További Magyar cikkek
A Pénzügyminisztérium eddig nem kapott hivatalos jelzést az Európai Uniótól, hogy nem felel meg a közösségi szabályoknak a regisztrációs adó magyar gyakorlata, mondta el a Világgazdaságnak Csobánczy Péter, a tárca főcsoportfőnöke. Mint emlékezetes, korábban Kovács László, az unió adóügyi biztosa arról adott tájékoztatást, hogy ez az adónem átalakításra szorul. Az egyik fő kifogás az lenne, hogy nem értékarányos a regisztrációs adó, vagyis nem veszi figyelembe a jármű avulását. Így a használt autók adótétele nem alacsonyabb az újakénál. Ezt a véleményt képviseli egyébként a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE), amely szerint a használt kocsik után fizetendő adónak legalább húsz százalékkal az új járművek adótételei alatt kellene maradniuk. Csak a korszerűtleneket kellene "büntetni" magasabb adóval.
|
Mindazonáltal a PM vizsgálja az értékarányos adóztatás bevezetésének lehetőségét, nem utolsósorban az MGOE sürgetésére, de Csobánczy Péter egyelőre nem tudta megmondani, hogy a számítások mikorra fejeződnek be. Azt azonban kijelentette: természetesen olyan megoldást szeretnének találni, ami nem veszélyezteti az állami bevételeket. Mint mondta, nem osztja a használtautó-kereskedők aggályait abban, hogy a jelenlegi feltételek fennmaradása mellett drasztikusan csökkenne a külföldről behozott és itt forgalomba helyezett járművek száma, és ez a tervezett bevételek jelentős apadását eredményezné. A főcsoportfőnök szerint az eddigi adatok tükrében nincs ok az aggodalomra, az év végére a regisztrációs adóból származó bevételek elérik a várt 62,3 milliárd forintot. Bár részleteket nem kívánt említeni, információink szerint július végéig a beszedett regisztrációs adó csaknem elérte a 32 milliárd forintot, vagyis - behozva az év első hónapjaiban tapasztalt visszaesést - alig marad el az időarányosnak megfelelő értéktől.
Egyéb számítások is folynak a regisztrációs adó kapcsán a pénzügyi tárcánál, jelezte a főcsoportfőnök. Vizsgálják ugyanis annak a vonzatát, hogy januártól - a jelenlegi kormányzati tervek szerint - a normál áfakulcs 25 százalékról 20-ra csökkenne. Mint ugyanis a miniszterelnöki bejelentés során elhangzott: a jövedéki és a regisztrációs adó hatálya alá tartozó termékek esetén "ellensúlyozni" fogják az emiatti bevételkiesést. Ez - figyelembe véve, hogy az autók adója az áfával növelt ár után fizetendő - 17,6 milliárd forint (28 százalékos) mínuszt jelentene. Csobánczy Péter részletek említése nélkül megjegyezte: a januári áfakorrekció mellett a regisztrációsadó-rendszer meglévő fogyatékosságait is igyekeznek orvosolni.