunkák kellettek, hogy a szintkülönbség csak 54 méter legyen. A kivitelezők 2,6 millió köbméternyi földet mozgattak meg a domboldalon, az úgynevezett bevágások kialakítása során, míg további 1,4 millió köbméternyi földmunkát jelentett a töltések megépítése. A híddal együtt mintegy 14 kilométernyi autópályába 78 ezer köbméter aszfaltot építettek bele, a beruházás részeként tíz hektáron 206 ezer növényt, fát és cserjét telepítettek.


Itt ünnepeltek hordógurítással - kattintson!

Arról, hogy a gyakran emlegetett dunaújvárosi világrekordhoz hasonlóan jelent-e világcsúcsokat a viadukt is, Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. vezérigazgatója azt mondta: nem szereti az építkezések olyan értelmezését, hogy rekordokat építünk. Hozzátette ugyanakkor, örvendetesnek tartja, hogy egy-egy ilyen beruházás komoly mérnöki-műszaki innovációt erdményez.

Harmincéves tervek

A Zamárdi utáni autópálya fejlesztésére már a hetvenes években voltak tervek, a Zamárdi-Szárszó közötti szakaszra engedélyeztetési tervek is készültek, végül azonban nem volt pénz a megépítésére – mondta egy hétfői sajtóbeszélgetésen Reményik Kálmán. A terveket a kilencvenes években porolták le, akkor a tóhoz közeli – öt kilométeren belüli –, a tótól 5-10 kilométerre, valamint 15-20 kilométerre megvalósuló nyomvonalakra is készítettek változatokat (bár ez utóbbi már annyira messze lett volna a Balatontól, hogy több mint száz kilométert tett volna ki a tóparti településeket elérő bekötőutak hossza).


És itt ünnepeltek lábtengóval - klikk!

Nagyjából tíz év alatt összesen 47 tervváltozat készült, ezek közül azonban – az önkormányzati törvényben biztosított jogával élve – az 1800 lakosú kőröshegyi és a 2300 lakosú balatonföldvári önkormányzat mindössze egyet, a most megvalósuló völgyhidas megoldást támogatta. Ez a változat már 1996-ban építési engedélyt kapott, az engedély azonban 1998-ban lejárt, mivel a Bokros-csomaggal fémjelzett stabilizációs időszakban az államnak nem volt pénze autópályát építeni.

Rendben épül a nem Colbert híd

Megfelelő ütemben halad az M0-s északi híd építése is, így a terveknek megfelelően 2008 augusztusában megindulhat a forgalom a 62 milliárd forintos beruházás keretében készülő új létesítményen – közölte Rapkay Kálmán, a kivitelező Hídépítő Zrt. igazgatóságának elnöke.

Az ország leghosszabb hídja valójában öt hídból áll majd. A teljes hossza 1862 méteres lesz, a nagy Duna-ágon átvezető mederhíd hossza 591 méter, a szentendrei Duna-ág mederhídja 331 méteres.

A két renitens településsel végül 2000-ben sikerült megállapodni a völgyhidas megoldásról, s azt önkormányzatok képviselő-testületei 2001 februárjában fogadták el azt. A 2002-es választási évben már folytak is tárgyalások a Vegyépszer-Ganz kettőssel egy acélszerkezetű híd megépítéséről, azonban ezt az elképzelést elvetették. Az acélhíddal már akkori árakon 87 milliárdért épült volna meg ez az autópálya-szakasz, míg néhány évvel későbbi áron is csak 76 milliárdért jött létre a beruházás. Ráadásul egy acélhídra a korrózióvédelem miatt 50-60 év alatt rá kell költeni a megépítésének az árát, érvelnek a betonhíd mellett a NIF szakemberei, hozzátéve azt is: az acélból készülő Duna-hidak építése miatt nem is lett volna itthon megfelelő mennyiségű nyersanyag egy ilyen beruházáshoz.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Tovább szigorítja a kormány a vendégmunkásokat érintő szabályozást

Tovább szigorítja a kormány a vendégmunkásokat érintő szabályozást

Maximalizálják a kiadható engedélyek számát.

december 24., 09:17

  • Gazdaság
Vallottak a magyarok, ezért őrülnek meg a dubaji csokiért

Vallottak a magyarok, ezért őrülnek meg a dubaji csokiért

Meglepő érvekkel szálltak fel a pisztáciás trendvonatra.

december 23., 20:38

  • Gazdaság
Mutatjuk, hová szaladjon, ha valami még hiányzik az ünnepi menühöz

Mutatjuk, hová szaladjon, ha valami még hiányzik az ünnepi menühöz

A gyógyszertárak és a posták nyitvatartása is változik.

december 24., 08:15

  • Címlapon
Itt az ideje, hogy megismerjük az igazi Indiana Jonest, aki magyar volt

Itt az ideje, hogy megismerjük az igazi Indiana Jonest, aki magyar volt

Számos expedíciót szervezett Afrikába, életéről rengeteg legenda született, de mi a valóság?

17 perce

  • Gazdaság
Lerántották a leplet: itt a meglepő igazság az osztrák bolti árakról

Lerántották a leplet: itt a meglepő igazság az osztrák bolti árakról

Jelentős az árszintkülönbség a szupermarketekben.

december 24., 07:06

  • Gazdaság
Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését

Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését

Pogátsa Zoltán kérdezte a volt jegybankelnököt az Economx Exlusive-ban.

4 órája

  • Gazdaság
Mostantól egyetlen minisztérium sem indíthat állami beruházást Lázár János jóváhagyása nélkül

Mostantól egyetlen minisztérium sem indíthat állami beruházást Lázár János jóváhagyása nélkül

A minisztereknek meg kell várniuk az írásos engedélyt, mielőtt szerződést kötnének.

december 24., 07:46

  • Gazdaság
Ártatlannak vallotta magát az amerikai egészségbiztosító vezérigazgatójának meggyilkolásával vádolt férfi

Ártatlannak vallotta magát az amerikai egészségbiztosító vezérigazgatójának meggyilkolásával vádolt férfi

Luigi Mangione hétfőn jelent meg először a manhattani bíróságon.

december 23., 21:09

  • Címlapon
A felrobbant gép egyik utasa utolsó üzenetében utalt arra, mi okozhatta a balesetet

A felrobbant gép egyik utasa utolsó üzenetében utalt arra, mi okozhatta a balesetet

Az egyik túlélő is megerősítette az utastársa által leírtakat.

2 órája

  • Gazdaság
Így drágulnak a budapesti fürdőbelépők

Így drágulnak a budapesti fürdőbelépők

Már 2025 januárjában emelkednek az árak.

december 24., 08:21

  • Gazdaság
Itt a nagy állampapír-cserebere és egy új ajánlat

Itt a nagy állampapír-cserebere és egy új ajánlat

Erről mindenkinek érdemes tudnia.

december 23., 16:02

  • Gazdaság
320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön

320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön

Új bankkártyát kapnak az ügyfeleik ebben az országban.

december 22., 11:08

  • Gazdaság
Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet

Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet

A folyamat az energiaválságot idézi.

december 24., 20:15

  • Gazdaság
Sínen van az üzlet: nagyot kanyarít a Waberer’s

Sínen van az üzlet: nagyot kanyarít a Waberer’s

Vonatra száll a kamionkirály.

december 23., 19:07

  • Gazdaság
Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt

Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt

Úgy tűnik, nem bírnak el a magyar kreativitással.

december 25., 08:15

  • Gazdaság
Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása

Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása

A tisztviselők egy ország pénzügyi fedezetét biztosító vagyonon ültek, miközben a fagyhaláltól féltek.

december 24., 10:35

  • Címlapon
Miközben a horvátok a magyarok miatt tajtékoznak, az ország sorsáról döntenek

Miközben a horvátok a magyarok miatt tajtékoznak, az ország sorsáról döntenek

Érheti-e váratlan meglepetés a horvát Donald Trumpot?

5 órája

  • Gazdaság
Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót

Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót

Az üzlet hivatalos napi forgalma azóta meredeken megugrott.

december 22., 13:41

  • Gazdaság
Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám

Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám

Kihúzták a lottószámokat.

december 22., 17:35

  • Gazdaság
Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza

Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza

Szilágyi Gábor ügyvezető igazgató árult el részleteket az Indexnek.

december 22., 15:50

  • Gazdaság
A karácsonyi hét első csatáját elveszítette a forint az euróval szemben

A karácsonyi hét első csatáját elveszítette a forint az euróval szemben

A gáz és az olaj ára is emelkedett.

december 23., 12:04

  • Gazdaság
Emelkedéssel debütált a Gránit Bank a tőzsdén

Emelkedéssel debütált a Gránit Bank a tőzsdén

Háromszoros túljegyzéssel zárult a Gránit Bank részvényjegyzése, a bank részvényei a kibocsátási ár felett startoltak a BÉT-en.

december 23., 11:09

  • Gazdaság
Fenyőtől a halig: karácsonyi körkép, forintban mérve

Fenyőtől a halig: karácsonyi körkép, forintban mérve

Most különösen fontos szempont az ár.

december 23., 05:51

  • Címlapon
Öngyilkossági hullám az ukrajnai háború legújabb borzalma

Öngyilkossági hullám az ukrajnai háború legújabb borzalma

A Fehér Ház szerint az oroszok feláldozhatóként tekintenek a Phenjanból érkező erősítésre.

4 órája

  • Gazdaság
Publicus Intézet: a magyarok többsége szerint a tavalyinál megterhelőbb anyagilag az idei karácsony

Publicus Intézet: a magyarok többsége szerint a tavalyinál megterhelőbb anyagilag az idei karácsony

Az is kiderült, mennyit költenek az emberek ajándékokra.

december 23., 15:02

  • Gazdaság
Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken

Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken

Korábban problémát észleltek az egyik szivattyútelepen.

december 22., 14:33