A MÁV megkezdte a kihátrálást a Stadler mögül?

2005.04.18. 01:20
A megfigyelőnek úgy tűnhet, a MÁV megkezdte a kihátrálást saját korábbi döntése mögül, amellyel a svájci Stadlert hirdette ki az elővárosi motorvonatok beszerzésére kiírt tender győztesének. Erre utal legalábbis a vasút múlt csütörtöki közleménye, amely szerint visszamenőlegesen áttekintik a Stadler vitatott pénzügyi referenciáit. Az ügyet kedden kezdi tárgyalni a Közbeszerzési Döntőbizottság.

A 30 (opcionálisan további 30) elővárosi motorvonat megvásárlását célzó közbeszerzés legújabb botrányát az Index robbantotta ki, amikor megírta, hogy a MÁV által nyertesnek nyilvánított Stadler Bussnang AG olyan módon kívánta teljesíteni a 40 milliárd forintról - egyébként az ő kérésére - 20 milliárdra leszállított árbevételi követelményt, hogy anyacége, a Stadler Rail AG adatait adta be ajánlatként. A svájciak másként nem feleltek volna meg a feltételeknek, hiszen a Stadler Bussnang AG 2001-ben még nem teljesítette a limitet.

Devecz az új "szesza"-főnök
Az Index információi szerint hétfőtől Devecz Miklós a MÁV személyszállítási (vasutas zsargonban: "szesza") főigazgatója. A mérnök végzettségű Devecz az év elejéig a Flextronics International Kft.-nél dolgozott egy évtizedig. Legutóbb a stratégiai fejlesztések és kormányzati kapcsolatok igazgatója volt a multinacionális elektronikai gyártónál, amely nagy márkák beszállítójaként ismert.

A személyszállítási üzletágat január 15-ig Vizsy Ferenc vezette, akinek talán legemlékezetesebb lépése az volt, amikor 2003 nyarán - később sikertelennek bizonyult - megállapodást kötött a grafitisekkel arról, hogy kapnak néhány kocsit rombolószenvedélyük kiélésére, de a többi MÁV-os járművet és ingatlant békén hagyják. Azóta az üzletágat megbízottként Matéczné Németh Ágnes irányította.

Cikkünk megjelenésének másnapján Magyarországon járt és sajtótájékoztatót tartott Peter Jenelten, a Stadler-csoport értékesítési és marketingigazgatója, aki a lapok beszámolói szerint elismerte, hogy az anyacég adatait szerepeltették pályázatukban, bár az ajánlattevő a Stadler Bussnang AG volt. Jenelten úr mindezek ellenére azt állította, hogy minden rendben van az adatokkal, azt az ellentmondást azonban nem oldotta föl, hogy a számok nem a pályázó cégre vonatkoznak.

Érvként csupán azt hozta föl a svájci igazgató, hogy a MÁV elfogadta adataikat, tehát azokkal bizonyára minden rendben van. A bizonyos körökben már Flirtgateként emlegetett ügy vájtfülű megfigyelői ezt az érvelést úgy értelmezték, hogy a Stadler megpróbálja a magyar vasúttársaságot tenni felelőssé, ha esetleg valóban az derül ki, hogy valami baj van a pályázatukkal.

Akadhattak a MÁV-nál is, akik ezt olvasták ki Jenelten közléséből. Az államvasút mindenesetre egy tömör közleményt adott ki, amelyben először is azt közlik, "a mai nap" (vagyis április 14-én) értesültek a svájci igazgató szavairól. Ez bizonyára igaz, ám az aligha hihető, hogy Jenelten szavainak tartalma meglephette a MÁV-ot. A vasútnál ugyanis remélhetőleg olvasták a beadott ajánlatokat, tehát látniuk kellett, hogy abban az anyacég adatai szerepelnek. Az Index információi szerint ugyanis a Stadler pályázatának magyar fordításában a 'konszolidált' szó is szerepel. Ez pedig egyértelműen utal arra, hogy az anyacégről van szó, hiszen a konszolidálás éppen azt a könyvviteli fogalmat jelöli, amikor az anyacég adataiba beszámítják a tulajdonában lévő társaságok számait is.

Kattintson a nagyításhoz!

A MÁV közleménye kitér arra is, hogy a cég "visszamenőlegesen áttekinti az érintett dokumentumokat". Ez a lépés mindenképp figyelemre méltó, hiszen az államvasút vezetése eddig mereven kitartott azon álláspontja mellett, hogy a tender kiírásával és kiértékelésével kapcsolatban minden rendben van. Gaál Gyula elnök-vezérigazgató például a Népszabadság március 26-i számában azt hangsúlyozta, hogy a számításokat ötször ellenőrizték. Sőt, amikor Ökrös András pénzügyi vezérigazgató-helyettes az Indexnek nyilatkozva bírálta a közbeszerzés eredményének megállapítását, először fölfüggesztették állásából, majd néhány napja megszüntették munkaviszonyát. Pedig Ökrös többek között éppen azt javasolta (hiába) a menedzsmentnek, hogy az eredmény kihirdetése előtt újra át kellene nézni a pályázatokban minden adatot, számot, nehogy hiba csússzon az értékelésbe.

A Népszabadság hétfői cikke mindezt azzal az értesüléssel egészíti ki, hogy a MÁV legújabb vizsgálatában olyan dokumentumot talált, "amely egyértelművé teszi: a vasúti járműgyártásból származó 10 milliárd forintos árbevételi követelményt a Stadler-csoport, és nem a pályázó leányvállalat, a Stadler Bussnang teljesítette". A lap szerint a vasúttársaság legújabb lépése kaput nyit a Stadler önkéntes visszalépésre: "Úgy tudjuk, a MÁV egyelőre nem kapott választ arra, hogy a Stadler levonja-e a konzekvenciákat, és visszavonul-e a tenderből. Mindenesetre ha ezt nem teszi, és bebizonyosodik, hogy jogszerűtlenül járt el, akkor hamis adatszolgáltatás vagy csalás címén akár három évre is kizárhatják az uniós közbeszerzési piacról." - írja a Népszabadság.

A Stadler vezető hazai alvállalkozójaként érdekelt Ganz Transelektro Közlekedési Rt. hétfőn napközben közleményben adta hírül, hogy a Stadlernek "nincs szándékában visszalépni az elővárosi motorvonat tendertől", továbbá hogy a MÁV nem is ajánlott föl ilyesmit.

Elvileg az is elképzelhető persze, hogy az államvasút megállapítja majd, hogy szabálytalan volt a Stadler pályázata, hiszen a kiírás (szakszóval a felhívás) és a magyar közbeszerzési törvény szerint az ajánlattevő adatait kellett volna szerepeltetni. Ebben az esetben a második helyezettnek (és nem vesztesnek) kihirdetett Bombardier-vel alá lehetne írni a szerződést, így az szállíthatná a vonatokat és bizonyára visszavonná beadványát a Közbeszerzési Döntőbizottságtól, amely egyébként kedden, április 19-én tárgyalja először az ügyet.

De korai volna ennyire előreszaladni, hiszen a Stadlernek is lehet szava az ügyhöz A Magyar Hírlap április 15-i számából kiderült, újságírójuk felhívta Jeneltent, aki akkor éppen azt mondta, nem emlékszik pontosan, melyik cég adatait mellékelték, "a mérleget ugyanis egy évvel ezelőtt kellett beadni, így már nem emlékezhet minden részletre."

A Stadlernél azóta megtalálták a papírokat, a cég vasárnap este közleményt adott ki. E szerint a MÁV felhívásának 8. pontja "a pályázók utolsó 3 lezárt pénzügyi évi (2000., 2001., 2002.) auditált mérlegének (egyszerűsített mérlegének, beszámolójának vagy konszolidált mérlegének) benyújtását írta elő." Kérdés azonban, a zárójelben szereplő 'konszolidált mérleg' kifejezés vajon azt jelenti-e, hogy egy másik cég konszolidált mérlegét lehet benyújtani. Vagy egyszerűen csak azt, hogy amennyiben egy olyan cég pályázna, amelynek van ilyen, akkor az beadhat konszolidált számokat. (Ha például a Stadler Rail AG ajánlkozott volna, ő nyílván konszolidált adatokat csatolhatott volna.) A Stadler közleménye mindenesetre elismeri, hogy nem a pályázó (hanem annak 100 százalékos tulajdonosa) adatait adták be.

A Stadler másik érve a közleményben, hogy "a svájci számviteli szabályok szerint a Stadler Bussnang AG nem köteles saját nyilvános pénzügyi beszámolót készíteni, így minden eddigi pályázatában anyacége csoportszintű konszolidált mérlegét nyújtotta be." Hogy a leánycég nem köteles pénzügyi beszámolót készíteni, abból még nem következik, hogy nem is számolják ki, mennyi az árbevétele. Ez az adat egy ábrán korábban szerepelt is a cég honlapján, az Index be is idézte korábban, ahogy most is. Most azonban már hiába keresnénk a szájton, ott jelenleg már csak az anyacég árbevételét ábrázoló ábra található.