További Magyar cikkek
Jogilag érvényesnek nevezte szerdán a MÁV Cargo megvásárlására kötött adásvételi szerződést Gustav Poschalko, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB Holding) vezérigazgató-helyettese, hangsúlyozva, hogy a maga részéről nem számít sem az ügylet végrehajtásának elhúzódására, sem annak esetleges meghiúsulására. Az ÖBB-vezető, aki annak idején a Rail Cargo Austria (RCA) elnökségi tagjaként a tárgyalásokat folytatta a MÁV teherszállító vállalatának a megvételéről, sajtóértekezletén azt mondta, hogy "nálunk eddig még senki sem vonta kétségbe a szerződés jogszerűségét".
Gustav Poschalko azokkal a magyarországi sajtótudósítókkal kapcsolatban nyilatkozott, amelyek szerint az Állami Számvevőszéknek és a július elsejével megszűnt, a közlekedési hatóságba beolvadt Vasúti Hivatalnak, valamint a Gazdasági Versenyhivatalnak is kifogásai vannak az adásvételi szerződéssel szemben, mert abban olyan pontok találhatók, amelyek alapján a valós bevétel a várt 100 milliárd forintnál akár 40 milliárddal is kevesebb lehet.
Az EU-ra várnak
Az ügylet végleges lezárásához az Európai Unió versenyjogi hivatalának jóváhagyása is szükséges. A Rail Cargo Austria szóvivője, Thomas Berger az MTI-nek elmondta, hogy az eljárást nem hivatalos formában márciusban kezdeményezték az uniós bizottságnál. Hangsúlyozta, hogy magáról a vizsgálatról részleteket nem közölhet, de annyit elárulhat, hogy folyamatos kapcsolatban állnak az EU-hivatallal, és igyekeznek megadni minden szükséges információt a testület által felvetett kérdésekre. Szavai szerint a cél az, hogy az eljárás "hivatalos szintre" emelkedjen. Eddig már több kérdés-válasz forduló lezajlott.
Arra a kérdésre, vajon meg tudja-e erősíteni, hogy a többszöri információcsere ellenére az ügylet még nem került fel a hivatalos vizsgálati listára, a szóvivő hangsúlyozta, hogy a maguk részéről mindent megtesznek, hogy a szükséges felvilágosításokat megadják, de azt a versenyfelügyeletként működő EU-bizottságnak kell eldöntenie, hogy rövidebb vagy hosszabb eljárást folytat-e a MÁV Cargo megvételének ügyében. Ennek fényében arról sem tudott és nem is akart nyilatkozni, hogy az uniós vizsgálat befejeződik-e őszre, ahogy eredetileg beharangozták. - Mi azon vagyunk, hogy az ügylet minél hamarabb és sikeresen tető alá kerüljön - mondta.
A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. Az első fordulóban 12-en tettek indikatív ajánlatot, a második fordulóba jutott 7 pályázó közül pedig végül négyen adtak be ajánlatot: a Cargo Central Europe Konzorcium, a New World Resources Transportation B.V., a Rail Cargo Austria és a GySEV Zrt. konzorciuma, a Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.
A rendőrség nyomoz
A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) továbbra is nyomoz befolyással való üzérkedés gyanúja miatt a MÁV áruszállítási cége, a Cargo privatizációjával kapcsolatban - közölte az MTI érdeklődésére Bartha László őrnagy, az NNI szóvivője szerdán. Mint mondta, a rendőrség iratokat szerez be és tanúkat hallgat ki. A nyomozás - amely ismeretlen tettes ellen folyik - határideje augusztus 25., ezt azonban az ügyészség meghosszabbíthatja.
A FORMAT osztrák gazdasági hetilap február végén arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért - sikerdíj gyanánt - 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal. A rendőrség előbb érdemben vizsgálta a magyar sajtóban is megjelent értesüléseket a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban, majd elrendelték a nyomozást.
A MÁV Zrt. az üggyel kapcsolatban azt közölte, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel. A Népszava április közepén arról számolt be: nem bírságolta meg a Központi Igazságügyi Hivatal a MÁV Cargo privatizációjában vitatott szerepet betöltő magyar Geuronet Bt.-t, mert a társaság ennek során, legalábbis magyar döntéshozók esetében, nem végzett lobbitevékenységet, így nem sérthette meg az ezt szabályozó hatályos magyar jog előírásait.