Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Januártól megint változik a regisztrációs adó

2005.08.05. 16:04
Nem szeretné veszélyeztetni az állami bevételeket a pénzügyi tárca, de már vizsgálja az értékarányos adóztatás bevezetésének a lehetőségét.

A Pénzügyminisztérium eddig nem kapott hivatalos jelzést az Európai Uniótól, hogy nem felel meg a közösségi szabályoknak a regisztrációs adó magyar gyakorlata, mondta el a Világgazdaságnak Csobánczy Péter, a tárca főcsoportfőnöke. Mint emlékezetes, korábban Kovács László, az unió adóügyi biztosa arról adott tájékoztatást, hogy ez az adónem átalakításra szorul. Az egyik fő kifogás az lenne, hogy nem értékarányos a regisztrációs adó, vagyis nem veszi figyelembe a jármű avulását. Így a használt autók adótétele nem alacsonyabb az újakénál. Ezt a véleményt képviseli egyébként a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE), amely szerint a használt kocsik után fizetendő adónak legalább húsz százalékkal az új járművek adótételei alatt kellene maradniuk. Csak a korszerűtleneket kellene "büntetni" magasabb adóval.

A 2006-ra tervezett adótételek, ezer forintban*
Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel178211
1.1-1.4B és 1.3-1.5D263317
1.4-1.6B és 1.5-1.7D345418
1.6-1.8B és 1.7-2.0D520661
1.8-2.0B és 2.0-2.5D717907
2.0-2.5B és 2.5-3.0D10521304
2.5-3.0B és 3.0-3.5D15932000
3.0 B és 3.5D felett23232980
Egyéb szgk.158158
Muzeális szgk.345345
* Az uniós státuszú, adózási szempontból használtnak minősülő járműveket behozó magánszemélyek a törvény 8.§(1) bekezdése szerint a táblázatban feltüntetett összeg 120 százalékát kötelesek megfizetni.

Mindazonáltal a PM vizsgálja az értékarányos adóztatás bevezetésének lehetőségét, nem utolsósorban az MGOE sürgetésére, de Csobánczy Péter egyelőre nem tudta megmondani, hogy a számítások mikorra fejeződnek be. Azt azonban kijelentette: természetesen olyan megoldást szeretnének találni, ami nem veszélyezteti az állami bevételeket. Mint mondta, nem osztja a használtautó-kereskedők aggályait abban, hogy a jelenlegi feltételek fennmaradása mellett drasztikusan csökkenne a külföldről behozott és itt forgalomba helyezett járművek száma, és ez a tervezett bevételek jelentős apadását eredményezné. A főcsoportfőnök szerint az eddigi adatok tükrében nincs ok az aggodalomra, az év végére a regisztrációs adóból származó bevételek elérik a várt 62,3 milliárd forintot. Bár részleteket nem kívánt említeni, információink szerint július végéig a beszedett regisztrációs adó csaknem elérte a 32 milliárd forintot, vagyis - behozva az év első hónapjaiban tapasztalt visszaesést - alig marad el az időarányosnak megfelelő értéktől.

Egyéb számítások is folynak a regisztrációs adó kapcsán a pénzügyi tárcánál, jelezte a főcsoportfőnök. Vizsgálják ugyanis annak a vonzatát, hogy januártól - a jelenlegi kormányzati tervek szerint - a normál áfakulcs 25 százalékról 20-ra csökkenne. Mint ugyanis a miniszterelnöki bejelentés során elhangzott: a jövedéki és a regisztrációs adó hatálya alá tartozó termékek esetén "ellensúlyozni" fogják az emiatti bevételkiesést. Ez - figyelembe véve, hogy az autók adója az áfával növelt ár után fizetendő - 17,6 milliárd forint (28 százalékos) mínuszt jelentene. Csobánczy Péter részletek említése nélkül megjegyezte: a januári áfakorrekció mellett a regisztrációsadó-rendszer meglévő fogyatékosságait is igyekeznek orvosolni.