Erzsébet
1 °C
4 °C

Kohókban végezték a leselejtezett tehervagonok

2008.09.03. 15:07
Magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg a MÁV leselejtezett tehervagonjait; belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő az alapanyagra. Mint kedden megírtuk, kétezer tehervagon 2002-2003-as eladása miatt a rendőrség hűtlen kezeléssel gyanúsítja a MÁV Cargo vezetőjét és két társát.

A vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett a diósgyőri kohászatba. Az emberek fellélegeztek amikor megérkezett az alapanyag, mert ismét tudtak dolgozni – mondta el Ágothai József, a vasasszakszervezet helyi vezetője. A 2000-es évek elején a cég a túlélésért küzdött, több felszámolási eljárás indult ellene, olasz és szlovák tulajdonosok váltották egymást. A termeléshez elengedhetetlen volt az ócskavas, ezért jószerivel nem nézték, hogy az honnan érkezett.

Az alapanyag-beszállítóval az ócskavas-kereskedők álltak közvetlen kapcsolatban. A kilencvenes évek elején a miskolci Eurofém Hungary Kft., majd a hasonló tulajdonú É-D Vascentrum Kft. – a diósgyőri cég egyik legnagyobb beszállítója – sok száz leselejtezett vasúti vagonhoz jutott, amelyeket a diósgyőri kohászatnak adott el. Az MTI tudomása szerint az akkor felszámolás alatt álló kohászati társaság felszámolója – készpénz híján – váltót állított ki a vételárról.

Új megbízott vezető

A MÁV Cargo rendkívüli közgyűlése Völgyi Miklóst, a MÁV Cargo Zrt. kereskedelmi igazgatóját bízta meg a cég vezérigazgatói feladatainak ellátásával - közölte a MÁV Zrt. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a közgyűlés határozata értelmében Völgyi Miklós vezérigazgatói megbízása 2008. szeptember 2-tól 2008. december 31-ig szól a meglévő munkaköre további ellátása mellett. A keddi rendkívüli közgyűlés Völgyi Miklóst igazgatósági taggá megválasztotta, amely ugyancsak 2008. szeptember 2-tól 2008. december 31-ig szól.

Kohászati szakemberek szerint a leselejtezett, feldarabolt vasúti vagonok jó pénz hoztak a kereskedőknek. Egy 20-22 tonnás vagont 200-300 ezer forintért vagy még kevesebbért meg lehetett venni, miközben az alapanyaghiánnyal küzdő magyar és külföldi kohászati társaságok egy kilogramm ócskavasért ennél lényegesen többet fizettek.

Vasúti szakemberek azt mondták: nehéz megállapítani, hogy melyik vagont érdemes még felújítani, melyiket kell kohóba küldeni. Az 1980-as évek közepe óta legalább húszezer vagy még annál is több vagont selejtezett le a vasúttársaság, amelynek a korábbi 46-48 ezerről mintegy 20 ezerre olvadt a kocsiparkja. Az MTI által megkérdezett szakemberek szerint még ez is sok.

A kétezer leselejtezett vasúti kocsi ügyében azután indított nyomozást a rendőrség, hogy Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A politikus figyelmét az keltette fel, hogy a MÁV Cargo árufuvarozási korlátozást vezetett be Záhony térségére 2007. március 1-jétől. Kíváncsi volt a rendelkezés okára, és ekkor derült ki, hogy nincs elég kocsi, ugyanis a vállalat korábban kétezer vasúti kocsi selejtezéséről döntött.

Hűtlen kezelés gyanújával kedden előállította a rendőrség a MÁV Cargo jelenlegi vezetőjét, illetve két, egykori vezető beosztású MÁV alkalmazottat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?