Újabb döccenő a MÁV tenderen

2005.05.13. 08:18
A MÁV elővárosijármű-beszerzési pályázatának újabb fejleménye, hogy a Bombardier nevében korábban is eljáró kapcsolattartó személy nem vitte magával meghatalmazását május 11-én. Az újabb ajánlathoz az iratot csak egy nappal később csatolták.
A Bombardier nevében korábban is eljáró kapcsolattartó személy nem vitte magával meghatalmazását, amikor a vasútijármű-gyártó cégek - a Bombardier és a Stadler - május 11-én újabb ajánlatot tettek a MÁV elővárosijármű-beszerzési pályázatán.

A napi Gazdaság úgy tudja, hogy az eseményen a MÁV képviselője kijelentette, hogy ennek hiányában a Bombardier megbízottja nem jogosult az árajánlati nyilatkozat megtételére. Megfigyelők szerint a MÁV illetékese nyilván úgy értelmezte a kialakult helyzetet, hogy amennyiben a Bombardier képviselője a jogszabályok által meghatározott időn belül benyújtja a meghatalmazást (erre a Bombardier képviselője ígéretet is tett), akkor él az ajánlat, ellenkező esetben pedig nem.

Stromajer Andrea, a MÁV kommunikációs igazgatója csak annyit közölt a lappal, hogy a vasúttársaság május 11-én közjegyző jelenlétében átvette az ajánlatokat, amelyeket értékel és befogadásukról dönt. A MÁV csütörtökön megkapta a Bombardier képviselőjének meghatalmazását, s vasúttársaságnak módjában állt tegnap befogadnia a dokumentumot, mert a tárgyalások következő szakasza még nem kezdődött el, tette hozzá a MÁV illetékese.

Korábban a MÁV vezetése, amikor a sajtóból értesülve tudomást szerzett arról, hogy a Stadler a tulajdonos és nem a szállító Stadler Bussnang pénzügyi adatait csatolta a pályázathoz, azt ígérte, hogy átnézi a dokumentumokat. Arra a kérdésünkre, hogy mire jutott ennek során a vasúttársaság, most azt a választ kaptuk, hogy a MÁV megállapította azt, amit a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) is: a Stadler anyavállalata mérlegét nyújtotta be, vagyis nem a szállító Stadler Bussnangét.

A KDB ezzel a kérdéssel nem foglalkozott, mivel a Bombardier ezzel kapcsolatos kifogását határidőn túlinak minősítette. A KDB határozatában részletesen meghatározta a MÁV teendőit, de a pénzügyi referenciával kapcsolatban semmit nem szabott meg a vasúttársaságnak, mondta a MÁV illetékese. Továbbra sem tisztázott tehát a nyilvánosság előtt, hogy a MÁV szerint jogszerű volt-e a Stadler pénzügyi referenciája avagy sem.

A cégek pedig épp addig a napig - május 17-ig, vagyis KDB határozatát követő 15. napig - fordulhatnak a bírósághoz, amikorra kitűzték a Bombardier-MÁV ártárgyalást, ám a vállalat nyilvánvalóan ekkora szeretne választ kapni a MÁV-tól az általa kifogásolt kérdésekre ahhoz, hogy kialakíthassa stratégiáját. A Bombardier egyébként hiába gondolja azt, hogy a Stadler pénzügyi ajánlata miatt jogellenes az eljárás, a mostani pályázat lejárta után ezzel a problémájával már nem fordulhatna a KDB-hez, csak a mostani eljárási szakaszban észlelt jogsérelmével jelentkezhetne.