Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Horvátország és Görögország a sláger

2005.08.26. 15:20
Miközben idehaza gyakorlatilag csak néhány napig tartott a nyár, a Napi Online által megkérdezett utazási irodák forgalmuk növekedéséről számoltak be. Görögország, Spanyolország mellett a legkeresettebb úti célok között van Horvátország, a török riviéra és az észak-afrikai térség, de Bulgária népszerűsége is lendületesen nőtt.
Az idén az utazási irodák jó nyári szezont zárhatnak - véli Komorai Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. Az utazási iroda nem maradt ki a konjunktúrából: a kiutazás terén 18-20, belföldön 15 százalékos növekedést könyvelhetett el a tavalyi nyárhoz képest.

Többen utaztak

A Neckermann már tavaly decemberben elkezdte a 2005-ös nyári szezonra szóló útjainak ismertetését, amikor elsőként jelent meg az előre tervezni tudó utasoknak szóló FirstMinute katalógusával, amely a 2005 februárjában megjelenő nyári katalógusok előhírnöke volt. Aki 2005. január 31-éig lefoglalta a nyaralását, extra árkedvezményt is igénybe tudott venni. A Neckermann a nyári szezonban két, a last minute utakra kiadott katalógust is megjelentetett. Az utaslétszám az egy évvel korábbihoz képest mintegy 12 százalékkal nőtt, ami a társaság szerint az előre, kedvezményesen megszervezhető utazásoknak is köszönhető.

A nyárnak még messze nincs vége, majd október végén lehet a - nyári - szezonzárásról beszélni - mondta Földi Katalin, a Chemol Travel értékesítésért és marketingért felelős igazgatója. A szakember szerint nagyon korai lenne mérleget vonni az idei nyárról, de egy-két jellemző dolog már látszik. A Kartago Tours az első félévben az egy évvel korábbinál mintegy 2 százalékkal több utat értékesített - tájékoztatta a cég a Napi Online-t. Ebben az adatban természetesen még nincsenek benne a jelenleg is tartó, meghatározó nyári szezon összesített adatai.

Délre, tengerpartra

Komorai Zoltán elmondta, az IBUSZ-nál a legkeresettebb úti célok között első helyen - hihetetlenül erős szezonnal - Horvátország áll. A második hely - a tavalyi, meglepő stagnálás után - Görögországé. Az IBUSZ itt tapasztalta a legnagyobb növekedést, vagyis úgy tűnik, sokan az idén pótolták, hogy tavaly kihagyták a mediterrán országot. A Görögország iránti megnövekedett érdeklődést jól illusztrálja, hogy a cég Debrecenből induló, szeptember végéig üzemelő charterjáratára már június végére elkelt szinte az összes jegy. A bronzérmes helyen Törökország és Spanyolország osztozik. Utóbbinál tavaly nem volt jó szezon, Törökország esetében pedig a korábbi dinamikus növekedés után augusztus elejétől csökkent a foglalások száma, a népszerű üdülőhelyeken elkövetett merényletek elriasztották a turistákat. Ami Olaszországot illeti, idénre "érett be" az immár második éve üzemeltetett chartergép. A turisták érdeklődése Szardíniára és Szicíliára irányult, a szárazföldi célpontok - Jesolo, Rimini, Bibione - iránti kereslet stagnált az elmúlt nyárhoz képest. Bulgária magas színvonalat kínál kedvező áron, az oda utazók száma évről évre nő, de így is messze elmarad az említett sláger-desztinációkat választókétól.

A Chemol Travel szakértője szerint idén az észak-afrikai utazások igen komoly konkurenciát teremtettek az európai célpontoknak. "Egyiptom, Marokkó és Tunézia mondható sztárországnak, ezekkel nem tudunk versenyezni" - utalt Földi Katalin arra, hogy a cég nem foglalkozik a térségbe irányuló utazások értékesítésével. Mindemellett volt igény a Chemolnál a mediterrán térséget célzó utakra: nagyon népszerűek voltak eddig a Portugáliába és Szicíliába szervezett utazások. Ezek nagy része magában foglalt egy körutazást, majd egy kis tengerparti pihenést. Bár ezek általában drágábbak, mint a szimpla tengerparti nyaralások, mégis népszerűek, hiszen sokan meg akarják ismerni az adott országot. "Uniós csatlakozás ide, uniós csatlakozás oda, ott tartunk, hogy Észak-Afrika nyaralóhelyeit jobban ismerjük, mint a tagállamokéit" - mondta az alacsony afrikai árak nyomán kialakult piaci helyzetet jellemezve Földi Katalin.

A repülős utak tekintetében a Neckermann-nál a nyári szezonban a legkedveltebb úti cél idén is Görögország volt, azon belül pedig Kréta a sláger. Ezt követte Spanyolország, benne a Teneriffa a vezető, a Török-Riviéra, Egyiptom - Hurghada -, és Tunézia. Egyéni utazások tekintetében az olaszországi ajánlatok a legsikeresebbek, majd Horvátország, Magyarország, és Ausztria következett.

A Kartago irodáiban tavaly és idén is Egyiptom és Tunézia volt a legkeresettebb úti cél, az összes értékesített út 70 százalékát e két desztináció adta. A legnépszerűbb utazási forma az egyhetes családi utazás volt félpanziós, illetve all inclusive ellátással. A Kartago tapasztalatai szerint a legnagyobb kereslet - a járulékos költségeket is beleszámítva - a 80-120 ezer forint körüli utak iránt mutatkozott.