Még mindig titok, mennyibe került a Malév

2007.02.22. 15:52
Technikai kérdéssé vált, mikor írják alá a Malév privatizációs szerződését, az aktusra napokon belül sor kerülhet. Az ÁPV jóváhagyta a szerződés végleges szövegét, de tartalmát nem hozzák nyilvánosságra.

Az ÁPV Zrt. igazgatósága jóváhagyta az AirBridge Zrt.-vel megkötendő szerződés végleges formáját és szövegét, és felhatalmazta az ÁPV vezérigazgatóját az aláírásra - közölte a privatizációs szervezet. A közlemény szerint az igazgatóság tájékozódott az érdekképviseletekkel történt konzultációról, áttekintette az ajánlattevővel lefolytatott tárgyalásokat és a szakmai egyeztetések eredményeit, az AirBridge Zrt.-vel kölcsönösen elfogadott, parafált adásvételi szerződést, és tudomásul vette, illetve jóváhagyta azokat.

Egy a világ

Az Index információi szerint napokon belül sor kerülhet a szerződés aláírására: a dátum kitűzése egyszerű technikai, egyeztetési kérdéssé vált. Valószínűbb, hogy az aláírás még a jövő hét első felében megtörténik. Ennek azért lehet jelentősége, mert csütörtökön Tokióban tartja vezetői értekezletét a Oneworld légiszövetség, és itt jelentik be a Malév teljes jogú csatlakozását. Mindez azt is jelenti, hogy a Oneworld feltehetőleg nem támasztott kifogást a privatizációs eljárás eredménye ellen.


Hivatalos információt erről nem hoztak nyilvánosságra, és a szerződés aláírásáig az ÁPV és az AirBridge is elzárkózott az Index a megállapodás részleteit, egyebek közt a vételárat és a hitelgaranciák mértékét firtató kérdéseinek megválaszolásától.

Marad kockázata az államnak

Az biztos, hogy nem az eredetileg tervezett módon szabadul az állam a tavalyi évet ismét jelentős, tízmilliárd forinthoz közeli veszteséggel záró légitársaságtól. A kormány ugyanis február elején, a tárgyalások utolsó szakaszában hozzájárult, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg az államilag garantált hitelállomány.

Az alaphelyzet az lett volna, hogy - a vételár ehhez képest elhanyagolható összegétől függetlenül - az új tulajdonos váltsa ki az állami garanciát a Malév mintegy 20 milliárdos hitelcsomagjából. Ehhez képest a tárgyalások utolsó szakaszában arra lehetett számítani, hogy az orosz vevő 6 milliárd forintnyi hitelre vállal közvetlenül garanciát.

Kollektív szerződések

Nem ismerik a szerződés ezen részleteit az érdekképviseletek sem: a Malév hat szakszervezete közül négyet tömörítő Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség ügyvivője, Csorba Attila az Indexnek azt mondta, azt sem tudják, hogy az egyeztetéseken általuk kért módosítások bekerültek-e a szerződésbe. Az érdekképviseletek csak a munkavállalókat érintő részekbe nyerhettek betekintést. Módosítási javaslataik között szerepelt a kollektív szerződések érvényességének 2010-ig történő fenntartása. Az érdekképviseletek további információkat kértek a tervezett leépítések mértékéről és ágazatonkénti pontos megoszlásáról, ám erről nem kaptak felvilágosítást azon felül, hogy a vállalat dolgozóinak közel egyharmadát küldhetik el.

Az érdekképviseletek szerint az egyeztetések így eredménytelenek voltak, de mivel a jogszabály csak egyeztetési kötelezettséget ír elő, ennek nincs jogi következménye.