További Magyar cikkek
Új és használt egykutya
A magyar törvény nem veszi figyelembe ugyanis az uniós szabályozást, amikor a külföldről behozott használt autóra az azonos kategóriájú, új autóéhoz hasonló mértékű adót vet ki, holott használt jármű esetében az állam csak az újkori adómérték korral arányos részét kérhetné el. Jelenleg nálunk a kivetés alapja "X forint/darab", függetlenül az adott jármű valódi értékétől, és hogy mennyiért lehetne ugyanazt Magyarországon megvásárolni.
A gond azzal van, hogy jelenleg a magyar vásárlónak sokszor vonzóbbá válik a belföldi autó, mert annak árában sokkal kevesebb adót kell már csak megfizetni. Ha két ajánlat között aszerint kell dönteni, melyikre kevesebb a regadó (a belföldi használt arában is ott van, csak a korral egyre kisebb az összege) akkor azonosnak kell lennie a terheknek, különben egyértelmű a hátrány.
A hazánk által is aláírt uniós alapszerződés 90. cikkelye alapján tilos eltérő adómérték alkalmazása a hasonló bel- és a külföldi árura, ahogy belföldi adóteher nem szolgálhatja a külföldi termék versenyelőnyének megsemmisítését sem.
Zajlik már vizsgálat
Az Európai Bíróság erre hivatkozva már több hasonló diszkriminatív tagállami szabályozást megtiltott, így Portugália és Dánia esetében, a Bizottságnál pedig megkezdődött a magyar szabályozást vizsgáló eljárás.
A már lassan egy éve létező adóztatást csak szeptemberben kezdte vizsgálni a Bizottság, mivel a Pénzügyminisztériumnak (PM) nincs jogharmonizációs kötelezettsége, vagyis a tárcának nem kellett megküldenie Brüsszelbe a szabályozás fordítását, így a belső piaci biztos csak bejelentés alapján figyelt fel az esetleges normasértésre. Mint az Index arról korábban beszámolt, az adóügyi főbiztos hivatala szintén bejelentés alapján kezdte vizsgálni a magyar regisztrációs adó diszkriminatív kivetését.
Kvázi áfa mindenkinek
A januárban életbe lépő változások sem enyhítik a visszásságokat. Jövőre ugyanis a magánszemélyek, ha autót hoznak be, 25 százalékkal magasabb regisztrációs díjat fizetnek, mint a vállalkozások. Mivel belsőpiacról hozott használt autó esetében a magyar magánszemélyeknek áfa fizetési kötelezettsége nincs, a PM így látta biztosítottnak a "verseny semlegességét".
Szembemegyünk az elvárásokkal
Csakhogy éppen idén született olyan európai bírósági döntés, amely Ausztriában tiltotta meg az ottani NOVA nevezetű adó utáni bújtatott áfa-fizettetést. A PM a Krónika megkeresésére egyelőre nem reagált, ám az elmúlt két hónapban többször is nyilatkoztak úgy, hogy amíg ezekben a kérdésekben nincs közösségi álláspont, nem terveznek változtatást.
Az adótörvények parlamenti vitájában a független Font Sándor szélmalomharcot vívott, amikor megkísérelte felhívni a képviselők figyelmét az uniós jogelvek sérelmére és az arányosság követelményére. Kormánypárti képviselők erre válaszul kijelentették, hogy a törvényt nem szabad bántani, külföldön amúgy is vacakabbak az autók, és azt firtatták, vajon milyen érdekeltsége lehet Fontnak a használt autók "kedvezményezésében".
Miközben Magyarországon jövőre kiteljesedik és a motorkerékpárokra is érvényes lesz a regisztrációs adó rendszere, az Európai Unió épp a belső autóimportra vonatkozó új adóztatási javaslaton dolgozik. Ebben az egyik legfontosabb szabályozandó kérdés az áttelepülők adóztatásának tilalma lesz. A Bizottság évek óta hangsúlyozza, hogy a jelenleg használt regisztrációs adózás a személyautók szabadpiaci mozgásának legnagyobb gátja.
A legfőbb aggály az volt, hogy a kis importőr cégek különben magánbehozatalnak álcázhatják az autók behozatalát, így spórolva meg a külföldi és a magyar áfa közötti pár százalékos különbséget. A változásokból a magánszemélyek végül annyit érzékelhetnek, hogy januártól minden kategóriában harmadával emelkedik a rájuk vonatkozó regisztrációs adó.
A most hatályos adótételek, ezer forintban Euro3 Euro2 1.1 benzin-1.3 dízel 120 180 1.1-1.4B és 1.3-1.5D 180 270 1.4-1.6B és 1.5-1.7D 240 360 1.6-1.8B és 1.7-2.0D 390 585 1.8-2.0B és 2.0-2.5D 540 810 2.0-2.5B és 2.5-3.0D 780 1170 2.5-3.0B és 3.0-3.5D 1200 1800 3.0 B és 3.5D felett 1800 2700 Egyéb szgk. 108 108 Muzeális szgk. 240 240