Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A hídépítők Chuck Norrisra szavaztak

2006.09.12. 11:01
Azt még senki sem tudja, hogy hivatalosan hogyan hívják majd a jövőben az M0-s körgyűrű északi hídját. Annyi bizonyos csak, hogy az internetes szavazójátékot Stephen Colbert amerikai humorista nyerte meg, begyűjtve a szavazatok negyedét. Az építményt - ha minden a tervek szerint halad - 2008-ban adják át. Mi most megnéztük, hogy mi látszik a jókora nemzetközi visszhangot kiváltó Colbert hídból.

Iszaposra ázott talajon evickélünk célunk felé: saját szemünkkel szeretnénk látni, hol tart a Stephen Colbert híd építése. A kezdetben csak szemerkélő, majd egyre jobban nekikezdő eső sem tántorít el az építőipari finomságok élvezetétől, mint ahogy az sem, hogy tudvalévő: a híd építése lényegében még el sem kezdődött - maga Kóka János jelentette be, hogy az átadás nyolc hónapot csúszik.

Persze kérdés, hogy mitől számítjuk a híd építését. Ha az első kapavágástól, akkor már úgy is tekinthetjük: javában tartanak a munkák. A földmunkák rég (azaz tavasszal) elkezdődtek, és nem sok kell ahhoz, hogy a hídpálya elemeit is elkezdjék építeni. Arról az egyik ott dolgozó mérnök világosít fel, hogy tulajdonképp nem egy hídról van szó, hanem mindjárt ötről. A névadási lázról elhíresült építmény a pesti partot köti össze a Szentendrei-szigettel, de azon kívül lesz még négy másik, hídnak számító objektum is: így például a Szentendrei-szigeten is pilléreken vezet az autópálya, s a Kis-Duna ágon, valamint a pesti és a budai oldali ártéren is híd vezet keresztül.

Csak Norrisz

Az építési területet a budai oldal felől közelítjük meg, itt már áll az a hatalmas szerkezet, amely a hídelemeket gyártja le és juttatja a helyükre. A mérnökök teljesen egyedi megoldásokat alkalmaznak a híd építésekor, meséli kísérőnk, aki lelkesen magyarázza a laikusok számára szinte érthetetlen műszaki részleteket.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Az építők természetesen figyelemmel kísérték a névadás körüli nemzetközi felhajtást, jót mulattak a kezük nyomán formálódó műtárgy névjavaslatain. Az építők maguk sem vették túl komolyan, közülük sokan Chuck Norrisra szavaztak, tudjuk meg két agyagos pocsolya között félúton.

Különlegessége lesz a hídnak (illetve a hidak összességének), hogy ívelt nyomvonalon vezet majd az útpálya, így a dőlésszög változása miatt eltérő módon kell a pályaelemeket legyártani és a helyükre juttatni. A műveletek sok meglepő fordulattal járhatnak - mivel nem kevés a korábban ki nem próbált eljárások száma -, így pár napos csúszásokra számítani kell.

A helyszínen látott betonképződmények jó része el fog tűnni mire a híd elkészül, a technológia jellegzetessége ugyanis, hogy jó pár tonna vasbeton- és acélszerkezetet kell készíteni a helyszínen ahhoz, hogy a hídelemeket helyben le lehessen gyártani. Ezeket később elbontják, és mennek az útalapba.

Két víz között

A helyszínen jelenleg látható egyik legérdekesebb elem az úgynevezett tolósajtó (ejtsd: toló-sajtó, nem pedig tolós-ajtó). A hidraulikus szerkezet mozgatja a helyükre a roppant hídelemeket, percenként körülbelül húsz centiméteres sebességgel csúsztatva előre a jókora vasbeton kereteket. A feladat nagyságához képest aprónak tűnő, kékre festett szerkezetből kettő van, a hídelemek csúsztatásához teflon borítású lemezeket használnak majd.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Ahogy a Duna felé haladunk, úgy válnak egyre láthatóbbá a már félkész pillérek. A Kis-Duna ágban is javában zajlik a pillérépítő munka, a mederben kialakított területen bokáig érő vízben dolgoznak körülbelül tucatnyian - öt méterrel a vízszint alatt. A zord körülmények között dolgozó emberek alul-felül áznak, hárman épp a be-betörő víz ellen védekeznek a szakadó esőben.

Colbertisztán

Az ideiglenes pontonhídon átmegyünk a Szentendrei-szigetre, ahol jelenleg a támaszok alapozása és az elektromos hálózat kiépítése tart. Itt is híd lesz, mivel a hosszadalmas engedélyeztetési procedúra során az illetékes hatóság kikötötte: a kivitelezők nem érhetnek hozzá a főváros ivóvízbázisához, amely a sziget alatt terül el.

A Nagy-Duna-ághoz érve konstatáljuk, hogy a Stephen Colbert hídnak még nyoma sincs, csupán a pesti oldalon dekkoló Clark Ádám úszódaru, a cölöpöző uszály meg pár másik hajó árulkodik arról, hogy hamarosan belevágnak az impozáns tereptárgy építésébe. A tervek szerint 2008-ban adják át az M0-s körgyűrű északi hídját, addig az is kiderül, hogy a földrajzinév-bizottság hogyan dönt a név felől. Távozófélben felmerül a javaslat, hogy mivel több hídról van szó, a szavazáson jó eredményt elért névjavaslatok ne vesszenek kárba: legyen Pató Pálnak, Zrínyinek, Colbertnek, Stewartnak is hídja.