Milliárdokat csempésznek ki a költségvetésből

2005.08.15. 09:38
Az ukrán határ mentén virágzó "üzemanyag-turizmus" miatt 22 milliárd forint jövedéki adóbevételtől esik el a büdzsé. A megszigorított ellenőrzések hatására ma már "csak" minden ötödik mezőgazdasági gépben találnak adózás alól elvont gázolajat.
Szakértői becslések szerint közel 22 milliárd forint jövedéki adóbevétel esik ki az ukrán határszakaszokon virágzó "üzemanyag-turizmus" miatt. Ez nem kis tétel annak fényében sem, hogy a költségvetés az idén 672,3 milliárd forintot vár jövedéki adóból, s ebből mintegy 402,1 milliárdot tesz ki a benzin és a gázolaj után befizetett összeg.

Mobillabor a mobilis tankolók ellen

Ám olyan nagy a hazai és a határ túloldalán kapható üzemanyagok közötti árkülönbség, hogy egyes csoportok szinte teljesen erre az illegális üzletágra rendezkedtek be. A vám- és pénzügyőrség áprilisban vette fel a kesztyűt: buszokba épített mobillaborok cirkálnak a legveszélyeztetettebb régióban, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei utakon, s szúrópróba-szerűen ellenőrzik a járművek tankjában lévő üzemanyagot.

Bár a (vélhető) csempészeket szinte már arcról ismerik a vámosok, nem tudnak mit tenni, hiszen az uniós vámtörvény szerint a gépkocsi (gyári) tankjában lévő üzemanyag adómentesen jöhet be az országba. Így legfeljebb a felhasználói oldalról lehet megfogni, visszaszorítani a feketegazdaságot - véli Simon Zoltán, a VPOP jövedéki igazgatóságának helyettes vezetője.

Az ukrán olajár 130 forintnak felel meg

Különösen a dízelolajjal működő mezőgazdasági gépek üzemeltetői számíthatnak fokozott figyelemre, hiszen ők visszaigényelhetik jövedéki adójuk 80 százalékát. Azaz minden liter gázolaj után 68 forint a zsebükben maradhat. A gazdálkodó szervezetek emellett az áfát is visszakapják. Más kérdés persze, hogy még ezzel együtt sem versenyképes a hazai 260 forint körüli ár a fele ekkora ukránnal.

Ökörrel szántanak?

A vámosok figyelmét a régió iránt az a különös ellentmondás is felkeltette, hogy amíg a megyéből érkező földalapú támogatási kérelmek száma tavaly meghaladta a 30 ezret, addig a gázolaj jövedéki adóját mindössze 2600-an igényelték vissza. Vagyis, hacsak nem feltételezzük, hogy az országnak ebben a szegletében ökrökkel szántanak, gyanítható, hogy sokan félnek a visszaigénylés szigorú, számlaellenőrzéssel is megfejelt procedúrájától.

Az ellenőrzési akció első heteiben a vizsgált járművek csaknem fele "megbukott", ám az utóbbi időben már csak minden ötödiknél bizonyosodik be, hogy adózás alól elvont gázolajat használ - mondja Simon Zoltán. A bizonyítás nem nehéz, a mobil laborban lévő műszerek 20-25 perc alatt kiderítik, hogy nem felel meg a magyar szabványnak, hiszen az ukrán üzemanyagnak jóval magasabb a kéntartalma.

Az is egyértelmű a mezőgazdasági járműveknél, hogy itthon tankolták a külföldi eredetű gázolajat, hiszen ezek többnyire nem vehetnek részt a nemzetközi forgalomban. Az ellenőrzések visszatartó ereje abban is mutatkozik, hogy ha nem túl látványosan, de kezd növekedni a térség üzemanyagkútjainak forgalma. Az akció során összesen 2,5 millió forint jövedéki bírságot szabtak ki. Az első alkalommal a büntetési tétel magánszemélynél 20 ezer, gazdálkodónál 100 ezer forint, ami ismétlődés esetén akár többszöröződhet is.