További Magyar cikkek
A Déli és a Nyugati pályaudvaron fogadnak és onnan indítanak korlátozott számban vonatokat, főként az elővárosi járatokat. A Keletibe érkezhetne vonat, de jelenleg Rákoson és Kőbánya-felsőn sztrájkolnak, ezért a Keleti most nem üzemel. A hatvani vonatok Pécelig jönnek. A Nyugati pályaudvarról Vácra és Esztergomba indulnak vonatok. A Déli pályaudvarról indulnak és érkeznek vonatok. Az elővárosokból - kivéve a veresegyházi vonalat, ahol továbbra sincs vasúti közlekedés - általában két vonat biztosítja az utasok eljutását – közölte a MÁV a szerda reggeli helyzetről.
Nyíregyházán még tegnap éjszaka el tudott menni egy vonat Debrecenbe illetve vissza, ma hajnalban elindult Szerencsre egy Bz motorvonat. Záhonyból indul Nyíregyházára vonatpótló busz, ami majd visszafelé is közlekedik. Debrecenben nem közlekedik még vonat, most lesz műszakváltás, ennek függvénye, hogy hogyan alakul a közlekedés.
Miskolc környéki vonalakon Bz motorszerelvénnyel jár egy-két vonat. Debrecen, Szombathely, Celldömölk, Pécs és Szeged állomáson, továbbá Tiszatenyő-Békéscsaba között jelenleg nem közlekednek személyszállító vonatok. Szeged és Kiskundorozsma között pótlóbuszok, onnan Kőbánya-Kispestre és visszafelé járnak a vonatok.
A nemzetközi vonatok leállnak
A nemzetközi vonatok sajnos kényszerűen a határon várakoztak már tegnap is, ezért a MÁV-Start Zrt. értesítette az érintett külföldi társaságokat, hogy nem tudja garantálni a nemzetközi járatok teljes útvonalon történő közlekedését. Így várhatóan a külföldi vasutak korlátozzák a Magyarországra induló vonatok menetrendjét.
Tovább érvényes a bérlet
A sztrájk miatt nem mindenhol biztosított a pénztári szolgálat, ezért a MÁV-Start Zrt. meghosszabbítja a megváltott 2008. január havi vasúti bérletek érvényességi idõtartamát. A 2008. január havi, illetve 2008. január II. félhavi dolgozó-, és tanuló bérletek 5 nappal hosszabb ideig, azaz 2008. február 10-én 24.00 óráig érvényesek. A 2008. január havi hosszabb idõtartamra szóló bérletek a sztrájk ideje alatt a szerzõdésben álló volántársaságoknál és a BKV Zrt. valamennyi Budapesten és az agglomerációban menetrend szerint közlekedõ busz és HÉV járatain is felhasználhatóak.
A Volánbusz Zrt. budapesti vonalain, a Bakony Volán, Somló Volán, Tisza Volán, Balaton Volán, Kunság Volán és Borsod Volán teljes hálózatán, valamint az Agria Volán, Mátra Volán, Vértes Volán, Hajdú Volán, Hatvani Volán, Vasi Volán és Jászkun Volán bizonyos viszonylatain is elfogadják a MÁV-Start Zrt. által kiadott érvényes bérleteket – közölte a MÁV-Start. A munkabeszüntetés ideje alatt a legfrissebb utazási információkról a cég honlapján tájékozódhatnak az utasok.
Folytatják a tárgyalást
A szakszervezeti küldöttség reggel kilenc órakor a MÁV Zrt., délelõtt fél tizenkettõkor a MÁV-Start vezetésével ül újra tárgyalóasztalhoz. Az elmúlt napok fényében megegyezés nehezen képzelhetõ el: a felek álláspontja eddig jottányit sem közeledett. A VDSZSZ kitart a plusz tíz százalékos béremelés, illetve a MÁV-Cargo privatizációs bevétele terhére követelt, dolgozónként 250 ezer forintos kifizetés követelése mellett, míg a vasút megalapozatlannak és törvénytelennek tartja a követelést. A VDSZSZ sztrájkbizottsága a tárgyalások eredményének függvényében dönt a sztrájk folytatásáról.
Kiszámolták a kárt
A MÁV-Start Zrt. közleményben jelezte, hogy február 6-án, szerda reggeltől a nagyobb budapesti és vidéki állomásokon, több mint 100 fővel növeli a tájékoztatásban résztvevő munkatársak számát. Az utasterekben, peronokon tájékoztatják az utasokat az aktuális vasúti közlekedési helyzetről, a díjszabási tudnivalókról, a sztrájk miatti késésekről, járatkimaradásokról, az egyéb utazási lehetőségekről.
A cég szerint a folytatódó VDSZSZ-sztrájk miatt továbbra is kiszámíthatatlan lesz a vasúti menetrend, a MÁV azonban az utasok eljutásának biztosítása érdekében - a törvényi és a vasúti előírások betartásával - szervezi a vonatközlekedést, így kedden a vonatok közel 30 százaléka közlekedett, február 5-én 0 órától 18.00 óráig a tervezett 2562-ből 760 szerelvény.
Nappal a MÁV-Startnál az 1838 vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgáló) közül 466 fő sztrájkolt (25%), 1376 fő dolgozott (75%). A MÁV Zrt. forgalom-irányítói munkakörben dolgozó nappali 2819 szolgálatra vezényelt közül 213 fő sztrájkolt (7,8%), 2506 forgalmi dolgozó pedig felvette a munkát, a nappali műszakban 91,8 százalékuk dolgozott. A Kavalecz Imre sajtófőnök által jegyzett közlemény az saját adataira támaszkodva úgy ítéli meg, hogy csökkent a sztrájkban résztvevők száma.
A MÁV Cargo tájékoztatása szerint a kiszámíthatatlan állapotokat eredményező VDSZSZ-sztrájk a cég számára komoly veszteségeket okoz. A korábbi tapasztalatok alapján a sztrájk első napja kb. 60 millió forint veszteséget jelent a legnagyobb hazai árufuvarozó társaságnak, de ez a szám a továbbiakban meredeken növekszik. Jóllehet a spontán munkabeszüntetés követeléseit nem a MÁV Cargo felé fogalmazták meg, de ennek ellenére az ő szerelvényeiket sem továbbítják. A veszteségeket a többletüzemeltetési közvetlen költségek (kocsibér, pályahasználati díj, trakciós díj) valamint a késedelmes szállítások miatt fizetendő kötbér, és az esetleges alternatív útvonalon való szállítás többletköltsége okozza, amelyeket nem tudnak az anyavállalatnak továbbterhelni.
A személyszállítás is elmarad tervezett bevételeitől, sőt az előre megváltott menetjegyek árát is vissza kell fizetni. Utasok ülnek át autóbuszra, vagy választják a gépkocsit - vonat hiányában. A MÁV csoport napi vesztesége 600 millió forint körül alakul.