További Magyar cikkek
Ingyen jegyek
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary elmondta: az öt új járattal együtt a vállalat 90 járatot indít Stanstedből és 12 járatot Lutonból összesen 22 országba. Az öt új járat beindítása alkalmából a vállalat egymillió ingyen jegyet hirdetett meg a cég valamennyi járataira, ezeket jövő januárban és februárban lehet igénybe venni. A társaság vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy változatlanul tartják magukat a korábbi előrejelzéshez, amely szerint a mostani negyedévben az átlagos jegyárak nyomottak maradnak, és a következő negyedévben 5-10 százalékos csökkenés várható.
Az Európában piacvezető olcsó jegyes légitársaság, a Ryanair az üzleti éve szeptemberrel zárult második negyedében 16,5 százalékkal 172,5 millió euróra növelte az adózott eredményét az egy évvel korábbi 148,1 millióhoz képest, kissé meghaladva az elemzői várakozások 171 milliós átlagát.
Fordulat előtt
Fordulat előtt áll az olcsó légitársaságok piaca. A McKinsey tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint Európában tartósan csak két-három légitársaság fog talpon maradni. A forgalom növekedése sok légicég számára nem biztosítja a nyereséges működést. Az elemzés szerint az okok között szerepel egyebek között, hogy telített a piac, növekszik a verseny hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet.
A legnagyobbak távlatilag akár ingyen is szállíthatják az utasokat, akkor is bizonyára nagyszerűen megélnek az utazási irodáktól, szállodáktól, üdülőhelyektől kapott jutalékból, a kisebb cégek azonban esetleg elvéreznek ebben a küzdelemben. A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok szinte korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, és csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége.
A tanulmány szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől. A növekedés lassulása miatt sok lesz a fölösleges kapacitás: az easyJet, a Ryanair és az Air Berlin például 2012-ig 300 gépet rendelt, és opciója van további 350-re. Kelet-Európában még van lehetőség a terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag.
A Ryanair vezetője, Michael O'Leary, útjára bocsátván a cég első lengyelországi járatát, tavaly novemberben azt jósolta, hogy még vagy tíz évig lassú lesz a piac növekedése Kelet-Európában, és ebben a térségben nem lehet különösebb haszonra számítani. Ehhez képest a Ryanair most őszig még hét új lengyelországi járatot indít, és további terjeszkedést tervez a térségben. A várható árversenyből is ízelítőt adott: új lengyel járatain 1,59 fontnak megfelelő árú jegyeket kínál. A hagyományos légitársaságok turistaosztályaira 54-70 font között van a jegyár London és Varsó között.