További Magyar cikkek
Bár kedd délután még felmerült annak lehetõsége, hogy éjféltõl újra felfüggeszti a sztrájkot az azt meghirdetõ VDSZSZ, a szakszervezet sztrájkbizottsága fél öt után arról döntött: nem fogadják el, hogy nem sikerült elõrelépést elérni a MÁV vezetésével folytatott tárgyalásokon, így marad a munkabeszüntetés.
A szakszervezeti küldöttség holnap reggel kilenc órakor a MÁV Zrt., délelõtt fél tizenkettõkor a MÁV-Start vezetésével ül újra tárgyalóasztalhoz. Az elmúlt napok fényében megegyezés nehezen képzelhetõ el: a felek álláspontja eddig jottányit sem közeledett. A VDSZSZ kitart a plusz tíz százalékos béremelés, illetve a MÁV-Cargo privatizációs bevétele terhére követelt, dolgozónként 250 ezer forintos kifizetés követelése mellett, míg a vasút megalapozatlannak és törvénytelennek tartja a követelést.
Marad a káosz
Nem született megállapodás a felek között arról sem, hogy a sztrájk idején mi lenne az az elégséges szintû szolgáltatást, amit biztosítani kellene. Ennek hiányában tervezhetetlen a vasúti közlekedés, így kiszámíthatatlan, hány vonatot, honnan és mikor tudnak elindítani, illetve azok meddig jutnak el. A MÁV részben emiatt munkaügyi bírósághoz fordult, a sztrájkjoggal való visszaélést és az együttmûködési kötelezettség hiányát felróva a szakszervezetnek. A VDSZSZ álláspontja szerint ugyanakkor a MÁV feladata lenne, hogy újabb javaslatot tegyen le. A vita eredménye mindenesetre az, hogy a szokásos, napi több mint 3000 vonatpárnak csak a tizede közlekedik.
Tovább érvényes a bérlet
A sztrájk miatt nem mindenhol biztosított a pénztári szolgálat, ezért a MÁV-Start Zrt. meghosszabbítja a megváltott 2008. január havi vasúti bérletek érvényességi idõtartamát. A 2008. január havi, illetve 2008. január II. félhavi dolgozó-, és tanuló bérletek 5 nappal hosszabb ideig, azaz 2008. február 10-én 24.00 óráig érvényesek. A 2008. január havi hosszabb idõtartamra szóló bérletek a sztrájk ideje alatt a szerzõdésben álló volántársaságoknál és a BKV Zrt. valamennyi Budapesten és az agglomerációban menetrend szerint közlekedõ busz és HÉV járatain is felhasználhatóak.
A Volánbusz Zrt. budapesti vonalain, a Bakony Volán, Somló Volán, Tisza Volán, Balaton Volán, Kunság Volán és Borsod Volán teljes hálózatán, valamint az Agria Volán, Mátra Volán, Vértes Volán, Hajdú Volán, Hatvani Volán, Vasi Volán és Jászkun Volán bizonyos viszonylatain is elfogadják a MÁV-Start Zrt. által kiadott érvényes bérleteket – közölte a MÁV-Start. A munkabeszüntetés ideje alatt a legfrissebb utazási információkról a cég honlapján tájékozódhatnak az utasok.
Elhatárolódó szakszervezetek
Az elégséges szolgáltatásra vonatkozó megállapodás hiányában is dönthet úgy egy sztrájkot hirdetõ szakszervezet, hogy önkéntesen vállalja meghatározott számú vonat indítását, ez esetben a sztrájk következtében a sok kiesés ellenére sem válik kaotikussá, kiszámíthatatlanná a helyzet – mondta az Indexnek szinte egybehangzóan két másik, a sztrájkot nem támogató vasutas szakszervezet vezetõje, Borsik János (Mozdonyvezetõk Szakszervezete) és Simon Dezsõ (Vasutasok Szakszervezete). Hasonlóan fogalmaztak a munkabeszüntetés támogatásáról is: a sztrájkoló dolgozókkal, mint mindig, most is szolidaritást vállalnak, de a sztrájkot szervezõ szakszervezettel nem.
Korai volt a sztrájk
Kicsit idõ elõttinek gondoljuk a dolgot, hiszen a MÁV Cargo eladása még nem egy lezárt üzlet, a privatizációhoz a magyar és az osztrák versenyhivatal jóváhagyására is szükség van, mondta a VDSZSZ vasutasonkénti 250 ezer forintos követelésével kapcsolatban a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Simon Dezsõ szerint így most még igazán nincs is mirõl tárgyalni, ha a tranzakció nem kapja meg a jóváhagyást, fölösleges volt a sztrájk. Kákosy Csaba miniszternek azt a felvetését, hogy politikai zavarkeltés VDSZSZ célja, Simon Dezsõ nem akarta kommentálni.
Arról a vitáról egyébként, hogy Kóka János akkor gazdasági és közlekedési miniszter ígért-e pénzt a vasutasoknak a MÁV Cargo privatizációja kapcsán, vagy sem, Simon Dezsõ azt mondta: egy szóbeli beszélgetésre mindenki úgy emlékszik, ahogy akar. Hozzátette, a beszélgetésen valóban "felmerült ennek gondolata, de elsõsorban akkor is a VDSZSZ részérõl". A VSZ mindenesetre publikálta honlapján a 2005-ben errõl folytatott levelezést, amelybõl kiderült: a 2005. decemberében aláírt megállapodásban már nem szerepelnek a nem cargós dolgozóknak igényelt követelések.
A tíz százalékos béremelési követelésrõl Simon Dezsõ azt mondta, az erre nem jogosult dolgozóknál fordítva is nehéz lett volna érvelni, azt mondani, hogy ti csak 6,9 százalékot kaptak, míg mások 16,9 százalékot. A megállapodásokat így a VSZ elfogadta, de nem vagyunk ezzel egyedül, három reprezentatív szakszervezet írta azokat alá – fogalmazott Simon. A bérfejlesztést elfogadható mértékûnek ítélték meg, és teljesültek a nekik fontos foglalkoztatási garanciák, indokolta azt, miért írták alá a megállapodást.
A Vasutasok Szakszervezete nem fél attól, hogy a harcosabban követelõzõ VDSZSZ ezzel a mostani akciójával nagyobb létszámban tagokat csábít át tõlük. Korábban nekik is voltak egyedül szervezett akcióik, és azokat követõen nem tapasztalták azt, hogy megugrott volna a taglétszámuk. Arra, hogy a VDSZSZ szerint egyes helyeken VSZ-tagok is sztrájkoltak, azt mondta: elõfordulhat, hogy vannak, akik másként gondolkodnak, a sztrájk egyébként is munkavállalói, és nem szakszervezeti jog. Tagjaikat nem biztatják arra, hogy dolgozzanak, meghagyják nekik a jogot, hogy döntsenek, felveszik-e a munkát, vagy sem. Borsik János is úgy véli: a 96 százalékos szervezettségû, mozdonyvezetõket tömörítõ érdekképviselet pozíciói nem romlanak.
Borsik János szerint a VDSZSZ egyedül maradt, bár most úgy tûnik, megfelelõ támogatást kapott a Fidesztõl, utalt a szakszervezeti vezetõ Kontur Pál, a Fidesz munkástagozatának elnökének hétfõi nyilatkozatára. Borsik szerint irreális a VDSZSZ követelése, ilyen mértékû béremelés könnyen elbocsátásokhoz vezethet.
Fennakadás a mentesítésben is
Délelõtt elindult az együttmûködés a MÁV-val, az OrangeWays hat buszt indított el, ezekre a járatokra érvényes vonatjeggyel vagy bérlettel lehetett felszállni – mondta Kovács Miklós, az OrangeWays vezérigazgatója. Amikor napközben megjelent a hír a sajtóban, hogy az OrangeWays szállítja az utasokat, akkor a MÁV megkereste õket, hogy mégsem tudnak együttmûködni velük, mert nekik a Volánbusz stratégiai partnerük, így nem állapodhatnak meg másik társasággal.
Ezek után a MÁV utazási irodákat keresett meg, hogy mennyibe kerülne mentesítõ járatokat indítani. Kovács Miklós szerint ez azt jelenti, hogy az utazási irodákon keresztül a MÁV ugyanazokat a buszokat kapja meg pénzért, amit délelõtt még ingyen igénybe vehetett.
Az iparban is fennkadást okoz a sztrájk
A vasutassztrájk több gyárnak is szállítási zavart okoz fõként a késztermékek esetében, miközben az alapanyagellátást és a dolgozók munkába járását alapvetõen nem érinti – derül ki az MTI körképébõl. A Magyar Suzuki Zrt.-nél a kész autók kiszállítását akadályozza a vasutasok sztrájkja, jelenleg a tervezettnél sokkal több autó áll a tárolóterületeken. Az alkatrész-, illetve alapanyag beszállítást kevésbé érinti a vasúti sztrájk, hiszen ezek többségében teherautókon érkeznek a beszállítóktól - tette hozzá. A határozatlan idõre szóló sztrájk alatt az Electrolux késztermékeket szállító vagonokat nem tud indítani és import vagonokat sem tud fogadni. Hozzátette: normál helyzetben hetente 100 import-export vagont tesz ki a forgalom. Éppen ezért az Electorlux a MÁV Cargo értesítését követõen folyamatosan áttekinti a sürgõs szállításokat, amelyeket a lehetõségek szerint a vasútról átterel a közútra.
A Dunaferr csoportot is érinti a vasutasok munkabeszüntetése, mert az alapanyag beszállítása és a késztermékek elszállítása jelentõs mértékben vasúton történik, a cég menedzsmentje reméli, hogy mielõbb befejezõdik a sztrájk. Egyelõre nem okoz fennakadást a gyõri Audi Hungaria Motor Kft. termelésében a vasutassztrájk - közölte Czechmeister Mónika, a vállalat sajtóreferense kedden. Tájékoztatása szerint, ha kell, át tudnak állni közúti szállításra a vasútiról, de erre eddig nem volt szükség. A gyõri Audi a vasúti szállítást illetõen a Deutsche Bahn-nal (DB) áll szerzõdéses viszonyban, a vállalat német szerzõdéses partnere kooperál az osztrák és a magyar vasutakkal. Hetente 30 vonatpárral végzik a komponensek és a késztermékek szállítását - mondta a sajtóreferens.