Nem lesz a MÁV-é a ZSSK Cargo?

2006.02.06. 09:26
A ZSSK Cargo szlovák vasúti teherfuvarozóra tett kötelező vételi árajánlatok közül a magyar MÁV Cargo ajánlata a legalacsonyabb, ha jók a Trend szlovák gazdasági hetilap értesülései.

A Trend szerint a korábban is legesélyesebbnek tekintett Rail Cargo Austria - az Österreichische Bundesbahn (ÖBB) leányvállalata - szlovák pénzügyi partnerével, a J & T Finance Grouppal együtt 13,1 milliárd koronát (88 milliárd forint) ajánlott fel a ZSSK Cargo 100 százalékáért. A jelenleg érvényes pályahasználati díjat is hozzászámolva a vételár 13,8 milliárd korona, a díj azonban emelkedhet. A Trend megjegyzi, hogy a szlovák pályahasználati díj Európában a legmagasabbak közé tartozik.

A Cargo Central Europe, amely az amerikai Rail World Holdingból, a MID Europa Partnersből és a szlovák Penta pénzügyi csoportból áll, 12,4 milliárd koronát kínált pályahasználati díj nélkül. Végül a Carpatian Cargo, amely a MÁV Cargóból és a szlovák Slávia Capital Group pénzügyi csoportból áll, mindössze 7,6 milliárd koronás vételárral rukkolt elő szintén pályahasználati díj nélkül. A vételár nagysága döntő szerepet játszik, mivel ez adja az ajánlat súlyának 85 százalékát, míg a szakértelem és a tapasztalat 15 százalékkal esik latba.

Többet akartak

Pavol Prokopovic közlekedési és távközlési miniszter korábban közölte, hogy 15-20 milliárd korona közötti ajánlatokra számít. A privatizáció a tervek szerint március 31-ig lezárul, Prokopovic szerint, ha ez addig nem történik meg, akkor a későbbiekben csökkenne a vállalat értéke. A ZSSK Cargo vagyona, beleértve a követeléseit és a szellemi értékét is, szerinte 21,7 milliárd koronára rúg. A 2005. január óta önállóan működő cég az előzetes adatok szerint 2005-ben közel 50 millió tonna árut szállított, a forgalma megközelítette a 14 milliárd, a vesztesége pedig túllépte a 100 millió koronát.