További Magyar cikkek
A sztrájk következményeként eddig 22 érkezõ és 25 induló járatot kellett törölni. Több gép azonban sikeresen elindult, így a Malév párizsi, a cseh légitársaság prágai, valamint a TAP lisszaboni járata is. Elindult New York felé a Delta légitársaság Boeing-767-es gépe is. Az Easyjet utasai elvitte Berlinbe, a British Airways délután fél ötkor Londonba. A Germanwings is ugyanekkor szállt fel Stuttgart felé. A 2B terminálon lassan ugyan, de folyamatosan jutnak át az utasok a biztonsági ellenõrzésen – ez a sztrájk elsõ napjának mérlege.
Több száz utas nem tudott elutazni, mert törölték a járataikat. Õk vagy egy késõbbi idõpontban utazhatnak el az adott légitársaság járataival vagy visszakapják a jegyek árát. Olyan légitársaság is akadt, például a Lufthansa, mely busszal vitte utasait Bécsbe és onnan indultak úticéljuk felé. A Budapest Airport megállapodott az Orangeways-zel arról, hogy a diszkont busztársaság – igény szerint – elszállítja az utasokat a környezõ országok reptereire, Pozsonyba, Prágába, Bécsbe és Kolozsvárra 1700-4500 forint közötti összegért.
Nem tárgyalnak, üzengetnek
Közben a repülõtér üzemeltetõi és a szakszervezetek nem tudnak leülni tárgyalni. Még szerda délelõtt tízkor kezdõdött egy tárgyalás, mely félbeszakadt, mert a BA vezetõje azt kötötte ki feltételként, hogy függesszék fel a sztrájkot. Ez nem történt meg.
Helyette a két fél sajtóközleményekkel üzenget egymásnak. A szakszervezet szerint pattanásig feszült a helyzet, a repülõtér vezetése megfélemlíti a dolgozókat, felírják egy papírra a szrtájkolók nevét.
A BA azt mondja, hogy a szakszervezet felelõtlenül viselkedik, "elfogadhatatlannak tartja, hogy a szakszervezetek csak azért sztrájkoljanak, mert megtehetik. Megtehetik, hiszen olyan területen dolgoznak, ahol a munkabeszüntetés utasok ezreinek okoz kellemetlenséget. A szakszervezeti vezetõk néhány órára élvezhetik a nyilvánosság figyelmét, a repülõtérnek, a dolgozóknak és az utasoknak azonban mérhetetlen károkat okoznak" – áll a repülõtér közleményében.
A sztrájk napi több tíz millió forintos kárt okoz a BA-nak és rendkívül nehéz helyzetbe hozza légitársaságokat – mondta Szollár Domokos szóvivõ.
Miért sztrájkolnak
Az érdekvédelmi szervezetek azért szüntették be a munkát, mert szerintük a repülõtér vezetése kijátszotta a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit, százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban. Ezen kívül megsértették a túlóra és a munkaidõ-rendelkezésre vonatkozó rendelkezéseket, egyoldalúan felmondták a kollektív szerzõdést.
A BA álláspontja szerint azonban 2006-óta tervezik a takarítás kiszervezését. Akkor valamennyi érdekképviselet egyetértett ezzel. A kiszervezés célja, hogy ez a terület profi szolgáltató kezébe kerüljön. A vállalat másik terve a létesítményfenntartás bizonyos – nem speciális repülõtéri tevékenységeket végzõ – részlegeinek átadása saját leányvállalatának, amely a BA tulajdonában maradna. Ez az, ami ellen a két szakszervezet tiltakozik.