További Magyar cikkek
Mobillabor a mobilis tankolók ellen
Ám olyan nagy a hazai és a határ túloldalán kapható üzemanyagok közötti árkülönbség, hogy egyes csoportok szinte teljesen erre az illegális üzletágra rendezkedtek be. A vám- és pénzügyőrség áprilisban vette fel a kesztyűt: buszokba épített mobillaborok cirkálnak a legveszélyeztetettebb régióban, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei utakon, s szúrópróba-szerűen ellenőrzik a járművek tankjában lévő üzemanyagot.
Bár a (vélhető) csempészeket szinte már arcról ismerik a vámosok, nem tudnak mit tenni, hiszen az uniós vámtörvény szerint a gépkocsi (gyári) tankjában lévő üzemanyag adómentesen jöhet be az országba. Így legfeljebb a felhasználói oldalról lehet megfogni, visszaszorítani a feketegazdaságot - véli Simon Zoltán, a VPOP jövedéki igazgatóságának helyettes vezetője.
Az ukrán olajár 130 forintnak felel meg
Különösen a dízelolajjal működő mezőgazdasági gépek üzemeltetői számíthatnak fokozott figyelemre, hiszen ők visszaigényelhetik jövedéki adójuk 80 százalékát. Azaz minden liter gázolaj után 68 forint a zsebükben maradhat. A gazdálkodó szervezetek emellett az áfát is visszakapják. Más kérdés persze, hogy még ezzel együtt sem versenyképes a hazai 260 forint körüli ár a fele ekkora ukránnal.
Ökörrel szántanak?
A vámosok figyelmét a régió iránt az a különös ellentmondás is felkeltette, hogy amíg a megyéből érkező földalapú támogatási kérelmek száma tavaly meghaladta a 30 ezret, addig a gázolaj jövedéki adóját mindössze 2600-an igényelték vissza. Vagyis, hacsak nem feltételezzük, hogy az országnak ebben a szegletében ökrökkel szántanak, gyanítható, hogy sokan félnek a visszaigénylés szigorú, számlaellenőrzéssel is megfejelt procedúrájától.
Az ellenőrzési akció első heteiben a vizsgált járművek csaknem fele "megbukott", ám az utóbbi időben már csak minden ötödiknél bizonyosodik be, hogy adózás alól elvont gázolajat használ - mondja Simon Zoltán. A bizonyítás nem nehéz, a mobil laborban lévő műszerek 20-25 perc alatt kiderítik, hogy nem felel meg a magyar szabványnak, hiszen az ukrán üzemanyagnak jóval magasabb a kéntartalma.
Az is egyértelmű a mezőgazdasági járműveknél, hogy itthon tankolták a külföldi eredetű gázolajat, hiszen ezek többnyire nem vehetnek részt a nemzetközi forgalomban. Az ellenőrzések visszatartó ereje abban is mutatkozik, hogy ha nem túl látványosan, de kezd növekedni a térség üzemanyagkútjainak forgalma. Az akció során összesen 2,5 millió forint jövedéki bírságot szabtak ki. Az első alkalommal a büntetési tétel magánszemélynél 20 ezer, gazdálkodónál 100 ezer forint, ami ismétlődés esetén akár többszöröződhet is.