Horvátország és Görögország a sláger

2005.08.26. 15:20
Miközben idehaza gyakorlatilag csak néhány napig tartott a nyár, a Napi Online által megkérdezett utazási irodák forgalmuk növekedéséről számoltak be. Görögország, Spanyolország mellett a legkeresettebb úti célok között van Horvátország, a török riviéra és az észak-afrikai térség, de Bulgária népszerűsége is lendületesen nőtt.
Az idén az utazási irodák jó nyári szezont zárhatnak - véli Komorai Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. Az utazási iroda nem maradt ki a konjunktúrából: a kiutazás terén 18-20, belföldön 15 százalékos növekedést könyvelhetett el a tavalyi nyárhoz képest.

Többen utaztak

A Neckermann már tavaly decemberben elkezdte a 2005-ös nyári szezonra szóló útjainak ismertetését, amikor elsőként jelent meg az előre tervezni tudó utasoknak szóló FirstMinute katalógusával, amely a 2005 februárjában megjelenő nyári katalógusok előhírnöke volt. Aki 2005. január 31-éig lefoglalta a nyaralását, extra árkedvezményt is igénybe tudott venni. A Neckermann a nyári szezonban két, a last minute utakra kiadott katalógust is megjelentetett. Az utaslétszám az egy évvel korábbihoz képest mintegy 12 százalékkal nőtt, ami a társaság szerint az előre, kedvezményesen megszervezhető utazásoknak is köszönhető.

A nyárnak még messze nincs vége, majd október végén lehet a - nyári - szezonzárásról beszélni - mondta Földi Katalin, a Chemol Travel értékesítésért és marketingért felelős igazgatója. A szakember szerint nagyon korai lenne mérleget vonni az idei nyárról, de egy-két jellemző dolog már látszik. A Kartago Tours az első félévben az egy évvel korábbinál mintegy 2 százalékkal több utat értékesített - tájékoztatta a cég a Napi Online-t. Ebben az adatban természetesen még nincsenek benne a jelenleg is tartó, meghatározó nyári szezon összesített adatai.

Délre, tengerpartra

Komorai Zoltán elmondta, az IBUSZ-nál a legkeresettebb úti célok között első helyen - hihetetlenül erős szezonnal - Horvátország áll. A második hely - a tavalyi, meglepő stagnálás után - Görögországé. Az IBUSZ itt tapasztalta a legnagyobb növekedést, vagyis úgy tűnik, sokan az idén pótolták, hogy tavaly kihagyták a mediterrán országot. A Görögország iránti megnövekedett érdeklődést jól illusztrálja, hogy a cég Debrecenből induló, szeptember végéig üzemelő charterjáratára már június végére elkelt szinte az összes jegy. A bronzérmes helyen Törökország és Spanyolország osztozik. Utóbbinál tavaly nem volt jó szezon, Törökország esetében pedig a korábbi dinamikus növekedés után augusztus elejétől csökkent a foglalások száma, a népszerű üdülőhelyeken elkövetett merényletek elriasztották a turistákat. Ami Olaszországot illeti, idénre "érett be" az immár második éve üzemeltetett chartergép. A turisták érdeklődése Szardíniára és Szicíliára irányult, a szárazföldi célpontok - Jesolo, Rimini, Bibione - iránti kereslet stagnált az elmúlt nyárhoz képest. Bulgária magas színvonalat kínál kedvező áron, az oda utazók száma évről évre nő, de így is messze elmarad az említett sláger-desztinációkat választókétól.

A Chemol Travel szakértője szerint idén az észak-afrikai utazások igen komoly konkurenciát teremtettek az európai célpontoknak. "Egyiptom, Marokkó és Tunézia mondható sztárországnak, ezekkel nem tudunk versenyezni" - utalt Földi Katalin arra, hogy a cég nem foglalkozik a térségbe irányuló utazások értékesítésével. Mindemellett volt igény a Chemolnál a mediterrán térséget célzó utakra: nagyon népszerűek voltak eddig a Portugáliába és Szicíliába szervezett utazások. Ezek nagy része magában foglalt egy körutazást, majd egy kis tengerparti pihenést. Bár ezek általában drágábbak, mint a szimpla tengerparti nyaralások, mégis népszerűek, hiszen sokan meg akarják ismerni az adott országot. "Uniós csatlakozás ide, uniós csatlakozás oda, ott tartunk, hogy Észak-Afrika nyaralóhelyeit jobban ismerjük, mint a tagállamokéit" - mondta az alacsony afrikai árak nyomán kialakult piaci helyzetet jellemezve Földi Katalin.

A repülős utak tekintetében a Neckermann-nál a nyári szezonban a legkedveltebb úti cél idén is Görögország volt, azon belül pedig Kréta a sláger. Ezt követte Spanyolország, benne a Teneriffa a vezető, a Török-Riviéra, Egyiptom - Hurghada -, és Tunézia. Egyéni utazások tekintetében az olaszországi ajánlatok a legsikeresebbek, majd Horvátország, Magyarország, és Ausztria következett.

A Kartago irodáiban tavaly és idén is Egyiptom és Tunézia volt a legkeresettebb úti cél, az összes értékesített út 70 százalékát e két desztináció adta. A legnépszerűbb utazási forma az egyhetes családi utazás volt félpanziós, illetve all inclusive ellátással. A Kartago tapasztalatai szerint a legnagyobb kereslet - a járulékos költségeket is beleszámítva - a 80-120 ezer forint körüli utak iránt mutatkozott.