Nincs érdemi mozgásterük az üzemanyagok drágulásával sújtott fuvarozók érdekvédőinek a jövedéki adó mértékének csökkentése érdekében - mondta a Napinak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese -, alapvetően az uniós szabályozás miatt. Karmos szerint ha az államháztartás jobb állapotban lenne, akkor esetleg az áfából származó többletbevételből valamilyen más adónemnél kompenzálhatná az állam a fuvarozó vállalkozókat.
Akkor is plusz áfabevétele keletkezik az államnak, ha a fuvarozók visszaigényelhetik azt, hiszen a vásárlók ezzel a lehetőséggel nem élhetnek. Ha egyes uniós országok gyakorlatához hasonlóan Magyarországon is bevezetnék a kedvezőbb adótartalmú "kereskedelmi gázolaj" kategóriát, a fuvarozók a mainál kedvezőbb helyzetbe kerülhetnének - ezt nem tiltja az Európai Unió -, de erről még nem született döntés.
Az üzemanyag drágulásával legutóbb most szerdán szembesülhettek a fuvarozók, amikor a Mol három forinttal, 302 forintra emelte a gázolaj bruttó kereskedelmi listaárát, ami a kutaknál 315 forint körüli árat eredményezett literenként. (A benzin bruttó ára 284,5 forint marad, vagyis még 300 forint alatti áron is lehet tankolni.)
Az árak az év első napjai óta sűrűn változnak: január 8-án öt-öt forinttal emelkedett a benzin és a gázolaj ára, a következő menetben viszont mindkettő mérséklődött (3, illetve 4 forinttal). A február aztán az emelkedésről szólt - mind a döntések számát, mind pedig mértéküket tekintve -, háromszor is növekedtek az árak, ráadásul a gázolaj esetében a drágulás két alkalommal is plusz öt forint volt literenként. Aztán két hét szünet következett, majd márciusban - eddig - kétszer emelkedett a gázolaj ára, a benziné maradt.
Tavaly februárban a gázolaj kútára literenként 241-242 forint volt, napjainkban az átlagár 310-312 forint körül van, vagyis egy év alatt 30 százalékos volt az emelkedés. A fuvarozók költségéből körülbelül 40 százalékot tesz ki a gázolajjal kapcsolatos kiadás - mondta Karmos Gábor -, és csak az említett üzemanyagár-változás miatt 12 százalékkal növekedtek a fuvardíjak. Egyes becslések szerint a termékek árában 10 százalékot képviselnek a logisztikai költségek, vagyis a fuvardíj-növekedés elvben 1,2 százalékkal emelheti meg egy-egy termék fogyasztói árát.