Európában a bevásárlóközpontok piaca az ingatlanszektor húzóágazatának számít, ezen beruházások területe a kontinensen jelenleg 97 millió négyzetméter. Tavaly mintegy hatmillió négyzetméterrel gyarapodott az ilyen létesítmények területe, ami 13 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. A jövő évre már több mint tízmillió négyzetméteres bővülés várható.
Északon nem plázáznak
A Cushman&Wakefield 34 európai országban végzett felmérése szerint az épülő bevásárlóközpontok nagyságát vizsgálva Magyarország a középmezőny élén halad. A dobogó első helyén Spanyolország áll: egymaga majd kétmillió négyzetmétert épít 2007-2008-ban, míg egész Európa összesen 17 milliót. Őket követi Lengyelország 1,8 millió négyzetméterrel, és Törökország 1,6 millióval. Érdekesség, hogy a skandináv államokban egyáltalán nem épülnek ilyen létesítmények a következő években, és a beruházások 58 százaléka Nyugat-Európában zajlik.
Hazánkban mind az alapterület, mind egységek száma szerint hétszeres növekedés állapítható meg. Vidéken tíz év alatt hatvanhatszoros, míg a budapestieknél mindössze ötszörös alapterület-növekedés figyelhető meg. A piac további fellendülését eredményezheti az összevont kereskedelmi parkok megjelenése, valamint az, hogy az új fejlesztések 60-70 százaléka százaléka már vidéken fog megvalósulni.
Integrálódnak
Az integrált kereskedelmi központhoz hasonló centrumok egyre nagyobb számban létesültek a világon az utóbbi öt évben. A fejlődés iránya és tendenciája ma már az, hogy a hipermarketek és barkácsáruházak nagy dobozait a kisebb szakáruházakkal együtt egyetlen óriási létesítményben vonják össze.
Ennek hazai éllovasa a Market Central Ferihegy, amely 44 ezer négyzetméternyi kereskedelmi és szolgáltatóegységgel, valamint 1550 felszíni parkolóval várja majd a vásárlókat. A fejlesztő AIG/Lincoln további hasonló központok építését tervezi más vidéki városokban is – a vecsési beruházást európai szinten is úttörőnek mondják –, először Miskolcon, ahol a fejlesztésre kiválasztott területet már meg is vásárolta a cég.