Vészesen öregszik a MÁV személyszállítási vonatparkja, amely ráadásul sokkal drágábban üzemeltethető, mint a piacon hozzáférhető vasúti járművek. Húsz év alatt 82 milliárd forintos eredményjavulást jelentene a társaságnak, ha új motorvonatokra cserélhetné a budapesti és a vidéki elővárosokban használt vonatait, valamint intercityjei egy részét, áll abban a lobbianyagban, amelyet három éve a gazdasági tárcának készített a beruházásokhoz szükséges állami garanciavállalás érdekében. Az azóta eltelt idő alatt megugrott energiaköltségek miatt a fentinél sokkal nagyobb eredményjavulást remélhet a MÁV. Ennek számszerűsítése - a projektek előkészítése részeként - megkezdődött. A MÁV ugyanis 2010-re már új vonatokat szeretne a vidéki nagyvárosokba, valamint az intercityjei egy része helyett. A budapesti elővárosi motorvonatok most folyó beszerzése is azt mutatja, hogy évekig is elhúzódhat egy ilyen projekt.
A 2002-es tervek szerint a vidéki elővárosokba is 30+30 vonatot venne a MÁV, ahogyan a fővárosba. Ám a Világgazdaság értesülése szerint a nagyobb utasszámú vonalakra nem motorvonatot, hanem inkább új mozdonyt és utasszállító kocsikat állítana be. Intercity-motorvonatból 30-ra lenne szüksége. A most használatban lévő 130-140 jármű 1965-1970-ben készült Győrben, s egy 1992-1995-ös átalakítás és felújítás által váltak intercityvé. A kocsik 2010-re teljesen elhasználódnak. A 2002-es számítás szerint az üzemeltetés első húsz évében a 150 új vonat használatával 70 milliárd forintot lehetne megtakarítani, további 40 milliárd forint spórolható meg a villamosítás révén (a dízel használata rovására). A személyszállítás önköltsége 32 milliárddal csökkenne az ütemes menetrend bevezetésével, a jegyárbevétel pedig 20 milliárd forinttal lenne nagyobb a 2002-esnél. A MÁV eredményének és ráfordításainak különbözete 82 milliárd forinttal növekedne.
A MÁV már azzal is készül az új vonatok beszerzésére, hogy egyre kevesebb személykocsit újít fel. "Néhány éve még évi ezer darabra volt igény, mostanában már csak évi 600-800-ra. E kisebb darabszámért versenyez a dunakeszi, a szolnoki, a szombathelyi és a miskolci járműjavító" - válaszolt a Világgazdaságnak a Bombardier MÁV Kft. illetékese. Szerinte azonban nem motorvonat-vásárlás áll a háttérben, inkább csak az, hogy nincs a MÁV-nak elég pénze.