Semmis a motorvonattender eredménye

2005.05.03. 08:57
A Közbeszerzési Döntőbizottság hétfőn érvénytelennek nyilvánította az állami vasúttársaság elővárosi szerelvényekre kiírt tenderének eredményét. A felek tudomásul vették a döntést, a MÁV folytatja a tárgyalásokat a pályázókkal.
Megsemmisítette a MÁV 130 milliárdos motorvonattenderének eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottság. A közbeszerzések tisztaságát felügyelő KD ezen kívül 10 millió forintos bírságot is kiszabott az állami vasúttársaságra. A döntőbizottság indoklása szerint a MÁV megsértette a közbeszerzési törvényt. A határozatában kiemelték, az ajánlatkérőnek kötelessége az ajánlati felhívásban meghatározni az ajánlatok elbírására vonatkozó minden részletet, amely az ajánlatok elbírálásának lényegét érinti. Ezt az értékelés során nem lehet módosítani. Az ajánlatkérő az ajánlattevővel a tárgyalások során csak a megkötendő szerződés lényeges tartalmi elemeiről tárgyalhat, de az előre megadott ajánlatok értékelésére vonatkozó kritériumrendszert nem módosíthatja - állapította meg a döntőbizottság.

Folytatódnak az ártárgyalások

A MÁV tudomásul vette a döntőbizottság határozatát, és folytatja a tárgyalásokat a pályázókkal.

A Stadler is tudomásul veszi a döntőbizottság döntését, és az új helyzet tükrében várják a MÁV lépéseit. A cég felhívja arra a figyelmet, hogy a döntőbizottság azt állapította meg, hogy a MÁV vétett eljárási hibát, és a Bombardier valamennyi Stadler ellen irányuló jogorvoslati kérelmeit elutasította. A cég arra is felszólítja a Bombardier-t, hogy fejezze be a sajtóban folytatott rágalomhadjáratát, amely szerintük nem csak a svájci cég jó hírnevét sérti, hanem hátráltatja a vasúti közlekedés megújulását és az elővárosi közlekedésben utazók jobb kiszolgálását.

A Bombardier bízik abban, hogy a folytatódó ártárgyalásaok után, a társaságot hozzák ki győztesnek. A cég "örömmel és megnyugvással" vette tudomásul az eredményt.

Éles verseny

A MÁV március közepén zárta lesz azt a tendert, amelynek tétje az volt, melyik cég szállítja az elővárosi közlekedésben hadrendbe állítandó hatvan korszerű motorvonatot. A közbeszerzés legújabb botrányát az Index robbantotta ki, amikor megírta, hogy a MÁV által nyertesnek nyilvánított Stadler Bussnang AG olyan módon kívánta teljesíteni a 40 milliárd forintról - egyébként az ő kérésére - 20 milliárdra leszállított árbevételi követelményt, hogy anyacége, a Stadler Rail AG adatait adta be ajánlatként. A Bombardier, amely végül csak néhány ponttal maradt le a svájci cég mögött, többek között ezért támadta meg az eredményt. Ha a Stadler nem így tesz, a Bombardier szerint nem tudott volna eleget tenni a pályázati feltételeknek. A svájciak országuk jogrendszerének adottságaival magyarázták a szabálytalannak minősíthető adatszolgáltatást, és az adatokat a MÁV elfogadta. Ez megfigyelők szerint azt jelenti, hogy a svájciak az állami vasúttársaságot teszik felelőssé, ha kiderül, baj van a pályázatukkal.

A Stadler saját kockázatára a döntőbizottság eljárásának végét meg sem várva néhány hete már elkezdte gyártani a vonatokat, és az előkészületek a mostani döntés ellenére folytatódnak. Ha a Bombardier kerül ki győztesként, két motorvonat már jövő januárban magyar sínre kerülhet, a cég ugyanis az Ausztriába szánt szerelvények közül kettőt átirányítana a MÁV-nak.

A MÁV vezetése eddig mereven ragaszkodott álláspontjához, hogy a pályázat kiírásával és értékelésével kapcsolatban minden rendben volt. Gaál Gyula elnök-vezérigazgató például többször is hangsúlyozta, hogy a számításokat ötször ellenőrizték. Sőt, amikor Ökrös András pénzügyi vezérigazgató-helyettes az Indexnek nyilatkozva bírálta a közbeszerzés eredményének megállapítását, először fölfüggesztették állásából, majd később megszüntették munkaviszonyát. Pedig Ökrös többek között éppen azt javasolta (hiába) a menedzsmentnek, hogy az eredmény kihirdetése előtt újra át kellene nézni a pályázatokban minden adatot, számot, nehogy hiba csússzon az értékelésbe.

A Közbeszerzési Döntőbizottság határozatából
A döntőbizottság megállapította, hogy az ajánlatkérő (a MÁV) megsértette a közbeszerzésekről szóló törvényt. A Döntőbizottság megsemmisítette az értékelési rendszer egyes pontjait, az árlicitre vonatkozó előírásokat és az azt követő valamennyi döntést az eljárást lezáró döntésig. Ezen kívül tízmillió forintnyi pénzbírságot szabott ki. A döntőbizottság a Bombardier jogorvoslati kérelmeit elutasította.