Másképp vihetik a Malévet az oroszok, mint tervezték

2007.02.01. 10:13
A Oneworld légi szövetség és a szakszervezetek jóváhagyására is szükség van még, de a kormány már lényegében áldását adta, hogy az Air Bridge Kft., azaz Borisz Abramovics vegye meg - az eredetileg tervezettől eltérő feltételekkel - a Malévet. Az állam nem szabadul meg a légitársaság hiteleitől, de a bebukás kockázatát így is jelentősen csökkenti.

A kormány hozzájárul az ÁPV Zrt. igazgatósága által tett javaslathoz, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg az államilag garantált hitelállomány - jelentette be még a szerdai kormányülést követően Veres János.

Másképp, mint tervezték

Ez azt jelenti, hogy a kormány elfogadta: nem az eredetileg tervezett módon magánosítják a légitársaságot. Az alaphelyzet az lett volna, hogy - a vételár ehhez képest elhanyagolható összegétől függetlenül - az új tulajdonos váltsa ki az állami garanciát a Malév mintegy 20 milliárdos hitelcsomagjából. A légitársaság teljes adósságállománya 30 milliárd forint körüli összegre rúg, ám ebből tízmilliárd forint fedezeteként a cég gépparkjának kisebb, saját tulajdonában álló része szolgál, négy, egyébként évek óta eladásra szánt CRJ típusú és egy Boeing 767-es gép.

Hivatalos a Malév Oneworld-csatlakozása
A Japan Airlines (JAL), a Malév Hungarian Airlines és a Royal Jordanian Airlines a világelső globális légitársasági szövetség nyolcéves történetének legnagyobb bővítése keretében 2007. április 1-jén kezdi meg a Oneworld szolgáltatásainak nyújtását - jelentette be a szövetség. A hivatalosan bejelentett dátumtól kezdődően a Oneworld taglégitársaságok törzsutasai pontokat gyűjthetnek és költhetnek, átszállás esetén is egyetlen elektronikus jeggyel utazhatnak a hálózaton belül, amely emellett összevont - mérföld alapú - tarifacsomagokat is kínál. A bővítés a szövetség számára számokban a következőket jelenti: 700 repülőtér, mintegy százzal több, mint jelenleg; 150 elérhető ország, 9000 felszállás naponta, ezerrel több, mint ma; 315 millió utas évente, 65 millióval több, mint jelenleg; 2500 repülőgép; a tavalyi 85 milliárd dolláros árbevétel harmadával fog nőni.

Így a gépek nem is kerülhetnek át az újonnan létrehozandó vagyonkezelői cégbe, az állami garancia fedezetéül csak más vagyonelemek szolgálhatnak. Ezek közül a legnagyobb értéken feltehetőleg a Malév tulajdonában lévő, Ferihegyet a százhalombattai olajfinomítóval összekötő csővezetéket vehetik figyelembe, amely becslések szerint akár négymilliárd forintos piaci értéket is képviselhet, bár a társaság könyveiben ennél jóval alacsonyabb a nyilvántartási értéke. Ugyancsak jelentős értéket képvisel maga a Malév név, de az átvihető vagyonelemek között lehet a társaság raktárkészlete is.

Információink szerint a tárgyalások most következő szakaszában dőlhet el, hogy mindezzel együtt mekkora mértékben képes közvetlenül is kiváltani az állami garanciát az orosz vevő. Nagyságrendileg 6 milliárd forintos új banki fedezet bevonásáról lehet szó, amelyet azonban az Air Bridge maga is csak akkor tud beszerezni finanszírozó bankjától, ha a privatizációs szerződés minden elemében megszületett az egyezség.

Februárban vége lehet

Ehhez további tárgyalásokra is szükség van mind a dolgozói érdekképviseletekkel, mind a Malévet április 1-jével tagjai közé fogadó légiszövetséggel, a Oneworlddel. A Oneworld csütörtökön adott ki nemzetközi sajtóközleményt a csatlakozás hivatalos időpontjáról. A szakszervezetekkel az Index információ szerint a jövő héten kezdődhetnek tárgyalások, miután a privatizációs szerződés jelenlegi tervezetének dolgozókat érintő részét már megkapták véleményezésre.

A privatizációval összefüggő valamennyi tárgyalás még februárban lezárulhat, az ügylet tényleges zárása, a Malév közgyűlésének összehívása és ezzel az orosz tulajdonos birtokon belülre kerülése viszont várhatóan csak március-áprilisban történhet meg.