További Magyar cikkek
A helyközi személyszállítás reformjával az a kormány célja megszüntetni a párhuzamosságokat a Volán társaságok és a MÁV közlekedésében, hogy az állami tulajdonú személyszállító vállalkozások ne folytassák tovább a versenyt az állami támogatásokért - mondta Kóka János gazdasági miniszter. A személyszállítási szolgáltatások összehangolásának első lépéseként az ÁPV-től a MÁV-ot is felügyelő GKM-hez kerülnek a Volán társaságok tulajdonosi jogai; azt egyelőre nem tudni, mikortól.
Ritkítanak, sűrítenek
Még ebben az évben összehangolják két régióban, Nyugat-Magyarországon és a Dél-Alföldön a vonat- és buszmenetrendeket - mondta Kóka. A további öt régióban a jövő év végéig végzik el ezt a munkát. Ennek célja, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat, valamint jobban kiszolgálja egymást a busz- és vasúti közlekedés. A miniszter tarthatatlannak nevezte, hogy a buszok és vonatok egymást be nem várva, ötperces időkülönbséggel induljanak egy-egy megállóból vagy állomásról.
Annak érdekében, hogy a járatokat jobban össze lehessen hangolni, 2007-től új menetjegy-vásárlási rendszert vezetnek be. A miniszter ígérete szerint két hónapon belül kidolgozzák az elektronikus menetjegy bevezetésének forgatókönyvét, ami régóta hangoztatott, de eddig be nem tartott vállalása a közlekedési kormányzatoknak.
Jelentős változásnak ígérkezik, hogy az utasok 2007-től nem távolságra, hanem konkrét úti célokra válthatnak jegyeket, és várhatóan az ingyenes utazásra jogosultaknak is ki kell váltaniuk a jegyeket egy jegykiállítási díj ellenében. Ez alapján jövőre átfogó forgalomszámlálást végeznek a járatokon. A közlekedési miniszter szerint a felülvizsgálat eredménye nemcsak járatritkítás lehet, hanem a forgalmasabb szakaszon - példaként a távolsági expressz Volán-járatokat említette - járatsűrítés is.
Szünetelő forgalom 27 mellékvonalon
A reform első lépéseit mégis a leépítések jelentik. A kormány döntése értelmében 27 mellékvonalon szüneteltetik a közlekedést - hivatalosan azért nem megszüntetik, hogy ne kelljen a vasúti pályákat a törvény előírásainak megfelelően rekultiválni, annak ugyanis súlyos pluszköltségei lennének -, további egy vonalon (Almásfüzítő-Esztergom) csak teherfuvarozás marad, személyszállítás nem.
|
A személyszállítást még az idén megszüntetik ezeken a mellékvonalakon - válaszolta az Index kérdésére Kóka János, hangsúlyozva: egyetlen település sem marad tömegközlekedési szolgáltatás nélkül. Úgy tudjuk, a korábbi gyakorlattal szemben - amikor a hivatalos vonatpótló buszjáratok a vasúti menetrendet követték, emiatt nem álltak meg településeken, amelyeken a közút átvezetett ugyan, de ott nem volt eredetileg vasútállomás - most menetrend szerinti Volán-járatokkal oldják meg a kieső vonatok pótlását (a helyközi Volán-járatok már eddig is eljutottak 17 település kivételével mindenhová). A közlekedési tárcánál arra a kérdésünkre, felmerült-e a vonalak üzemeltetésének átadása az önkormányzatoknak, nem kaptunk választ.
Olcsóbb lenne Pestről taxival
A megszűnő 27 mellékvonal 942 kilométer hosszú, ami a MÁV pályahálózatának 12,2 százaléka. Az utasok száma azonban a vasúttársaság utasforgalmának csak 2 százalékát tette ki, a személyszállításból származó bevétel kevesebb mint 1 százalékát hozta; a teljes mellékvonal-hálózaton is csak az utasok mintegy tizedét szállítja a MÁV.
A szárnyvonalak tavaly több mint 6 milliárd forintos veszteséget termeltek - indokolta a közlekedés szüneteltetését Kóka. A miniszter szerint kiszámolták, hogy olcsóbban lehetne utasokat szállítani ezeken a vonalakon, ha Pestről taxit küldenének értük, mint a mostani feltételekkel és árakon vonattal.
Eladó Cargo, átvállalt hitelek
A kormány döntése értelmében megkezdődik a MÁV Cargo magánosításának előkészítése is - jelentette be Kóka. A miniszter nem árulta el, az állam mekkora bevételre számít a tranzakcióból, arról pedig később döntenek, hogy az ÁPV vagy a GKM bonyolítja-e le az ügyletet. Azt is bejelentette viszont, hogy tervezik a vasúttársaság tulajdonában lévő, a vasúti tevékenységekhez szorosan nem kapcsolódó ingatlanvagyon értékesítését.
Az ingatlanok és a MÁV Cargo eladásából befolyt pénzt a MÁV tőkehelyzetének rendezésére költi az állam - közölte a miniszter. A vasúttársaságtól emellett átvállalnak 130-150 milliárd forintnyi, főként 2007-ben lejáró hitelt, amely fizetésére a MÁV-nak nem lenne elég pénze. A hitelátvállalás és annak makrogazdasági hatása szerepel az euró bevezetéséről szóló konvergenciatervben - mondta Kóka.
Regionális Volán társaságok lesznek
A vasúti reform folytatása mellett - ennek része az adminisztratív személyzet létszámának csökkentése 2500 fővel, valamint 2007-től évi 50-80 milliárd forintnyi fejlesztés, főként a nemzetközi és az elővárosi forgalomban - megkezdődik a közúti személyszállítás átalakítása is. Az ország 19 megyéjében jelenleg 24 Volán társaság működik (Veszprém és Heves megyében 3, Bács-Kiskunban 2), ezeket Kóka tervei szerint 2007 végéig átalakítják 7 regionális céggé.
Amint összehangolták a vasúti és közúti menetrendeket, átalakították a Volán társaságokat, megkezdődhet a hét regionális cég privatizációja is - mondta Kóka. A közlekedési miniszter emlékeztetett arra, hogy a közutakon a meglévő Volán társaságokkal kötött személyszállítási megállapodások - lényegében koncessziós szerződések - 2012-ig érvényben vannak, így érdemi verseny csak egyes, városi közlekedési céggel is rendelkező településeken belül van.
Ha befejeződik a közúti és vasúti személyszállítás reformja, az évi 40-50 milliárd forintos megtakarítást eredményez - mondta a miniszter. Emlékeztetett arra, hogy csak a MÁV évente 160 milliárd forintba kerül az adófizetőknek. Arról, hogy a párhuzamosságok megszűnése miatt felszabaduló kapacitások hány ember elbocsátását teszik szükségessé, még nincsenek pontos számítások. A MÁV 39 800 dolgozójából az idén várhatóan 2500-at küldenek el, túlnyomó többségüket a 8500 fős adminisztratív állományból.