További Magyar cikkek
A környezet védelmében...
A Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezete (GÉMOSZ) szerda délelőtti sajtótájékoztatóján példa nélkülinek nevezte a négypárti egyetértést. A szervezet álláspontja szerint elképesztő, hogy egy olyan határozatot, amelyet két és fél éves tárgyalás előzött meg, semmissé lehet tenni két hét alatt utcai demonstrációkkal.
Az egyesület vezetése úgy látja, hogy a regisztrációs adó eddigi tételei megfelelőek voltak, hiszen azok a környezetvédelmet tartották szem előtt, amely - mint azt a sajtótájékoztatón kiderült - a GÉMOSZ számára is az elsődleges szempont, ám véleményük szerint ezután az államkassza bevételei is csökkenni fognak. Egyes autóimportőrök felvetették azt az ötletet, hogy vonuljanak ki tüntetni a Parlament elé, hiszen úgy látják, hogy a történtek után ennek az akciónak több értelme lenne, mint megfontoltan tárgyalni.
Az Opel képviseletében jelen lévő Dános András szerint nem ez a megoldás, a demonstráció a használtautó-kereskedők eszköze. "Nem vagyunk egy súlycsoportban" jelentette ki, utalván a GÉMOSZ álláspontjára, mely szerint amíg az újautó-importőrök harmincezer embernek adnak munkát, s tavaly kétszázmilliárd forinttal növelték az államkassza bevételeit pusztán az áfa és fogyasztási adók befizetése révén, addig a használtautó kereskedők néhány száz, alig-alig adózó bt. csoportosulása.
Gazdasági veszélyek
Dános András a jelenlévők közül elsőként nem a környezetvédelmi megfontolásokra, hanem az adótábla módosításából fakadó gazdasági veszélyekre hívta fel a figyelmet. Dános szerint az, hogy egy komoly szakmai egyeztetéssel összehozott regisztrációs adótáblát pár hét alatt gond nélkül semmissé lehet tenni, üzenet a külföldi befektetők felé, ami nyílván le fogja törni a komoly vállalatok befektetési kedvét.
A sajtótájékoztatón többször roncsautóknak nevezték az Euro 3-as normát nem teljesítő gépjárműveket, s fontosnak tartották megemlíteni, hogy ezek várható lerobbanása, illetve a roncsok eltüntetése is az államkasszát, s ezen keresztül az adófizetők pénztárcáját fogja terhelni.
A több száz hazai használtautó-kereskedőt tagjai közt tudó Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) ugyanakkor nem osztja a GÉMOSZ álláspontját. A szervezet szerint a regisztrációs adó jelenlegi formájában nem életképes, csak egy kereskedői szervezet véleményére épült a PM tavaly őszi előterjesztése. Ez többek között veszélybe sodorta a belőle tervezett költségvetési bevétel realizálását, valamint környezetvédelmi köntösbe burkolva próbálta egy szűk lobbi-érdeknek alávetni a magyar autópiacot, hangzik az MGOE sommás véleménye.
Az a roncs, aki mondja
Mint az MGOE közleményében emlékeztet rá, az Euro 2-es szabványt teljesítő autókat leginkább 1996. után gyártották, s tavaly itthon néhány típus esetében KFF-engedéllyel még újként is megvásárolhatóak voltak, tehát közel sem nevezhetők roncsautóknak.
A hazai gépjárművek átlagéletkora 11,2 év, ami jóval magasabb, mint az Euro 2-es autók maximum nyolc éves kora, tehát még a legrosszabb esetben is frissítenék a használt autók a hazai autóparkot. A szervezet utalt arra, hogy kevesebb mint két év múlva bevezetik az Euro 4-es normákat, így ha a GÉMOSZ tartja az álláspontját, akkor a most újonnan eladott autók 2006. első napjától gépjárműhulladékká vállnak.
|
Mint azt már megírtuk, elkészült a jelentősen módosult a regisztrációs adós táblázat. Az új rendszer három kategória helyett nyolcat alkalmaz, s megkülönbözteti az új Euro-3-ast és a használtat, valamint Euro-2-es autókat. A használt személygépkocsik esetében - figyelembe véve az avulást - az újénál húsz százalékkal alacsonyabb összeget fizettetnének a vásárlóval. A környezetvédelmi szempontból nem elég korszerű, Euro 2-es autók után viszont ez utóbbihoz képest ötven százalékkal többet kellene fizetni.
|