További Magyar cikkek
Péntektől kétszázezer autótulajdonos szerződhet új biztosítóhoz, ha a MÁV Általános Biztosító Egyesület csütörtöki közgyűlésén nem szavazzák meg a pótdíjat. Ebben az esetben ugyanis a PSZÁF visszavonja a biztosító működési engedélyét, és a tagoknak harminc napjuk lesz másik biztosítót találni. Mivel a pénteki határidőig nem érkezett pályázat a gépjármű-felelősségbiztosítás állományának átvételére, a tagoknak két lehetősége maradt: vagy pótdíjat fizetnek, vagy megszűnik a biztosító és át kell szerződniük.
A másik lehetőség tehát az, hogy a tagok megszavazzák a pótdíjat. Ez a PSZÁF számításai szerint nagyjából 20-30 ezer forint lehet. A felügyelet utóbbi megoldást szorgalmazta pénteken, amikor lejárt a biztosító kgfb-állományának átvételére kiírt pályázat. Szerintük ez az autósoknak is jobban megéri, mert az összeg még mindig kisebb, mint amennyit egy új biztosítónál fizetniük kellene, illetve kisebb lenne a bizonytalanság is.
Az alkuszok készen állnak
Az online alkuszok azonban másként látják. A Netrisknél azt mondták, hogy nem kell sokat változtatni a rendszeren, a technikai feltételek adottak, hiszen a tavaly meghirdetett díjakon lehet csak szerződni, ezek pedig benne vannak a rendszerben. Az új biztosítnál a díj valószínűleg drágább lesz, mint amennyit most fizetnek a MÁV-nál – mondta Haraszti Zsolt ügyvezető –, de sokkal kevesebb, mint amennyi pótdíjat kellene fizetni.
Hasonlóan nyilatkozott a Rácz István, a Biztositas.hu ügyvezető igazgatója is. A MÁV-biztosító ügyfelei korábban 10-15 ezer forintos éves díjkülönbség miatt mentek át a társasághoz. Ha ennek az összegnek a negyedét nézzük, akkor is csak néhány ezer forintos ráfizetésről van szó.
Mennyit kell fizetni?
Nézzük, nagyjából mennyit kell fizetniük az átszerződő ügyfeleknek. Mivel a PSZÁF szerint a MÁV-nál többségben vannak a fiatal, budapesti férfiak, elsősorban ezeket a díjakat számoltuk ki a két online alkusz honlapján.
Egy 1980-ban született, A0 bónuszkategóriába eső budapesti férfi a legolcsóbban a KÖBE-nél úszhatja meg az utolsó negyedévet 23 ezer forinttal. A második legolcsóbb biztosítónál, az MKB-nál 29 ezret, a K&H-nál, a Magyar Postánál és a Allianznál 30 ezret kell fizetnie. (Azt már nem lehet megtudni az alkuszoknál, mennyit fizet a példában szereplő ügyfél a MÁV-nál, hiszen a biztosító már tavasz óta nem tehet ajánlatot, így díjai nincsenek a rendszerben.)
Egy harmincöt éves fővárosi férfinak, A0-s bónuszkategóriában a legkevesebbet, 16 ezer forintot, a Genertelnél kell fizetnie, az Allianznál, Generalinál, MKB-nál és K&H-nál 20-21 ezer forintot. Ugyanez a férfi B5-ös bónusszal már sokkal kevesebbet fizet egy negyedévre, hat biztosító ajánlata is 16 ezer forint alatt van, a legolcsóbb 11 500 forint. Nőknél hasonló árak jöttek ki, néhány ezer forintos eltérések vannak kategóriánként.
A fenti számokból kiderül, hogy a tagoknak tényleg kevesebbe kerül, ha nem szavazzák meg a pótdíjat. Hiszen a PSZÁF által említett 20-30 ezer forintos pótdíjon felül még az utolsó negyedévre eső díjat is ki kell fizetni a MÁV-biztosítónak. Így a fiatal budapesti férfi negyedéves díja, plusz a 20-30 ezres pótdíj több, mint a legolcsóbb választható biztosítónál a 23 ezer forintos negyedéves díj.
Egyszerű lesz váltani
Haraszti Zsolt ügyvezetőtől megtudtuk, hogy náluk ötvenezer MÁV-biztosítós ügyfél van, az ő adataikon a napokban átfuttatnak egy díjkalkulátort, a kapott díjakat elküldik majd mindenkinek, ha aktuális lesz a biztosítóváltás.
A Biztositas.hu ügyvezetője szerint a folyamat sokkal egyszerűbb lesz, mint az őszi kampányidőszakban, hiszen nem kell felmondani a régi biztosítást, elég csak az újat megkötni. Az ügyfél csak kiválaszt egy biztosítót, és megköti a szerződést.
A két online alkusz egyébként megkönnyíti a váltók dolgát, az online felületen lesz egy külön ablak a volt MÁV-os biztosítottaknak, ahol lépésről lépésre elmondják a teendőket.
Jogi helyzet
A törvény szerint kötelező biztosítást csak az őszi időszakban lehet váltani, év közben nem dönthet úgy az ügyfél, hogy inkább másik biztosítóhoz megy. Most is csak akkor lesz erre lehetőség, ha a tagok nem szavazzák meg a pótdíjat, és a PSZÁF visszavonja a működési engedélyt, vagyis a biztosító megszűnik. (Részletesen itt olvashat a kialakult helyzetről.) Ha visszavonják az engedélyt, akkor minden tag egy adott időponttól szerződhet át az új biztosítóhoz, ezt majd a PSZÁF határozza meg. Ha október elseje előtti ez az időpont (ekkor kezdődik az utolsó negyedév), akkor a biztosítónak el kell számolnia a tagokkal, akik arányosan visszakaphatják a pénzüket. Ugyanez a helyzet azokkal is, akik előre kifizették év végéig a díjat – feltéve, ha lesz még pénze a biztosítónak.
Ha azonban a felügyelet nem vonja vissza az engedélyt – mert a tagok megszavazzák a pótdíjat –, akkor mindenki marad a helyén, az év végéig tovább működik a biztosító, a tagok nem szerződhetnek át.
Mint pénteken kiderült, ha valaki nem fizeti be a pótdíjat, annak semmilyen következménye nem lesz. Vagyis nem tudják garantálni, hogy mindenki be fogja fizetni a plusz 20-30 ezer forintot. Ha emiatt később likviditási gondjai lennének a biztosítónak, előfordulhat az az eset, hogy nem tud fizetni a tagok által okozott károkért, így mindenki saját maga állja a felelősséget, vagyis zsebből kénytelen fizetni.