Európának pótlólagos szállítási útvonalakra van szüksége, és az, hogy a gázvezeték kihez tartozik, másodlagos kérdés – fejtette ki Hernádi Zsolt Bécsben gazdasági újságírókkal zárt körben folytatott sajtóbeszélgetésen.
Megítélése szerint az Európát a Kaszpi-tengeri és közel-keleti lelõhelyekkel összekötni hivatott Nabucco-beruházás elõkészítése az OMV osztrák olaj- és gázipari konszern irányításával remekül halad, és elõrébb tart, mint a Déli Áramlat. (A Mol mindkét vállalkozásban érintett.) A kettõ közötti lényeges különbséget azonban abban látja, hogy a Nabucco-hoz egyelõre még egyetlen olyan ország sem csatlakozott, amely gázt tudna táplálni a vezetékbe – márpedig "egy üres csõ meglehetõsen drága mulatság". A projekt akkor válik majd igazán realitássá, ha iráni gáz folyik rajta. Annak érdekében, hogy biztosítani lehessen Európa ellátási biztonságát, szerinte valakinek – akár az Európai Uniónak, akár egy vállalatnak – vállalnia kellene a kockázatot a termelõk és beszállítók viszonylatában.
Az egyesek szemében vetélytársnak tekintett Déli Áramlat elõnyét a jelenlegi szakaszban azzal érzékeltette, hogy a közép-európai térség – de különösen Kelet-Európa – olyan infrastruktúrát örökölt, amelyben minden vezeték keletrõl nyugatra halad, tehát a tranzitkockázat gyakorlatilag kiszûrhetõ az orosz vezeték esetében. Hernádi Zsolt megerõsítette a Molnak azt a szándékát, hogy még az idén további száz benzinkutat vásárol Ausztriában. Közölte, hogy a magyar cég az OMV-nál is érdeklõdött, hiszen az osztrák konszern töltõállomásokat készül eladni, de választ még nem kapott. Tájékoztatója szerint a cél az, hogy a Mol 5-10 százalékos piaci részesedést szerezzen az ausztriai kiskereskedelmi hálózatban.
A magyar vállalat éves szinten 1,7 millió tonna olaj- és gázipari terméket értékesít Ausztriában. 2004 óta 74,99 százalékban tulajdonosa a Roth-Heizöle GmbH-nak is, amely 34 töltõállomást üzemeltet a délkelet-ausztriai Stájerországban.
Az INA horvát olajcég átvételét illetõen Hernádi Zsolt azt mondta, hogy a közkézen lévõ 31 százalékos részvénycsomag fedezete megvan, a vásárlás finanszírozása biztosított. A pénzügyi válság mostani fejleményei tükrében igazolva látja magát abban, hogy még tavaly októberben gondoskodtak egy 2,1 milliárd euró összegû hitelvonalról. Szerinte azonban az INA átvételében nem pusztán csak az ár fog szerepet játszani, hanem a közvélemény és a részvényesek akarata is. Példaként az OMV-ra utalt, amely a Mol-vezetõség és magyar politikai közeg ellenében próbálta megszerezni a Mol többségi tulajdonhányadát, de kísérlete kudarcot vallott.