Összeomlott a menetrend Ferihegyen

2008.12.10. 06:40
Határozatlan idejű, általános sztrájk kezdődött reggel 6 órakor Ferihegyen. Egy órával később leállt az utasbiztonsági ellenőrzés, káosz alakult ki. A munkabeszüntetést meghirdető egyik szakszervezet szerint a vezérigazgató felírta a sztrájkolók nevét.

Reggel hétkor leállt az utasbiztonsági ellenőrzés Ferihegyen, emiatt nem tudnak gépeket indítani a következő 2-4 órában, nagyon rosszul állunk, mondta az Indexnek Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Legalább egy tucat járat nem tud felszállni a körülbelül fél tízig tartó reggeli csúcsban. A szóvivő elmondta, hogy a fogadással nincs gond, a gépek rendben tudnak landolni Ferihegyen, bár a földi irányítást is érinti a munkabeszüntetés. Hozzátette, a reptéri dolgozók belépési pontjait is blokkolják, az ő biztonsági ellenőrzésük sem megoldott, így pedig akik jönnének dolgozni, azok sem tudják felvenni a munkát.

Helyszíni beszámolók szerint többen hazamentek a reptérről, miután a hangosbemondón meghallották, hogy nem indulnak gépek. A 2A terminál indulási csarnoka megtelt a várakozó utasokkal.

Németh Krisztina, a Malév szóvivője elmondta, hogy a sztrájk miatt megszűnt utasbiztonsági ellenőrzést nem tudják pótolni, így ha a helyzet nem javul, a légitársaság is leállítja a jegykezelést. Hozzátette: öt reggeli járatuk rendben elindult, most felmérik, hogy a többi járatra érkezett utasok közül hányan estek át még időben az utasbiztonsági ellenőrzésen.

A szerdai érkező járatok közül utolsóként a Damaszkuszból érkező szállt le 6.27-kor, az induló gépek közül a Milánóba tartó szállt fel utoljára 7.49-kor.

További járatinformáció a bud.hu honlapon található.

Szollár szerint kamikaze akció

Szollár Domokos szerint a szakszervezeteknek engedniük kell ahhoz, hogy "engedni tudjunk". Utalt arra, hogy Európa-szerte naponta százával szűnnek meg a munkahelyek, Ferihegyen nincs leépítés. "Jól keresnek, idén 9 százalékos bérfejlesztést kaptak, az átlagbér bruttó 250-270 ezer forint. Aki megnézi a pénzügyi válság tanuságait, az láthatja, olyan cég tud talpon maradni, amelyik jól működik, nincsenek üres járatok. A 2006-ban kezdett átalakításoknak köszönhetően nincs ma leépítés, aki ez ellen küzd, az kamikaze akcióval a munkahelyeket veszélyezteti. Én szégyellem magam az utasok előtt, és persze azok előtt, akik most vesztették el az állásukat, az együgyű szakszervezetek helyett" - tette hozzá a szóvivő.

LESZ: a vezérigazgató ordibált

Csorba Attila, a sztrájkot hirdető egyik érdekképviselet, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke kifogásolta, hogy a reggel 6-kor sztrájkba lépő munkavállalókkal a vezérigazgató "ordibált" és egy lapra felírta a nevüket, ami a szakszervezeti vezető szerint munkahelyi zaklatásnak minősül. Ez ellen az érdekképviselet a leghatározottabban fel fog lépni - tette hozzá. Megjegyezte: javasolták a munkáltatónak a tárgyalások folytatását, ám a BA válasza szerint legkorábban péntek délelőtt ülhetnek tárgyalóasztalhoz a felek.

Szollár Domokos cáfolta, hogy a munkaadó megfenyegette volna a sztrájkoló munkavállalókat.

Öt hónapja tárgyaltak

A határozatlan idejű, általános sztrájkot két szakszervezet hirdette meg, miután eredménytelenül zárultak a munkáltatóval folytatott tárgyalások.

A Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) átalakításának teljes felfüggesztését és egy új kollektív szerződés aláírását követelte. Utóbbival kapcsolatban a Budapest Airport hangsúlyozta, hogy a sztrájktárgyalás nem alkalmas fórum a kollektív szerződés módosításáról folytatott tárgyalásra. A megfelelő fórum a június 24-én kezdett tárgyalássorozat folytatása, melyen a Budapest Airport valamennyi reprezentatív érdekképviselete jelen van.

A BA közel öt hónapja kezdett tárgyalásokat a kollektív szerződés módosításáról, mert a vállalatnak korszerű működési alapdokumentumra van szüksége, amellyel képes reagálni a változó piaci igényekre és állja a versenyt a konkurens repülőterekkel. A módosítással a BA újra kívánja gondolni a repülőtéri munkaszervezés egészét, beleértve a munkarendeket és a munkaidőkereteket. A módosítandó kollektív szerződés megkötötte a munkáltató kezét, nehézkesé és pazarlóvá tette a ferihegyi repülőtér üzemeltetését.

Az RDSZSZ másik követelése, az átalakítási program felfüggesztése a Budapest Airport számára elfogadhatatlan. A szerkezeti átalakítás 2006-ban kezdődött azzal a céllal, hogy a BA a XXI. század elvárásainak megfelelő vállalattá váljon, képes legyen gyorsan és hatékonyan reagálni a kihívásokra - áll a BA közleményében.

A BA tovább folytatja az üzemeltetési részleg átalakítását. Továbbviszi a takarítás kiszervezését, amiről már 2006 februárjában megállapodott valamennyi reprezentatív szakszervezettel. A BA minden átalakításról a jogszabályoknak megfelelően, folyamatosan konzultált az érdekképviseletekkel. Az átalakítás nem jár csoportos létszámleépítéssel.