Nincs pénz a bankkártyás fizetésre

2005.10.05. 13:46
A taxikban csak dombornyomású bankkártyát fogadnak el, azt is csak néhány kocsiban. Az elektronikus kártyák elfogadásához szükséges felszerelés több tíz millió forintba kerülne társaságonként, de erre nincs pénz.
Bevásárlóközpontokban, benzinkutaknál és éttermekben is egyre többen fizetnek bankkártyával. Magyarországon a kártyák számát nézve jól telített a piac, a jegybank adatai szerint tavaly év végéig 6,8 millió bankkártyát bocsátottak ki. A kereskedelmi elfogadóhelyek száma azonban még mindig nagyon alacsony, és nem csak a nyugat-európai országokhoz, hanem a régióhoz képest is. Egy kereskedők körében végzett felmérésből kiderül, hogy leginkább azért biztosítják a kártyás fizetés lehetőségét, mert kötelező. A készpénzes fizetést sokkal kényelmesebbnek és biztonságosnak tartják.

Problémás a borravaló

Magyarországon a taxikban készpénzzel fizetnek az utasok, sokakban fel sem merül, hogy elővegyék a plasztikot. Az Index utánajárt, hogy lehetséges-e egyáltalán a bankkártyás fizetési mód. A megkérdezett taxis társaságok többségében lehetséges, de csak dombornyomásos kártyát fogadnak el. Az elterjedtebb (és olcsóbb) elektronikus kártyákat egyelőre nem tudják elfogadni.

Az autókban mechanikus lehúzók vannak, vagyis fizetésnél (egy bizonyos összeg felett) a taxisnak fel kell hívnia a bankot és ellenőrizni a kártyát. Ez persze pluszköltség, mely akkor térül meg, ha nagyobb borravalót kapnak az utasoktól. A taxis úgy kapja meg a pénzét, hogy a nap végén, vagy egy héten egyszer beviszi az egységet a központba, ott leolvassák róla az egyenlege, és készpénzben megkapja az összeget.

Borravalót adni sem egyszerű kártyás fizetésnél, a taxisok egy része éppen ezért nem híve a kártyás fizetés bevezetésének. Az utasok kétféle módon adhatnak borravalót. Egyrészt odaadhatják készpénzben, de ez nem jellemző. De hozzá is írhatják az összeghez a borravalót, ebben az esetben azonban adózni kell utána. A tapasztalatok szerint egyébként jellemzően a külföldiek fizetnek bankkártyával a taxikban.

Dombornyomás

A Főtaxinál még nem lehet kártyával fizetni, de már tervbe van véve - nyilatkozta az Indexnek a társaság vezérigazgatója. Garamszegi Miklóstól megtudtuk, hogy már készül a tanulmányterv arról, hogy mennyibe kerülne bevezetni az összes taxiban a kártyás fizetést, és hogy egyáltalán van-e erre igény az utasok részéről. Az is probléma lehet, hogy a cég egyéni vállalkozókkal szerződött, és őket is meg kellene győzni. A szükséges felszerelést sem olcsó beszerezni, és egy bankkal is szerződni kell.

A Tele5 Taxit és a Buda Taxit üzemeltető Buda Kft.-nél a kocsik tíz százalékában van kártyaolvasó. A társaságoknál gondolkodnak egy új rendszeren, ennek részleteit azonban nem árulta el Dudás Zoltán ügyvezető igazgató. A City Taxinál lehet dombornyomásos kártyával fizetni, és számos autó van, ahol elektronikus kártyát is elfogadnak - derül ki a cég honlapjáról.

Szeretnék, de drága

A 6x6 Taxiban lehet kártyával fizetni, de csak a dombornyomású kártyákat fogadják el. Az autók egyharmadában van kártyalehúzó egység, így rendelésnél célszerű előre jelezni, hogy kártyával szeretnénk fizetni. A cég vállalja, hogy csúcsidőben is tíz perc alatt kiér a címre - mondta Lengyel Sándor cégvezető. A társaság a K&H Bankkal tárgyal, mert az összes autó felszerelése sok millió forintba kerülne. Egy-egy elektronikus terminál 100-120 ezer forintba kerül, a meglévő taxiórák fejlesztése pedig kocsinként 70-100 ezer forint.

A Taxi 2000-nél is hasonló problémákkal küzdenek. Szenci Szabó János ügyvezető az Indexnek elmondta, az autók 25 százalékában vannak mechanikus lehúzók, így ők is csak dombornyomású kártyákat tudnak elfogadni. A cég elektronikus integrált - tehát taxiórával egybeépített - egységeket szeretne beszerezni, ezek darabja azonban 250 ezer forint körül van.

A Taxi 2000 ügyvezetője elmondta, hogy itthon igen nagy az elmaradás a nyugat-európai országokhoz képest. Ott például teljesen elterjedtek a műholdas helymeghatározó rendszerek, ahol a diszpécser szolgálatot számítógép helyettesíti. A rendszer lényege, hogy a számítógép a címhez lévő legközelebbi taxisnak jelez, egy képernyőn írja ki, hova kell menni. De ez még a jövő zenéje, itthon még az elektronikus kártyás fizetéshez szükséges felszerelések beszerzésére sincs több tíz millió forintja a társaságoknak.