Alább szó szerint közüljük a szakszervezetek korábban közzétett 12 követelését, az Indexen 10:07-kor közétett, két poszttal lejebb olvasható, a Budapest Airport vezetése által a dolgozóknak közvetlenül eljutatott megállapodástervezet értékeléséhez:
1. A vállalatvezetés hagyjon fel az eddig 120 munkatársunk állásába kerülő leépítésekkel. Naponta egy-két munkatárs kirúgása vagy elüldözése ugyanis a rettegés légkörét honosította meg Ferihegyen. Hozzák nyilvánosságra, milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra. Kérjük, ne hivatkozzanak többet az Útiterv c. dokumentumra, az ugyanis semmitmondó, terjedelme pedig egyetlen oldal.
2.A BA Zrt. töltse fel a létszámhiányt minden munkakörben, nem tartható, és veszélyes is a rendszeres túlmunkavégzés. Egyes munkakörökben évek óta kötelező a túlmunka, a munkarendek kiszámíthatatlansága pedig a magánéletet is tervezhetetlenné teszi.
3. Kérjük a menedzsmentet, hogy az elmúlt három évben elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ez egyformán igaz a túlórákra, és a biztonsági szolgálatot megillető veszélyességi pótlékra („különleges körülmények ösztönzője”).
4. Az időszakonként meg-meghosszabbított, határozott idejű munkaszerződéseket a szabályoknak megfelelően váltsák fel határozatlan idejű szerződésekkel.
5. Bár a vaspondrók és hangyák jelentős részét követeléseink hatására idén ősszel kiirtották, a pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget!
6. Miután a dolgozókat védő előző kollektív szerződést egyoldalúan felmondta, a BA vállaljon kötelezettséget, hogy ha elfogadunk egy új KSZ-t, amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai.
7. Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén. Az érdekképviselet korlátozás nem csak törvényt, de az Alkotmányt is sérti.
8. A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket, a következő három évben ne indítson ilyet. Az eddigi kiszervezések eredménye nyomán a minimálbéres, jogfosztott és kizsigerelt dolgozók maradtak Ferihegyen, és esett a szolgáltatások színvonala is.
9. A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot. Kérjük, hogy a biztonsági ellenőr beosztásban dolgozókat is illessék meg az utasbiztonsági ellenőrök jogai.
10. Kérjük a munkáltatót, hogy megszületett jogerős bírósági ítélet alapján még az idén szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, és a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét az ingatlanban.
11. Kérjük a Munkáltatót, hogy a szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat, különös tekintettel arra, hogy a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
12. Kérjük a bérfeszültség rendezését, mert nagy ellenérzéseket szül, hogy ugyanazon munkát végző emberek fizetései között óriási különbségek vannak.
Egyórás késéssel ugyan, de elindul a CSA és a Malév prágai járata, felszáll a Malév és az Air France Párizsba induló gépe és a menetrend szerinti időpontban indul a TAP lisszaboni és a Lufthansa müncheni járata is. Az easyJet délutáni berlini gépe másfél órás késéssel indul, és időben száll fel a Germanwings stuttgarti, valamint a British Airways londoni járata.
Megállapodtak az Orangeways-zel arról, hogy a diszkont busztársaság - igény szerint - elszállítja az utasokat a környező országok reptereire, Pozsonyba, Prágába, Bécsbe és Kolozsvárra 1.700-4.500 forint közötti összegért.
(MTI)Rendben, késések nélkül zajlott az esti-éjszakai és a kora hajnali forgalom a ferihegyi reptéren, mert a szerda napközbeni kettővel szemben három biztonsági kaput is működtetni tudtak a sztrájk miatt lebénult reptéren, mondta el érdeklődésünkre Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője. Tájékoztatása szerint a helyzet reggel nyolckor, a nappali váltás munkába állásakor megváltozhat, az, hogy csütörtökön mekkora fennakadások várhatóak, akkor fog eldőlni.
Mint mondta, a BA minden erejét a Ferihegy 2 terminál működtetésére fordítja, így aki eredetileg az 1-es terminálról indult volna, az is a 2-esre menjen, legalább három órával a járat indulása előtt. De mindenekelőtt tájékozódjon a légitársaságok vagy a reptér honlapján, nem törölték-e a járatát.
Kitartanak a Ferihegyen sztrájkot hirdetett szakszervezetek, és elutasítják a munkaadó arra vonatkozó ultimátumát, amellyel a sztrájk felfüggesztéséhez kötötte az egyeztetések folytatását, mondta el Kovács Zoltán a munkabeszüntetést hirdető egyik szakszervezet, az RDSZSZ sztrájkbizottságának elnöke csütörtök reggel. Véleménye szerint a sztrájk az első napon sikeres volt, a dolgozók jelentős támogatottságát élvezte és hasonló helyzetre számítanak csütörtökön is. Kudarcot csak az jelentett, hogy a menedzsment nem volt hajlandó egyeztetni a sztrájk alatt, ehelyett "Európában szokatlan módon sértegette a munkavállalókat és ultimátumot adott".
Nincs káosz, de már reggel hétre hosszú sorok alakultak ki a biztonsági ellenőrzőpontoknál a ferihegyi reptéren. Az utasok az MTI helyszíni tudósítója szerint egyelőre viszonylag nyugodtak. A tájékoztató táblák szerint csak a Malév törölte néhány induló és érkező járatát, erről még szerda este döntött a légitársaság. Gépek továbbra is csak a 2B terminálról indulnak, továbbra is csak itt működik a biztonsági ellenőrzés.
Kisebb fennakadásokkal ugyan, de olajozottan működött csütörtökön délelőtt a ferihegyi repülőtér – közölte a Budapest Airport. Tizenegy óráig 28 járatból 23 sikeresen elindult, maximum 5-10 percet késnek gépek és az utasbiztonsági ellenőrzésre sem kell fél óránál többet várni. A Budapest Airport a nap nagy részében olajozott, kiegyensúlyozott működésre számít. A sztrájk miatt ma egyedül a Malév döntött egyes járatainak törlése mellett.
A BA értékelése szerint jelentősen javult a forgalmi helyzet Ferihegyen, bár a két érdekképviselet sztrájkja miatt kizárólag a 2B terminálon történik az utasok beléptetése a tranzitba. A repülőtéren zavartalan az üzemanyag-ellátás is: korábban a szakszervezetek azzal fenyegetek, hogy sztrájkjuk lehetetlenné teszi majd a gépek feltankolását. A Budapest Airport fenntartja korábbi álláspontját: "nem enged a zsarolásnak, a szakszervezeti vezetők önös érdekeit szolgáló irreális követeléseknek". A reptér korábban a sztrájk felfüggesztéséhez kötötte a tárgyalások folytatását.
A Munkástanácsok Országos Szövetsége és a LIGA Szakszervezetek tiltakozik a Budapest Airport magatartása és szóvivőjének nyilatkozatai ellen, a MOSZ az általa törvénysértésnek tartott lépések miatt büntető eljárást kezdeményez a cég vezetése ellen. Az MTI-nek csütörtökön eljuttatott közleményben a MOSZ hangsúlyozza, hogy a BA szóvivőjén keresztül "minősíthetetlen módon sértegeti a munkavállalókat és törvénytelen intézkedéseket hoz a sztrájkban résztvevők ellen". "Ez a magatartás a gyarmatosítók dühe a bennszülöttek lázadásával szemben" - áll a közleményben.
A Liga az Indexhez is eljuttatott közleményében követeli a Budapest Airporttól, hogy a munkaügyi helyzet és a repülésbiztonság mielőbbi helyreállítása érdekében tartsa be a sztrájk törvényben foglaltakat, azonnal kezdje meg a tárgyalásokat a szakszervezetekkel, tartózkodjon a továbbiakban a munkavállalókat kriminalizáló nyilatkozatoktól és nyilvánosan kérjen elnézést szóvivője nyilatkozata miatt.
A ferihegyi repülőtéren ztrájkoló két szakszervezet levélben fordult a Budapest Airport (BA) német tulajdonosához. A Légiközlekedés Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete arra kéri a német Hochtief csoport igazgatótanácsának elnökét, hogy utasítsa a magyarországi menedzsmentet az európai munkajogi standardok követésére, és a valódi párbeszédre.
Az érdekképviseletek szerint a BA vezetőségének semmilyen koncepciója nincs a sztrájk, és az ehhez vezető feszültségek kezelésére. "Tárgyalások helyett ultimátumokat adnak, durván sértegetik, pocskondiázzák a szakszervezeteket, és folyamatosan félretájékoztatják a közvéleményt" - írják a szakszervezetek. Jelezték azt is, hogy a Közlekedési Szakszervezetek Európai Szövetségének polgári légiközlekedési tagozatának tagszervezetei is elítélik a Budapest Airport menedzsmentjének "felelőtlen magatartását és hozzáállását".
A 139 érkező járatból 17-et, 125 induló járatból összesen 15-öt kellett törölni a sztrájk miatt a ferihegyi repülőtéren. A Budapest Airport (BA) kommunikációs igazgatójának csütörtök esti közleménye szerint arra számítanak, hogy pénteken is hasonló szolgáltatási színvonalon, folyamatosan üzemelni fog a reptér.
"A munkabeszüntetésnek nincs általános támogatottsága a BA-n belül. Több dolgozó önkéntes aláírásgyűjtésbe kezdett, (...) a sztrájk ellen emelik fel a hangjukat" - olvasható a közleményben, amely szerint eddig közel százan írták alá a nyilatkozatot, melyben kijelentik, hogy a munkabeszüntetés veszélyezteti a Budapest Airport és ferihegyi repülőtér többi vállalatának munkahelyeit. Ferihegy közel 13 ezer embernek ad munkát.