Szeptembertől drágább lesz taxizni

2006.07.19. 12:28
Szeptembertől a taxis cégek többsége 10-15 százalékkal emeli árait - tudta meg az Index. A személyszállító cégek az adószabályok változása és az üzemanyagok árának folyamatos emelkedése miatt drágítanak. Bár ezek tényezők a tömegközlekedést is sújtják, a volán társaságok és a városi közlekedési cégek egyelőre nem emelnek áraikon.

Szeptember elejétől több fővárosi taxis társaságnál is a mostani drágább lesz az utazás. Bár a 300 forintos alapdíj nem emelkedik - ez ugyanis a fővárosi rendeletben rögzített maximált ár - a kilométerenkénti tarifák társaságonként eltérő mértékben, de emelkedni fognak.

10-15 százalék, 15-20 forint

A Buda Kft., amely két fővárosi taxis vállalkozást, a Budataxit és a Tele5Taxit üzemelteti, 10-15 százalékos áremelésre készül - tudtuk meg Dudás Zoltán ügyvezető igazgatótól. A drágulást részben az üzemanyagárak folyamatos emelkedése, részben az áfatörvény változása - a személyszállítás áfája 15-ről 20 százalékra nő - okozza, de abban szerepet játszik az a közteher-növekedés is, hogy ezentúl az egyéni vállalkozóknak a minimálbér kétszerese után kell tb-járulékot fizetniük. A Budataxi és a Tele5Taxi telefonhívás esetén jelenleg kilométerenként 200 forintos árat alkalmaz, ez 220-230 forintra emelkedhet.


Robert De Niro, a Taxisofőr című filmben
Drágulnak fognak a 6x6 Taxi szolgáltatásai is - mondta Lengyel Sándor, a taxiüzletág vezetője. Az áremelés okai ugyanazok, mint a piaci vetélytársuknál, mértéke várhatóan kilométerenként 15-20 forint lesz. Mivel a 6x6 jelenleg - telefonos hívás esetén - 204 forintos díjjal dolgozik, az új tarifáik 220-225 forint közé emelkedhetnek.

A nem egyéni vállalkozókkal szerződő, hanem alkalmazottakat foglalkoztató Taxi4 szintén emelni fogja ősztől az árait. A cég vezetői arról még nem döntöttek, hogy mennyivel drágítják a szolgáltatásaikat, de csak az áfakulcs változása miatt indokolt lenne egy 15-20 százalékos emelés - közölték a társaságnál, hozzátéve: ehhez jönne még hozzá az üzemanyagok drágulásának hatása. Jelenleg telefonos hívásra 195 forintos kilométerdíjuk van, így egy 20 százalékos emelés után 234 forintra nőne a tarifájuk.

Emelést várnak a fővárostól

A taxis társaságok egyöntetű véleménye szerint időszerű lenne, ha a fővárosi közgyűlés emelné a rendeletben rögzítet maximált tarifákat. A 300 forintos alapdíjat és a 240 forintos kilométerdíjat is hat évvel ezelőtt rögzítették, amikor a benzinárak 210-230, míg a dízelek a 200-210 forintos sávban mozogtak. Azóta az üzemanyagok csaknem másfélszeresükre nőttek, miközben a maximált tarifák nem változtak.

A taxisok elsősorban az alapdíj emelését tartanák fontosnak, általában 450-500 forint körüli árban maximálnák a most 300 forintos tarifát. Ebben az esetben a kilométerdíjakat nem is kellene radikálisan növelni, már csak azért sem, mert a jelenleg 240 forintos maximált árat is csak az utcai fuvarok esetén alkalmazzák, a telefonos megrendelések árai 20-25 százalékkal is elmaradnak a lehetséges maximumtól. Tartanak azonban attól, hogy az őszi önkormányzati választásokig nem drágít a közgyűlés. Egyébként is úgy érzik: egyes képviselők haragszanak rájuk a tavalyi egységáras ötlet elutasítása miatt, így már csak bosszúból sem akarják növelni a tarifák felső határát.

Maradnak a buszjegyek árai

A taxisokkal szemben a tömegközlekedési társaságok az üzemanyagárak emelése és a közterhek növekedése ellenére sem emelik tarifáikat. A Főpolgármesteri Hivatal nem kapott a BKV-tól áremelési javaslatot az üzemanyagok drágulása miatt - közölték a városházán az Indexszel (az esetleges tarifaemelésről a Pénzügyminisztériummal egyetértésben a Fővárosi Közgyűlés dönthet csak.) A tömegközlekedési vállalat összköltségéből pár százalékot tesz ki a gázolaj-beszerzés, így a 20 százalékos üzemanyag-drágulás nem olyan tényező, amelyet a jegy- és bérletárakban érvényesíteni kellene. Azt is megtudtuk, hogy a BKV nem a "benzinkútnál" vásárolja a gázolajat, hanem hosszútávú szerződéseket köt, így a rövidebb kihatású árváltozások nem ugyanúgy érintik a céget, mint például a személyautók magántulajdonosait.

A helyközi és távolsági személyszállítást végző 24 volán társaság sem készül áremelésre - közölték a gazdasági minisztériumban. Ábrahám Gergely szóvivő elmondta: az átfogó személyszállítási reform részeként dolgozzák ki az új tarifarendszert, amelyben nemcsak az árakat, hanem a kedvezmények mértékét és típusát is rögzítik. Erről az egységes koncepcióról először szeptember végén tárgyal a kormány, majd egy társadalmi egyeztetés után október végén fogják az elfogadni, addig tehát biztosan nem drágulnak a buszmenetjegyek.

Debrecenben a helyi tömegközlekedési vállalat július elsejétől már emelte az árait, de ez előre tervezett drágítás volt, nem az üzemanyagárak emelkedése indokolta - már csak azért sem, mert a DKV Rt. csak a város trolibusz- és villamoshálózatát működteti. A DKV vonaljegyei július 1-je előtt 170 forintba kerültek, ez emelkedett 180 forintra.

A Miskolc Városi Közlekedési Rt.-t is érinti az üzemanyagok drágulása, de egyelőre nem készítettek tarifaemelésre vonatkozó előterjesztést. Pontosan nem tudták megmondani, hogy még mekkora üzemanyagdrágulást tud lenyelni a társaság, de azt mondták: egyelőre nincs napirenden a tarifaemelés. A városban 130 forintba kerülnek az előreváltott (tehát nem a buszon, villamoson vett) menetjegyek, 3910 forintba egy felnőtt bérlet.

Mostanában nem készülünk az üzemanyagárak drágulása miatt emelni az árainkat - mondta Kerényi János, a Pécsi Közlekedési Rt. vezérigazgatója. A társaságnál nem volt évközben sem áremelés, vonaljegyeik 145 forintba, felnőtt összvonalas bérletük 3930 forintba kerül.