Öt autópályát avatnak 2007-ben

2007.02.08. 12:32
2007-ben újabb csaknem száz kilométerrel bővülhet az autópálya-hálózat, öt szakaszon várható miniszteri vizit, pecsenyesütés, dínom-dánom év végéig. A leghosszabb az M3-as Nyíregyházáig vezető szakasza lesz, a legnagyobb jelentőségűnek az M0-s keleti szektorának átadása ígérkezik. Az M0-M6 összekötése tovább csúszik, folytatódhat viszont a Duna-menti sztráda továbbépítése Bólyig.

A tavalyi hét után idén öt szakaszon avathatnak autópályát. Nemcsak az átadott utak mennyisége, azok hossza is csökken, de hát nincs minden évben választás.

Így a tavalyi 155 után csak 96,7 kilométerrel bővül a sztrádahálózat. A várhatóan márciustól a Nemzeti Autópálya Zrt. utódjaként működő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt.-nél az egyes utak forgalomba helyezésének időpontját még nem, csak a műszaki átadások idejét tudják (a forgalomba helyezés ezt követi néhány héttel).

Átadások Nyíregyházától Nagykanizsáig

Elsőként, június végére a dunaújvárosi Duna-hídnak kell elkészülnie – mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője. Ez egyelőre csak a Fejér megyei ipari központot és az oda vezető M6-ost, a 6-os és a 62-es főutakat köti össze Dunavecsénél az 51-es főút új, a települést keletről elkerülő szakaszával, majd egyszer azonban a Veszprém-Szolnok közötti M8–M4 autópálya része lesz.

 
    Autópálya-átadások 2007-ben
  Műszaki átadás ideje   Útszakasz   Hossz   Építési költség   Kivitelező
  Június   M8 Dunaújvárosi Duna-híd   5,2 km   53,6 milliárd   Vegyépszer–Hídépítő
  Július   M7 Nagykanizsa–Sormás   12 km   35 milliárd*   Betonút
  Augusztus   M7 Zamárdi–Balatonszárszó   14 km   74 milliárd   Hídépítő–Strabag
  Szeptember   M3 Görbeháza–Nyíregyháza   39 km   80 milliárd   Betonút
  December   M0 keleti szektor   26,5 km   42,2 milliárd**   Egút–Debmút; Porr–Viadom–Terrag
  * Nemcsak ennek, hanem a 18 kilométeres Nagykanizsa–Becsehely szakasznak az építési költsége.
** További mintegy 30 milliárd forint az M31-esre.

    Autópálya-átadások 2006-ban
  Átadás ideje   Útszakasz   Hossz   Építési költség   Kivitelező
  Április   M35 debreceni elkerülő   12,7 km   22 milliárd   Mota–Engil
  December   M35 Görbeháza–Debrecen   35 km   68,7 milliárd   Strabag
  Június   M6 Érd–Dunaújváros   52 km   125 milliárd   M6 Autópálya Építési Kkt.
  Augusztus   M3 nyíregyházi elkerülő   8,5 km   32,9 milliárd   Egút
  Március   M7 Ordacsehi–Balatonkeresztúr   26 km   62 milliárd   Vegyépszer
  December   M7 Becsehely–Sormás   6 km   12 milliárd   Betonút
  Március   M5 Szeged–határ   15 km   n. a.   Strabag
 

Befejeződik idén az M3-as építése: a sztrádaszakasz nyolc hónapos csúszással szeptemberre ér el Nyíregyházáig. Ez a 39 kilométer lesz a leghosszabb szakasz, amit az idén átadnak. Ezzel mindhárom északkelet-magyarországi nagyvárosból közvetlenül el lehet majd jutni a fővárosba.

Nyíregyháza is megkapja (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Nyíregyháza is megkapja (sötétkékkel, amit idén adnak át)

Júliusban és augusztusban avatnak egy-egy M7-es szakaszt: előbb a Nagykanizsa és Sormás közötti 12 kilométert (ami nagyrészt a sztráda nagykanizsai elkerülő szakasza), így a város északkeleti részétől szinte a horvát határig közvetlen sztrádakapcsolat lesz. A második a Zamárdi–Balatonszárszó közötti 14 kilométeres, a köröshegyi viaduktot is magába foglaló szakasz lesz, így a fővárostól a Balaton délnyugati partjáig szintén közvetlenül autópályán lehet eljutni.

Hajszálnyira a határtól

Ezt követően az M7-esből már csak a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakasz, továbbá a Letenyétől a horvát határig vezető 1,1 kilométer és a Mura-híd hiányzik majd.

Előbbi kivitelezőjét tavaly szeptemberben választották ki, a Viadom vezette konzorciumnak jövő májusra kell átadnia a korábbiaktól eltérő műszaki megoldással és így olcsóbban épülő szakaszt. Utóbbiból az 1,1 kilométert a Betonút és a Mota konzorciuma építheti, míg a hídra a magyar és a horvát állam közös nemzetközi pályázatot írt ki, ez a beruházás szintén elindulhat még 2007-ben.

Tovább a Duna mentén

Elkerülik Nagykanizsát (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Elkerülik Nagykanizsát (sötétkékkel, amit idén adnak át)

Ezeken kívül két további projekt kezdődhet idén. Az egyik az M6-os továbbépítése Dunújvárostól Bólyig, a másik az M31-es gyorsút, az M0 keleti szektorának összekötése Gödöllőnél az M3-assal.

Magát a keleti szektort december végéig kell elkészíteni a 4-es főúttól az M3-as autópályának a mostani 2/B főutas, fóti csomópontjáig. A kivitelezők ősszel csúszásban voltak a kedvezőtlen időjárási viszonyok és az egyik szakaszon leállított építkezés miatt, de a vártnál enyhébb tél és egy esetlegesen korán érkező tavasz segíthet a lemaradás ledolgozásában.

Építik, de nem lesz kész

Három olyan autópálya-szakasz van, ahol már építkeznek, de idén nem lesz átadás. Az egyik a már említett Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti M7-es, a másik az M0-s északi Duna-hídja. A hivatalosan Megyeri hídnak elnevezett Colbert hidat jövő júliusra kell átadni, építését – akárcsak a dunaújvárosiét – főleg a tavaly tavaszi árvizek hátráltatták.

Augusztustól lesz egy nagy viaduktunk (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Augusztustól lesz egy nagy viaduktunk (sötétkékkel, amit idén adnak át)

Szintén nem készül el idén az M6-osnak az M0 és Érd közötti szakasza. A néhány kilométeres út átadására most már csak részhatáridők vannak. Béni Gyöngyi szerint a kivitelező és a beruházó is számos nem várt nehézséggel találkozott. Csak a kisajátítások egyéves csúszást okoztak, míg a kivitelező Vegyépszernek a közművekkel vannak problémái. Ahol olyan hatalmas közművek vannak, mint Kelenföld távfűtése vagy a Mol vezetékhálózata, ott minden közművet külön kell engedélyeztetni, és csak az év bizonyos napjain lehet azokat kiváltani – fogalmazott a szóvivő.

Elkerülők, körforgalmak

Már nemcsak a gyorsúthálózat továbbépítése és az uniós forrásból megvalósuló közutas projektek tartoznak a korábbi autópályacéghez, hanem minden más közutas fejlesztés, és az uniós forrásból megvalósuló vasutas beruházások is.


Kattintson a nagyításhoz!

Előbbiekből idén főként kapacitásbővítési – ezen belül is elsősorban négynyomúsítási – munkálatokat végeznek, ezek mellett települési elkerülőket építenek, veszélyes csomópontokat körforgalmúsítanak, és folytatódik a 11,5 tonnás burkolatmegerősítési program is. A NIF több mint 200 projektet kezel, ezek egy részén már építkeznek, de vannak olyanok is, amelyeknek még csak az előkészítése folyik.

Az első fél évben kezdődő építések – vagy folyamatban lévő közbeszerzési tenderek – közé tartozik a győri keleti elkerülő megépítése, a 6-os főúti dunaújvárosi csomópontjának átépítése, a 86-os váti elkerülője vagy az 56-os főút szekszárdi tehermentesítőjének építése. Idén két, a határátkelőkhöz vezető utat is korszerűsítenek, a Lónya és Barabás, valamint a Létavértes és Debrecen közötti utakat.

Vasútfejlesztés gőzerővel

A folyamatban lévő vasúti projektekből öt nagyobb beruházás befejezése várható – mondta Béni Gyöngyi. Ebben az évben fejezik be a Cegléd–Szolnok szakasz korszerűsítését, Vecsés, Üllő és Monor felszerelését elektromos biztosító rendszerekkel, az érdi peronépítést, a Pestszentlőrinc és Vecsés közötti vágányokon végzett munkákat, valamint a Ferihegy 1-es terminálnál a vasúti megállóhely kialakítását. Két új beruházás indul, a Budapest–Székesfehérvár és a Szolnok–Debrecen szakaszon egyaránt korszerűsítést kezdenek.