További Magyar cikkek
A forgalomba helyezések területén valódi késlekedésre február első másfél hetében került sor. A visszajelzések alapján pedig két nappal ezelőtt rendeződött a helyzet, mondta Győző Gábor. A fennakadások okára az MGE elnöke nem tudott magyarázatot. Szerinte a problémák alapvető oka az volt, hogy az eredetileg 4 hónapra tervezett felkészülési időt a regisztrációs adó bevezetésének előrehozásával három hétre csökkentették.
Márciusban lesz adat
A regisztrációs adó rendszere február 1. óta teljes gőzzel működik, közölte lapunkkal a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) illetékese. A jogszabály életbelépése okozta változásokra minden vámos kolléga fel volt készítve. Arra is számítottak, hogy a regisztrációs adót megelőző időszakban megnövekszik a forgalom, és emiatt január végén, 26-án és 31-én erősített ügyeleti rendet tartottak.
A VPOP így elmaradások nélkül várhatta február 1-et. A vámőrségtől az Index azt is megtudta, hogy a regisztrációs adóból már keletkezett költségvetési bevétel, de ennek pontos mértékét a hónap közepén nem érdemes nyilvánosságra hozni. A teljes hónapra vonatkozó adatokat a Pénzügyminisztériumon (PM) keresztül március első napjaiban jelentetik meg.
Egyszerre kettőt fizet
Az autók forgalomba helyezésénél mutatkozó jelenlegi fennakadásokat a VPOP meglátása szerint a nem megfelelő kommunikáció okozza. Az autókereskedők is kötelesek betartani a jogszabályokat, vagyis hiába éri őket átmeneti hátrány a korábban behozott, de csak februárban rendszámot kapó autók miatt, csakis az új adónem befizetésének igazolása után helyezhetik forgalomba a járműveket. A VPOP illetékese emlékeztetett arra, hogy a regisztrációs adót bevezető jogszabály lehetővé teszi a február előtt vámkezelt autók után a fogyasztási adó visszaigénylését. Ennek menete az, hogy a negyedéves általános forgalmi adó (ÁFA) elszámolásban az ügyfél saját maga kell hogy szerepeltesse a visszaigénylés tényét. Tehát az APEH illetékes a visszaigénylés ügyében.
Visszatartott új autók
Az MGE elnöke szerint arra nincs semmilyen magyarázat, hogy több hete miért húzódna autók átadása, ahogy azt néhány olvasónk lapunknak jelezte. Egyikük például 4 millió forintért dízel Skoda Fabiát venne. Olvasónk gyanúja szerint kezdetben azért ültek az autóján, mert néhány tízezer forintot spóroltak a február 1. utáni forgalomba helyezéssel, majd az ő autója is beleesett az új igazolások értelmezése körüli nehézségekbe.
Győző Gábor nem hiszi, hogy bármelyik kereskedő emiatt várt volna az átadás dátumával. A törvény ugyanis egyértelműen szabályozza, hogy akinek február 1. előtt levámolt autója van, de forgalomba csak ezt követően kerül, annak meg kell fizetnie a regisztrációs adót. Ezt követően a forgalomba helyezés hónapjának áfabevallásában áfacsökkentő tételként szerepelhet a "felesleges" fogyasztási adó.
Nyomtatványgondok
Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója szerint hihetetlen, és csakis elszigetelt eset lehet, hogy valaki nem jut hozzá az időben megérkezett autójához. A forgalomba helyezésekkel kapcsolatot problémákról szólva a PH illetékese elmondta, hogy bizonyos "nyomtatványgondok" merültek fel, és ezek a hét közepén rendeződtek. A PH a kereskedőit abban is segíti, hogy a regisztrációs adóra váltás ne okozzon likviditási gondokat.
A határidőn átnyúló autók esetében kereskedőknek legjobb esetben is gyakorlatilag két hónapig kell finanszíroznia a fogyasztási adót. Még rosszabbul jár, aki nettó visszaigénylő, mert még hosszabb idő után juthat a pénzéhez, hangsúlyozta Győző Gábor.
Új igazolások
Az új autók okmányainak kiadása február első napjaiban azon autók esetében is akadozott, amelyekre az importőrök megfizették az új adóterhet, emlékeztetett a VPOP. Az okmányirodák ugyanis néhány esetben nem tudtak mit kezdeni a dokumentumokon feltüntetett adattartalommal, tudtuk meg.
A Belügyminisztériumban (BM) megpróbáltunk utánajárni a lehetséges fennakadás okának. Ott azonban nem tudtak semmit arról, hogy az okmányirodák bizonytalanok volnának az új igazolások kezelésében. Megkérdeztük két nagy fővárosi okmányiroda vezetőjét, hogy mit tapasztaltak az elmúlt napokban.
Az egyik hölgy azt mondta, hogy ha rendes papírokkal jön az ügyfél, mindent el tudnak végezni. A másik hölgy arról is biztosította lapunkat, hogy februárban regisztrációs adóval már több autót is forgalomba helyeztek náluk, de ezek darabszámáról nem akart semmit mondani.
Problémás kishaszonjárművek
Amikor világossá vált, hogy problémák vannak az okmányirodákban, a VPOP szakmailag segítette az okmányirodákat annak értelmezésében, hogy mit takarnak a vámtarifaszámok, jelentette ki a vámhivatal illetékese. Az ügyintézésben jelentkező bizonytalanságot jellemzi, hogy néhány okmányirodában a tehergépkocsik után is kérték a befizetést igazoló adatlapot, pedig a regisztrációs adó csak a személy- és lakóautókra vonatkozik.
A teherautók esetében Győző Gábor arra emlékeztetett, hogy a vámbesorolása alapján a regisztrációs adóra kötelezett lakóautók ugyanabba a kategóriába (N1) tartoznak, mint a kishaszonjárművek. A BM által az okmányirodáknak kiadott belügyi utasításban viszont pusztán az N1 szerepel, így fordulhatott elő, hogy az okmányirodák ügyintézői a kishaszonjárművek után is kérték az új adó befizetéséről szóló igazolást.
Az állam szempontjából a bevételek biztosítását meg kell oldani. A VPOP meglátása szerint az előírások ebben a formában működőképesek, pusztán a megfelelő technológiai rend kialakítására van szükség. Vagyis hogy az egyes hivatalok ismerjék és elfogadják a többi hivatal által kiadott okmányokat.