Plázából sosem elég

2007.09.28. 12:43
Bár évek óta hallani a budapesti bevásárlóközpont-piac túltelítettségéről, több nagyberuházás bizonyítja, hogy az ingatlanfejlesztők látnak még lehetőséget a fővárosi piacban. A pezsgést mutatja több nemzetközi divatmárka megjelenése is, ezek közül többen az Andrássy utat részesítik előnyben. A Resource IngatlanInfó összegyűjtötte a budapesti kiskereskedelmi fejlesztéseket.

Nagy fába vágta a fejszéjét a korábban több magyarországi bevásárlóközpontot felépítő izraeli Plaza Centers, amikor a volt Lóversenypálya helyén belekezdett a főváros egyik legnagyobbra tervezett plázájának, az Arena Plazának a fejlesztésébe. Az összesen 180 ezer négyzetméter beépített, és 65 ezer négyzetméter bérbeadható területtel rendelkező bevásárlóközpont egyelőre minden tekintetben a fejlesztő döntését igazolja. Az ingatlant ugyanis még az október végére tervezett átadás előtt megvásárolta a brit Active Asset Management ingatlanbefektetési alap 380-400 millió euróért (95-100 milliárd forintért), 6 százalékhoz közeli tranzakciós hozam mellett.

3D-s mozi a Keleti közelében

Másrészt a fejlesztő közlése szerint a pláza bérlői feltöltöttsége 85 százalékon áll, és olyan nemzetközi márkák nyitnak majd üzletet az Arena Plazában, mint a Boss, a Tommy Hilfiger, a Ralph Lauren, a Paul & Shark, a Lacoste, a H&M, a C&A és a Zara. Emellett jelen lesz majd az Arena-ban a Peek & Cloppenburg, a Tesco, az Electro World, a Hervis és a 3 dimenziós mozit üzemeltető Imax mozilánc is (amelyet néhány éve még a Duna Plazába tervezett a Plaza Centers).

Persze a projekt valódi sikere elsősorban a látogatottságon múlik majd, azon, hogy a tömegközlekedés problematikáját (a pláza a Stadionok és a Keleti pályaudvar metrómegálló között félúton helyezkedik el) ellensúlyozza -e majd a kétségtelenül attraktív bérlői mix és a hatalmas méretből fakadó számos előny.

Multifunkci Skála

Jelentős beruházást kezdett el a napokban az ING Ingatlanfejlesztő a XI. kerületben. A fejlesztő a budai Skála lebontása után annak helyén épít 52 ezer négyzetméter bérbeadható területtel rendelkező multifunkcionális épületet, melyben helyet kap majd egy bevásárlóközpont is. Az új bevásárlóközpont követi a klasszikus utat és mágnesbérlőként egy több mint hatezer négyzetméteres hipermarketet és egy 13 termes multiplex mozit költöztetnek be az ingatlanba.

A nagy forgalmú piac a jövőben is zavartalanul üzemel tovább, de az átalakításokban szerepet kap ez a terület is. A piacot a majdani bevásárlóközponttól elválasztó Kőrősy József utca sétálóutcává alakul, melynek egyik oldalán a piac és az újonnan kialakított park kap helyet, a másik oldalát pedig az új épület földszintjén található éttermek szegélyezik.

Gyengélkednek a plázák

Bár több fővárosi pláza is gyengélkedés jeleit mutatja, vannak még olyan részek a városban, ahol a bevásárlóközpont-lefedettség viszonylag alacsonynak tekinthető. Ilyen például Kispest és környéke, ahol nemcsak az Europark tervezi a meglévő áruház bővítését, hanem egy új bevásárlóközpont fejlesztése is megkezdődik. Kispest kapujánál, a Határ úti metrómegálló közelében 40 ezer négyzetméteres multifunkcionális ingatlanfejlesztésbe kezd a Whitestone Investment a Chayton Capital beruházásában.

A 17 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont és a szintén 17 ezer négyzetméteres irodaépület mellett a tervek szerint ötezer négyzetméteren sportközpont is helyet kap majd. A hatvanmillió eurós beruházással megvalósuló projektben megnyitását 2009 tavaszára tervezi a Whitestone. A két kispesti projekttől nem messze, a kőbányai Mázsa téren valósul meg – a Duna Towert is felépítő – osztrák érdekeltségű Magnum Hungária projektje, a 35 ezer négyzetméteres vegyes (kereskdelmi- és lakóingatlan) funkciójú Origo City is, mely a fejlesztő tervei szerint 2009-re készülhet el.

WestEnd II

Bár az eddig említett projektekhez képest még csak tervezési szakaszban van, de mindenképpen a budapesti kereskedelmi ingatlanpiac meghatározó fejlesztése lesz a TriGranit által tervezett WestEnd II, mely a WestEnd City Center szomszédságában lévő TriGranit-telken épülne fel. A projektet az ingatlanfejlesztő már régóta tervezi, ám a tervnek most különös aktualitást és létjogosultságot ad a kormányzati negyed megépítése, mely a kormányzat szerint 2009-re készül majd el szintén a Nyugati pályaudvar mellett.

A TriGranit tervei között több ezer négyzetméteres áruházak, egy nagy alapterületű hipermarket, egy kisebb konferenciaközpont, sport- és szabadidőközpontot és hotelt is tervez a WestEnd új szárnyába. Az ingatlan kereskedelmi része helyet adhatna olyan nemzetközi márkáknak, akik nem kaptak megfelelő helyet a teljes kihasználtsággal működő WestEndben, így pl. a Zara vagy a H&M. A TriGranit azonban egyelőre kivár, a terveket csak akkor véglegesítik, ha a kormányzat meghozta a végső döntést a negyed kivitelezésével, fejlesztésével kapcsolatban.

Mindezek mellett nem szabad megfeledkeznünk Budapest meghatározó komplex városrészfejlesztési projektjeiről sem, ezekben ugyanis jellemzően jelentős méretű területet alakítanak ki kereskedelmi funkciókkal. A legfontosabb egyértelműen a VIII. kerületben épülő Corvin Sétány projekt, melyben a lakások és irodaházak mellett a Futureal mintegy 150 üzlethelységet is elhelyez majd. Kereskdelmi célú funkciókat tervez még a CEU Reality is az újpesti Károlyi Városközpontba, valamint a lengyel Echo Investment a zuglói Bosnyák téren épülő Mundo Városközpontban.

Luxusüzletek

A plázafejlesztésekkel egy időben megfigyelhető a Belváros kiskereskedelmi ingatlanpiacának a "konszolidációja". Az Andrássy út egyértelműen a legaktívabb része a budapesti belvárosi kiskereskedelmi piacnak, amit az elmúlt évek átalakulása és folyamatos felértékelődése is jól bizonyít. Az átlagos bérleti díjak a 3-4 évvel ezelőtti 30-35 eurós (hó/négyzetméter) szinthez képest mára elérték a 60 eurót, de előfordulnak 100 eurós díjak is.

Ez részben annak tudható be, hogy az önkormányzat elkezdte értékesíteni az üzlethelyiségeket, s a korábban alkalmazott bérleti jog-konstrukciót felváltja az üzletek megvásárlása és az új magántulajdonostól való bérbevétele, mely mindenképpen vonzóbb feltételt jelent a külföldi kereskedők, nemzetközi márkák számára. Az Andrássy út egyre inkább a nemzetközi luxusmárkák otthonául szolgál, ezt a folyamatot pedig egyértelműen a Louis Vuitton odaköltözése indította el, a nagy luxuscég megjelenése mágnesként hat más luxusmárkákra is.

Látványosan bízik az Andrássy útban az Orco Property Group, mely az általa megvásárolt Párizsi Nagy Áruházat alakítja át. Az Orco tervei szerint az épület alsó szintjein kereskedelmi funkciók, a felső szinteken irodák kerülnek kialakításra. Az épületet funkciók szerinti megoszlásban egyben szeretnék kiadni, szerintük ugyanis ekkora alapterületű üzlet nincs másik az Andrássy úton, ezért egyedülálló lehetőség egy záslóshajó-üzlet létrehozásához. Nem elhanyagolható, hogy műemlékvédelmi okokból egyébként sem darabolható fel az épület.

Szintén az Orco tulajdonába került a Párizsi Nagy Áruháztól nem messze fekvő, a Vörösmarty téren lévő volt tőzsdeépület, mely a fejlesztő elképzelései alapján áruház funkciót kap majd. Ebben az esetben alapvetően két opció jöhet szóba az üzemeltetés tekintetében; vagy egy áruház-üzemeltető veszi bérbe, vagy több bérlő, és akkor az Orco maga üzemelteti az ingatlant. Szintén a Vörösmarty téren épül az ING projektje, melyben jelentős kereskedelmi terület kap majd helyet. A Vörösmarty tér teljes átalakulására a szebb napokat is látott Luxusáruház megújulása teszi majd fel a pontot, melyet a Zara-t is forgalmazó spanyol Inditex vett bérbe, hogy ott két másik márkáját, a Bershka-t és a Stradivarius-t forgalmazza majd.