További Magyar cikkek
Április elsejével a Malév a Oneworld légiszövetség teljes jogú tagjává válik – jelentették be a szervezet döntéshozó fórumának, a tagtársaságok vezérigazgatói ülését követően Tokióban. A szövetség eddigi legnagyobb egyszeri bővítésének részese a magyar légitársaság, a Japan Arlines és a Royal Jordanian is ugyanekkortól válik taggá.
Jó, hogy Budapest fontos Abramovicsnak
A szövetség szabályzata szerint a Oneworld jogosult minden, a társult cégeknél bekövetkező tulajdonosváltás esetén felülvizsgálni a tagsági jogviszonyt, erre a Malév esetében most a privatizáció miatt került sort. John McCulloch, a szövetség vezetője az Indexnek elmondta, már a magánosítás folyamata alatt tájékoztatták az Air Bridge Kft.-t, milyen feltételeknek kell a tulajdonosváltás esetén is megfelelnie a Malévnek, ezeket a nyertes cég maradéktalanul vállalta.
Az jelenthetett volna például problémát, ha a Budapest, mint a Malévra alapuló légiforgalmi központ a magyar légitársaság "arrébb mozdításával" veszít pozíciójából, de az orosz tulajdonos üzleti terve éppen erősíti Budapest csomóponti pozícióját – mondta John McCulloch.
Abból, ha az orosz turisták számára Budapest átszállóközponttá válik, és a Malév forgalma bővül, az úgynevezett ráhordásokkal – amikor is a szövetséges társaságok egymásnak adják át az átszálló utasokat a saját járattal nem fedett úticélokra – a Oneworld többi tagja is profitálhat. Oroszország egyébként is kiemelt célpontja a Oneworldnek, de az orosz légipiac egyelőre túl gyorsan változik: a tervek szerint 3-5 év múlva lehet orosz tagja a légiszövetségnek, jelenleg keresik azokat a társaságokat, amelyek hosszabb távon megfelelhetnek az egyebek között minőségi és biztonsági kritériumokból álló feltételrendszernek.
Előnyös szövetség
A szövetségi tagság a légitársaságok és utasaik számára számos előnnyel jár: a társult tagok összehangolják reptéri forgalmukat, az átszállásokat e-tickettel, a terminálokon közös pultokkal, várókkal segítik, és mint Gönci János, a Malév vezérigazgatója kiemelte, a három vezető légiszövetség közül a Oneworld az egyetlen, melyben a törzsutas pontok teljesen szabadon gyűjthetők minden egyes, a szövetséghez tartozó cég járatán.
Ami jó az utasoknak, az jó a cégeknek is: a szövetségen belüli – azaz egyik cég járatáról a másikéra átülő – utasok száma tavaly 11 százalékkal emelkedett és elérte a 7,5 milliót, ami önmagában 1,8 milliárd dolláros plusz forgalmat jelentett. Ugyanakkor a szövetségi tagság az információ cserére, vagy akár közös beszerzésekre alapozva a társaságok költségeit is csökkenheti.
Japán, magyar közös belépés
A JAL április elsejével ugyanakkor úgy csatlakozik a Oneworldhöz, hogy a szövetség azonnal be is száll a Japán idegenforgalmát fellendíteni hívatott, Visit Japan programba, melyet a japán kormány szervez. A támogatás egyebek között a tagtársaságok járatain Japán célpontként való hirdetését is magába foglalja, de elsősorban egy új, Japán elérését könnyítő akciós, szövetségi tarifa bevezetését jelenti.
Elképzelhető hasonló program Magyarország esetében is – mondta az Index érdeklődésére John McCulloch, aki szerint a kelet-közép európai régió egyre jobban felértékelődik.