Januártól megint változik a regisztrációs adó

2005.08.05. 16:04
Nem szeretné veszélyeztetni az állami bevételeket a pénzügyi tárca, de már vizsgálja az értékarányos adóztatás bevezetésének a lehetőségét.

A Pénzügyminisztérium eddig nem kapott hivatalos jelzést az Európai Uniótól, hogy nem felel meg a közösségi szabályoknak a regisztrációs adó magyar gyakorlata, mondta el a Világgazdaságnak Csobánczy Péter, a tárca főcsoportfőnöke. Mint emlékezetes, korábban Kovács László, az unió adóügyi biztosa arról adott tájékoztatást, hogy ez az adónem átalakításra szorul. Az egyik fő kifogás az lenne, hogy nem értékarányos a regisztrációs adó, vagyis nem veszi figyelembe a jármű avulását. Így a használt autók adótétele nem alacsonyabb az újakénál. Ezt a véleményt képviseli egyébként a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE), amely szerint a használt kocsik után fizetendő adónak legalább húsz százalékkal az új járművek adótételei alatt kellene maradniuk. Csak a korszerűtleneket kellene "büntetni" magasabb adóval.

A 2006-ra tervezett adótételek, ezer forintban*
Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel178211
1.1-1.4B és 1.3-1.5D263317
1.4-1.6B és 1.5-1.7D345418
1.6-1.8B és 1.7-2.0D520661
1.8-2.0B és 2.0-2.5D717907
2.0-2.5B és 2.5-3.0D10521304
2.5-3.0B és 3.0-3.5D15932000
3.0 B és 3.5D felett23232980
Egyéb szgk.158158
Muzeális szgk.345345
* Az uniós státuszú, adózási szempontból használtnak minősülő járműveket behozó magánszemélyek a törvény 8.§(1) bekezdése szerint a táblázatban feltüntetett összeg 120 százalékát kötelesek megfizetni.

Mindazonáltal a PM vizsgálja az értékarányos adóztatás bevezetésének lehetőségét, nem utolsósorban az MGOE sürgetésére, de Csobánczy Péter egyelőre nem tudta megmondani, hogy a számítások mikorra fejeződnek be. Azt azonban kijelentette: természetesen olyan megoldást szeretnének találni, ami nem veszélyezteti az állami bevételeket. Mint mondta, nem osztja a használtautó-kereskedők aggályait abban, hogy a jelenlegi feltételek fennmaradása mellett drasztikusan csökkenne a külföldről behozott és itt forgalomba helyezett járművek száma, és ez a tervezett bevételek jelentős apadását eredményezné. A főcsoportfőnök szerint az eddigi adatok tükrében nincs ok az aggodalomra, az év végére a regisztrációs adóból származó bevételek elérik a várt 62,3 milliárd forintot. Bár részleteket nem kívánt említeni, információink szerint július végéig a beszedett regisztrációs adó csaknem elérte a 32 milliárd forintot, vagyis - behozva az év első hónapjaiban tapasztalt visszaesést - alig marad el az időarányosnak megfelelő értéktől.

Egyéb számítások is folynak a regisztrációs adó kapcsán a pénzügyi tárcánál, jelezte a főcsoportfőnök. Vizsgálják ugyanis annak a vonzatát, hogy januártól - a jelenlegi kormányzati tervek szerint - a normál áfakulcs 25 százalékról 20-ra csökkenne. Mint ugyanis a miniszterelnöki bejelentés során elhangzott: a jövedéki és a regisztrációs adó hatálya alá tartozó termékek esetén "ellensúlyozni" fogják az emiatti bevételkiesést. Ez - figyelembe véve, hogy az autók adója az áfával növelt ár után fizetendő - 17,6 milliárd forint (28 százalékos) mínuszt jelentene. Csobánczy Péter részletek említése nélkül megjegyezte: a januári áfakorrekció mellett a regisztrációsadó-rendszer meglévő fogyatékosságait is igyekeznek orvosolni.