A hídépítők Chuck Norrisra szavaztak

2006.09.12. 11:01
Azt még senki sem tudja, hogy hivatalosan hogyan hívják majd a jövőben az M0-s körgyűrű északi hídját. Annyi bizonyos csak, hogy az internetes szavazójátékot Stephen Colbert amerikai humorista nyerte meg, begyűjtve a szavazatok negyedét. Az építményt - ha minden a tervek szerint halad - 2008-ban adják át. Mi most megnéztük, hogy mi látszik a jókora nemzetközi visszhangot kiváltó Colbert hídból.

Iszaposra ázott talajon evickélünk célunk felé: saját szemünkkel szeretnénk látni, hol tart a Stephen Colbert híd építése. A kezdetben csak szemerkélő, majd egyre jobban nekikezdő eső sem tántorít el az építőipari finomságok élvezetétől, mint ahogy az sem, hogy tudvalévő: a híd építése lényegében még el sem kezdődött - maga Kóka János jelentette be, hogy az átadás nyolc hónapot csúszik.

Persze kérdés, hogy mitől számítjuk a híd építését. Ha az első kapavágástól, akkor már úgy is tekinthetjük: javában tartanak a munkák. A földmunkák rég (azaz tavasszal) elkezdődtek, és nem sok kell ahhoz, hogy a hídpálya elemeit is elkezdjék építeni. Arról az egyik ott dolgozó mérnök világosít fel, hogy tulajdonképp nem egy hídról van szó, hanem mindjárt ötről. A névadási lázról elhíresült építmény a pesti partot köti össze a Szentendrei-szigettel, de azon kívül lesz még négy másik, hídnak számító objektum is: így például a Szentendrei-szigeten is pilléreken vezet az autópálya, s a Kis-Duna ágon, valamint a pesti és a budai oldali ártéren is híd vezet keresztül.

Csak Norrisz

Az építési területet a budai oldal felől közelítjük meg, itt már áll az a hatalmas szerkezet, amely a hídelemeket gyártja le és juttatja a helyükre. A mérnökök teljesen egyedi megoldásokat alkalmaznak a híd építésekor, meséli kísérőnk, aki lelkesen magyarázza a laikusok számára szinte érthetetlen műszaki részleteket.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Az építők természetesen figyelemmel kísérték a névadás körüli nemzetközi felhajtást, jót mulattak a kezük nyomán formálódó műtárgy névjavaslatain. Az építők maguk sem vették túl komolyan, közülük sokan Chuck Norrisra szavaztak, tudjuk meg két agyagos pocsolya között félúton.

Különlegessége lesz a hídnak (illetve a hidak összességének), hogy ívelt nyomvonalon vezet majd az útpálya, így a dőlésszög változása miatt eltérő módon kell a pályaelemeket legyártani és a helyükre juttatni. A műveletek sok meglepő fordulattal járhatnak - mivel nem kevés a korábban ki nem próbált eljárások száma -, így pár napos csúszásokra számítani kell.

A helyszínen látott betonképződmények jó része el fog tűnni mire a híd elkészül, a technológia jellegzetessége ugyanis, hogy jó pár tonna vasbeton- és acélszerkezetet kell készíteni a helyszínen ahhoz, hogy a hídelemeket helyben le lehessen gyártani. Ezeket később elbontják, és mennek az útalapba.

Két víz között

A helyszínen jelenleg látható egyik legérdekesebb elem az úgynevezett tolósajtó (ejtsd: toló-sajtó, nem pedig tolós-ajtó). A hidraulikus szerkezet mozgatja a helyükre a roppant hídelemeket, percenként körülbelül húsz centiméteres sebességgel csúsztatva előre a jókora vasbeton kereteket. A feladat nagyságához képest aprónak tűnő, kékre festett szerkezetből kettő van, a hídelemek csúsztatásához teflon borítású lemezeket használnak majd.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Ahogy a Duna felé haladunk, úgy válnak egyre láthatóbbá a már félkész pillérek. A Kis-Duna ágban is javában zajlik a pillérépítő munka, a mederben kialakított területen bokáig érő vízben dolgoznak körülbelül tucatnyian - öt méterrel a vízszint alatt. A zord körülmények között dolgozó emberek alul-felül áznak, hárman épp a be-betörő víz ellen védekeznek a szakadó esőben.

Colbertisztán

Az ideiglenes pontonhídon átmegyünk a Szentendrei-szigetre, ahol jelenleg a támaszok alapozása és az elektromos hálózat kiépítése tart. Itt is híd lesz, mivel a hosszadalmas engedélyeztetési procedúra során az illetékes hatóság kikötötte: a kivitelezők nem érhetnek hozzá a főváros ivóvízbázisához, amely a sziget alatt terül el.

A Nagy-Duna-ághoz érve konstatáljuk, hogy a Stephen Colbert hídnak még nyoma sincs, csupán a pesti oldalon dekkoló Clark Ádám úszódaru, a cölöpöző uszály meg pár másik hajó árulkodik arról, hogy hamarosan belevágnak az impozáns tereptárgy építésébe. A tervek szerint 2008-ban adják át az M0-s körgyűrű északi hídját, addig az is kiderül, hogy a földrajzinév-bizottság hogyan dönt a név felől. Távozófélben felmerül a javaslat, hogy mivel több hídról van szó, a szavazáson jó eredményt elért névjavaslatok ne vesszenek kárba: legyen Pató Pálnak, Zrínyinek, Colbertnek, Stewartnak is hídja.