A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) egy projekttársasága lehet az a száz százalékban magyar tulajdonban lévő vállalat, amely részt vesz az orosz Gazprom által tervezett Déli áramlat gázvezeték magyarországi szakaszának megépítésében, derült ki Veres János pénzügyminiszter szavaiból szerdán, az országgyűlés összevont – gazdasági, integrációs és külügyi – bizottsági ülésén. A szerződéstervezetben egy, legalább egymilliárd köbméter kapacitású tározó megépítése szerepel. A beruházás 15-17 éven belül térülhet meg.
A teljes beruházás 20-30 százalékát kell önerőként a projekttársaságnak biztosítania, ennek 50 százalékát a magyar fél állja; a ppp lehetősége nem merült fel, csak a saját erős és a banki finanszírozás. Jövedelmező üzletről van szó, ezért nem akartunk olyan helyzetet teremteni, hogy bármely magyar magántársaság vagy külföldi tulajdonú magántársaság legyen ebben az üzletben 50 százalékos tulajdonos - mondta Veres.
A pénzügyminiszter szerint mivel Olaszország és Ausztria, majd Bulgária és Szerbia már kötött megállapodást Oroszországgal a vezeték megvalósításáról, csak az volt a kérdés, hogy a vezeték Magyarországon keresztül halad-e vagy Horvátországon és Szlovénián át. A mintegy 300 milliárd forint értékű projektről ma Moszkvában írják alá a kétoldalú kormányszerződést, miután a héten Budapesten megállapodott a részletekről Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Dmitrij Medvegyev, az Oroszországi Föderáció első miniszterelnök-helyettese, a Gazprom első embere.
A Fidesz a szerződés parlamenti megvitatását kezdeményezte, amit tegnap a házbizottság végül elvetett. Az ellenzéki párt szerint a kormánynak nem lenne joga egy ilyen nagyságrendű szerződést parlamenti felhatalmazás nélkül aláírni. Valójában akkor volna igaza a Fidesznek, ha a beruházás költségvetési projektként valósulna meg, ilyenkor ugyanis minden 50 milliárd forintnál nagyobb tervet engedélyeznie kell a törvényhozásnak.
Ezt a kötelezettséget megússza a kabinet a száz százalékban állami tulajdonú MFB helyzetbe hozásával, ahogy ezt tette az Orbán-kormány is a sztrádaépítésekkel. Állami garanciavállalás nem szerepel a szerződéstervezetben, ahogy az sem, hogy jogszabályváltozás esetén az orosz fél 50 százaléknál magasabb arányú tulajdont szerezhetne a projektcégben - jelentette ki a pénzügyminiszter. A tervezetben egyetlen mondat sem szerepel a Nabuccóról, és Veres tévesnek nevezett minden olyan felvetést, amely a Déli áramlatot a Nabuccóval szemben vagy ellen megvalósítandó projektnek állítja be.