További Magyar cikkek
Tizenegy autópálya-szakasz átadását tervezi a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 2010-ig. A tárca tájékoztatása szerint ebből jövőre öt, összesen 75 kilométernyi sztráda készül el; ezek közül kettő erről, míg egy még az elmúlt évről csúszik 2008-ra.
Jövőre befejeződik az M7-es megépítése: a minisztérium tervei szerint átadják a 36 kilométeres Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszt, továbbá a Letenye–országhatár közötti egy kilométert és a határon a Mura-hidat is. Előbbinek májusra kell elkészülnie az eredeti tervek szerint – bár a kivitelezést elnyert konzorciumból kiesett a csődbe ment Viadom –, így jövő nyáron a határig, sőt ha a horvátok is időben elkészülnek, akár Dubrovnikig is eljuthatunk autópályán.
Utóbbinak, az M7-est a horvát A4-es autópályával összekötő hídnak az építését épp ezekben a napokban kezdte el a nyolcmillió eurós közbeszerzési tendert elnyert horvát Hidroelektra Niskogradnja d.d., amely a július eleje óta tartó előkészületi munkák után a horvát oldali hídfő cölöpözésével indította a munkát. A négysávos, 216 méter hosszú Mura-hidat 2008. szeptember 30-ig kell megépíteni (ehhez horvát oldalon még egy 1,3 kilométeres sztrádaszakaszt fognak megépíteni).
Adósságtörlesztés aszfaltból, betonból
Az M7-es mellett más régi adósságok is elkészülnek jövőre. Ha minden igaz, talán át tudják adni az M6-osnak az M0-s és a jelenlegi végcsomópont, az érdi tető közötti 8,3 kilométeres szakaszát. Ezt az első közbeszerzési eljárás szerint 2006 elejére kellett volna elkészíteni, ám a területszerzés nehézségei miatt a kivitelező Vegyépszer még abban sem lehet biztos, hogy jövőre valóban befejezi az M0-s egy szakaszának 2x3 sávosra bővítésével kiegészített munkát.
A talán legjobban várt útszakasz is elkészülhet jövőre: a kivitelezők szerint nyár elejére befejezhetik az M0-s eredetileg idei átadással tervezett, de az M6-oshoz hasonlóan területszerzés miatt csúszó, 26,5 kilométeres keleti szektorát. Mivel még mindig nem sikerült minden területről megállapodni a tulajdonosokkal, így ott is vannak olyan néhány száz méteres szakaszok, ahol el sem tudták kezdeni a munkát.
Ha ez a szakasz elkészül, a körgyűrű – feltéve, hogy az M6-ost is átadják – összekapcsolja valamennyi, a fővárosból induló autópályát (M1, M3, M5, M6, M7), valamint az M2-es autóutat, a Budapest közelében gyorsforgalmi kiépítettségű 4-es, továbbá a 2-es, 3-as, 31-es, 5-ös, 51-es, 6-os és 7-es főutakat. A lista bővülése várhatóan csökkenti a budapesti forgalmat, ám kérdés, hogy a kétszer kétsávos, már most is folyton bedugult déli szektor hogyan tudja elvezetni az M3-asról érkező vagy oda tartó jelentős kamionforgalmat.
Majdnem kész körgyűrű
Sőt, a lista tovább bővül, amint átadják, várhatóan szintén jövő nyáron, az M0-s északi Duna-hídját. Az ország legdrágább, 62 milliárdos beruházással épülő hídja – amely valójában öt híd együttese lesz – ugyancsak nyolc hónapos csúszással épül meg a mostani tervek szerint; itt azonban nem a területszerzés, hanem a Duna tavalyi árvize okozta a késést. Ha befejezik, ez a körgyűrűhöz kapcsolja a 11-es főutat is.
A jövőre elkészülő mintegy 75 kilométernyi utat 2009-ben egyetlen átadás követi: megépül az M0-s és Gödöllő között a 12 kilométer hosszú M31-es, amely vonzóbbá teszi a körgyűrűt az M3-ast használók számára. Ennek a közbeszerzési pályázatát a közeljövőben tervezik kiírni. Az igazi nagy átadáshullám 2010-ben lesz – feltéve, hogy a sztrádaépítések a megszokottól eltérően, akkor nem fognak 6-8 hónapokat csúszni.
Kultúra és választások
A választások évében készül el az M6-M60 három szakasza a Dunaújváros–Szekszárd–Bóly–Pécs nyomvonalon (a 2010 ebben az esetben azért is sürgető határidő, mert akkor lesz a hazai nagyvárosok közül egyedül sztráda nélküli Pécs Európa kulturális fővárosa). Ez a ppp-ben megvalósuló sztrádaépítés 146 kilométerrel növeli meg a hazai gyorsúthálózatot.
Ugyancsak 2010-ben készül el a 41,6 kilométer hosszú M43-as autópálya Szeged és Makó között, aminek a megépítése a Románia uniós csatlakozását követően megnövekedett tranzitforgalom miatt fontos. És egy, a tranzitforgalom miatt ennél is fontosabb beruházás szintén véget érhet 2010-ben: ekkorra tervezi a GKM az M0-s teljes déli szektorának 2x3 sávosra szélesítését, ennek részeként egy új híd, valamint az 51-es főút és az M5-ös között egy új szakasz építését.
A prognosztizált 11 átadásból azon az öt helyen folyik munka, ahol 2008-as átadást terveznek. Az M6-M60 három szakaszából kettőre kiírták a koncessziós pályázatot – döntés legkésőbb november közepére várható –, míg a harmadikra várhatóan ősszel fogják. A többi azonban még csak tervezési-előkészítési fázisban van, ami szintén kétségessé teheti, hogy időben elkészül. Különösen az kérdéses, tartható lesz-e az M31-es átadása, de szakemberek szerint feszített tempóban kell dolgozniuk a körgyűrű szélesítésén, valamint az M6-M60 építőinek is, hogy tartsák a 2010-es határidőt.
A beruházások közül háromra költenek uniós pénzt a 2007–2013-as költségvetésből: az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszára (45 milliárdos, 100 százalékos támogatás), az M0-s déli szektorának szélesítésére (75 milliárd, 100 százalék) és az M43-asra (49 milliárd, 82 százalék). Ugyancsak uniós támogatás felhasználásával – de még az M0-s keleti szektorára 2004-ben kapott pénz részleges átcsoportosításával és így annak megmentésével – épülhet meg az M31-es. Így a 2010-re elkészülő sztrádák már minimális terhet jelentenek a költségvetésnek, miközben remekül használhatók a kampányban.