További Magyar cikkek
A svájci Stadler járműgyártó július 21-i közleményében jelentette be, hogy "Flirt vonatok összeszerelésére alkalmas leányvállalatokat alapít Magyarországon (és Lengyelországban.)" Az Index információ szerint az egy hónappal ezelőtt a Népszabadságban fölröppent, és most hivatalosan is megerősített hír egy olyan gyártóegységről szól, amely jelentőségében a Stadler harmadik bázisa lenne a bussnangi (Thurgau) központ és az észak-berlini Pankowban lévő üzem mellett.
A valószínűleg zöldmezős beruházásban épülő gyárban (amelynek még nem dőlt el a helye) a tervek szerint évente mintegy 240 darab kocsiszekrényt készítenének el. A Delfintesteket sajtolt alumínium profilokból állítanák majd hegesztenék össze az itteni gyárban. Ha olyan, négyrészes villamos motorvonatokkal számolunk, amelyekkel a Stadler végül megnyerte minden idők legbotrányosabb és leghosszabb vonattenderét, hatvan szerelvény kocsijai készülhetnének évente nálunk.
Minthogy a motorvonatok eladási árának körülbelül a 40 százaléka a kocsiszekrények értéke, a magyar központ éves termelése hatvanszor kétmillió, azaz 120 millió euró, hiszen a négyrészes, nálunk Delfinnek becézett Flirtök ötmillió euróba kerülnek.
(Lengyelország, ahol nemrég nyert tendert a Stadler, a tervek szerint egy kisebb, csupán az ottani rendelés összeszerelését végző üzemet kap majd.)
Úgy tudjuk, a svájciak azt szeretnék, ha a gyárban készülő kocsik harmadát, felét (tehát évi 20-30 szerelvényt) Magyarország venné meg, természetesen kész motorvonatok formájában. A Flirtgateként elhíresült tenderen egyelőre harminc vonatot vesz a MÁV, és opciója van még harminc megvásárlására. Az első harminc szerelvény az elővárosi forgalomban fog részt venni, a fővárosból Tatabányára, Székesfehérvárra és Pusztaszabolcsra jár majd. (Ugyanakkor a tenderen vesztes, de egy másik, rendkívüli közbeszerzés keretében mégis érkező tíz Bombardier Talent Gödöllőre illetve Hatvanba jár majd.)
Helye lenne még több motorvonatnak, nemcsak az elővárosi forgalomban, de - esetleg némileg módosított kivitelben - távolsági, InterCity vonatként, a kérdés csak az, lesz-e ilyesmire pénze a most éppen 28 mellékvonalon a személyszállítás beszüntetésére készülő MÁV-nak, illetve az országnak. Egy közbeszerzési törvény által regulázott EU-s országban persze nincs jogi lehetőség olyan elkötelezettségre, hogy ennyit vagy annyit veszünk majd a járművekből, a gyártók olykor mégis alaposnak veszik az olyan politikusi nyilatkozatokat, amelyek "komoly vásárlási szándékokról" szólnak. Ők tudják, miért.
Ha a Stadler gyáralapítási tervei valóra válnak, mégis lesz komoly magyar részvétel a MÁV-os Delfinek gyártásában. Sőt nagyobb, mint eredetileg tervezték, amikor a svájciak partnere az azóta tönkrement Transelekltro-csoport volt.